• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Restriksjoner for nattflying med helikopter under skogbrannslokking?

GFL

ScanFlyer Gold
Blitt noen uker siden, men under skogbrannen i nord-trøndelag leste jeg at helikopterne ikke kunne slokke om natta?
Er det riktig, og er det noen restriksjoner for brannslukking om natta? Eller var det værforholdene som var dårlige da?

Antar forsvaret har god nok trening til å drive på døgnet-rundt. Noen som vet noe mer om dette?
 
Uten at jeg kjenner detaljene i regelverket, så vil jeg tro det kreves dagslys for en så krevende operasjon så nærme terreng/sjø. Levende ild over store områder ødelegger for mørkesynet, visuelle referanser blir borte, terreng, sjø og hindringer synes dårlig, dybdesynet forsvinner. Mye vanskeligere å lese vinden. Og hvis du til slutt flyr deg inn i røyken som i verste fall ikke synes før du er inne i den, så er du imc, farlig nærme bakken og med underhengende last å tenke på...
 
Synes siste taler kommer med mange fornuftige betraktninger!

Kjenner ikke til noe generelt forbud, og det er klart det øker risikoen ved operasjonen veldig.. spesielt med hensyn på nattsyn etc.
 
Det kreves at helikopteret må ha to motorer for å kunne fly om natten.
Det har all NLA sin helikoptere og jeg regner vel med at forsvaret sine også har to motorer.:old
 
Tror ikke regelverket er så spesifisert at det omtaler brannslokking natt. Forsvarets 412 fløy heller ikke under siste storbrann selvom de har 2 motorer. Ambulansen går under HEMS-regelverket med særegne krav.
 
Back
Top