Residual temperature?

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Heisann og takk til den som kan svare på dette:
Hva er residual temperatur? F.eks. kan det være begrensning i maks redisual temperature i en turbin for å starte en motor...

Får det nemlig ikke til å stemme helt med min oppfatning av ordet residual - men kan det være maks temperatur varmere enn ambient temperatur? Altså om det er 20 grader ute, så er maks temperatur i turbinen 70 grader dersom max residual temp er 50 grader?

Helt villkårlige verdier for øvrig i det eksempelet...

Takk for hjelpa, :google kom til kort!

Kan ikke si at jeg hørt det uttrykket der før, men en gjetting på hva den kan være relatert til kan man prøve seg på.

Bremser. Hvis det er for kort turnaround så vil restvarme i bremsene spille en rolle på effektiviteten på bremsen.
Hvis det blir mye bremsing ut til RWY igjen, så kan man risikere at reliefevalven i felgen ryker pga varmen har varmet opp nitrogenen slik at trykket blir for høyt i dekket. Eller hvis man ikke har fått nok kjøling på vei inn til gate/stand.

Når det kommer til motorer tror jeg at Dag kan en og annen ting om saken ;)

Heisann!

Jeg kommer til kort ogsaa, men har ikke gitt opp enda.

Av det jeg kan finne saa er Allison T56-D, naa eid av Rolls Royce, sertifisert under det sivile Type Certificate Data Sheet (TCDS) E-282 for 501-DXX og der nevner de ikke noe om "residual temperature"...? (Du kan finne dette paa www.faa.gov)

TC for disse modellene viser forskjellige sertifiseringsbegrensinger som Turbine inlet gas temperatures (TIT) ved Takeoff (TO), Max. continuous (MC) og Max. transient (not to exceed 5 sec. above takeoff temperature), men som nevnt ovenfor ikke noe om "residual" (TIT) temperatur. Ofte viser ogsaa TCDS MAX starting (TIT) temperatur, noe jeg ikke finner paa dette TCDC...? MAX (TIT) temperatur for start som ofte er langt under MAX TO og MC (TIT) temperatur og det er ogsaa forskjell i ground start og air start MAX (TIT) temperatur. Grunnen til denne lavere temperatur grensen under start er turbinbladene sine bulk temperatur; Med stoerre luftstroem naar motoren er i gang, og selv under air start har du ogsaa bedre kjoeling av turbinbladene og derfor en hoeyere maalt (TIT) temperatur grense. Husk at du maaler (TIT) temperaturen i gass (luften) stroemmen og ikke direkte fra turbinbladene.

...saa hvorfor nevner jeg allt dette? Skulle jeg spekulere, og dette er ren spekulasjon fra min side, saa kan "residual temperature" vaere en begrensing paa hva du leser av TIT foer du starter motoren da dette vil stort sett vise hvor varme turbinbladene er. Det er mulig MAX start TIT er en grense derivert fra en maksimum temperatur paa turbinbladene foer du starter, og starter du med en turbin over denne grensen er ikke maksimum start TIT temperaturen gyldig???

Jeg skal sjekke min teori...;)

Dag

Dette høres ut som de problemene Aloha hadde med 737NG intra-island paa Hawaii...de dro på seg konstante forsinkelser fordi de måtte vente til motorene var nedkjølt....og endte opp med bringe inn 737-200 igjen...

Tror det er det ja, dc! Jeg har ikke hatt tid eller husk til å spørre men jeg har forstått det i sammenhengen det står i nå tror jeg, og dc-8-63 har rett tror jeg!

Back