Riyadh Air - Saudi Arabias grandiose planer

Someone

Moderator
Medlem
I tillegg til Saudia Airlines som de har fra før, planlegger myndightene starte et nytt selskap kalt RIA. Base i Riyadh, og planen er å konkurrere med blant annet Emirates, Qatar og Etihad og transfertrafikken via Midt-Østen. Det skrives nå at konseptet er planlagt lansert nå i 2022, inkludert noen store flyordre

Så får man spørre seg om dette er et godt eksempel på stormannsgalskap og hva de skal med et nytt selskap når de har Saudia

https://www.ch-aviation.com/portal/news/121536-saudi-arabias-ria-debut-brought-forward-reports

The launch of Saudi Arabia's new national carrier has been brought forward and is now scheduled to happen before the end of 2022, report Arabian Business and Gulf Insider.

Re: RIA - Saudi Arabias grandiose planer

Hos Saudia Airlines er det vel totalforbud mot alkohol så vidt jeg vet. Kjører de samme linje på dene nyvinningen samt at det ikke skal være mulig å tatt seg en øl eller noe annet godt på flyplassen i Riayd, så spørs det vel hvor mange som velger dette selskapet fremfor de andre som er nevnt.

Re: RIA - Saudi Arabias grandiose planer - Riyadh Air

Logoen er litt sånn "Rikerud"-inspirert

Riyadh-Air.jpg

Fortsetter flyselskapene i Midtøsten med slike ekspansjonsplaner ender man vel opp med at de tar "rotta" på de Europeiske selskapene på langrutene østover.
Lave lønninger er det vanskelig å konkurere mot.

Da går de får 787-9 som de bestiller 39 stykker av, sammen med 33 opsjoner

https://boeing.mediaroom.com/2023-0...ll-Boeing-Fleet-of-up-to-72-787-9-Dreamliners

RIYADH, Saudi Arabia, March 14, 2023 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Riyadh Air announced today that the new Saudi Arabian carrier has chosen the 787 Dreamliner to power its global launch and support its goal of operating one of the most efficient and sustainable fleets in the world.

Owned by Saudi Arabia's Public Investment Fund (PIF), Riyadh Air said it will purchase 39 highly efficient 787-9s, with options for an additional 33 787-9s. Based in the capital city, Riyadh Air will play a key role in growing Saudi Arabia's air transport network

Fortsetter flyselskapene i Midtøsten med slike ekspansjonsplaner ender man vel opp med at de tar "rotta" på de Europeiske selskapene på langrutene østover.
Lave lønninger er det vanskelig å konkurere mot.

Akkurat når det kommer til Saudi Arabia tror jeg ikke de vil ta «rotta» på noen. Jeg har fløyet SV ved et par anledninger, og det er værre enn forferdelig. Sitte i 14-15 timer totalt med transit, og få servert appelsinjuice å dårlig mat er jeg ikke sikker på appellerer. Jeg har ikke vært på den nye terminalen i JED, med i den gamle var det så klaustrofobisk og Jæ..ig, At jeg aldri vil dit igjen.
Jeg kan vanskelig se at dette nye Saudi eventyret skal bli så mye bedre.

Lønningene i regionen står ikke noe tilbake for europeiske lønninger. De er nødt til å betale for å folk til å bo i Saudi. En kan ikke sammenligne UAE med Saudi. SV vil heller ikke ha pilotbaser andre plasser enn JED og RUH.
Da er det bare en ting som lokker, Penger.

Dette nye selskapet er bare misunnelse fra Saudi sin side at EK og QR er ledende i industrien, men Saudi sitter igjen med et bakgårds selskap på linje med den tredje verden.

Spreke farger om ikke annet. Visstnok skal de ha 2 forskjellige liveries, og denne er den første

FxyGM97WAAMpNpS

Snasen dekor. Sikkert noen som før eller siden påstår de skal fly med Riyad Hair.

Denne maskinen skal visstnok ikke til Riyadh Air. De skal først ha sin første maskin i 2025, så her har de bare fått låne/leie en maskin for litt reklame, da maskinen visstnok skal til Paris Air Show senere denne måneden

Back