Reisetips Tyskland (Storbyer)

Gatene rundt Hauptbahnhof er iallfall blitt en lite trivelig plass.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er det "normalt" at det samles uønskede elementer rundt hovedtogstasjonen i en storby, men ja i Frankfurt så er det reneste crack alley rundt hele, og spesielt på kveldstid er det ikke et område jeg anbefaler.

Gatene rundt Hauptbahnhof er iallfall blitt en lite trivelig plass.

Ja enig. Har vært der to ganger for å løpe maraton. Ikke veldig trivilig plass nei. Etter målgang gikk nå ølet ned også der. Mainz er et mye bedre alterativ. Var der med ungene en gang og det var riktig så hyggelig.

Er ellers stort sett trivelig i Frankfurt. Kombinasjonen av «skyskrapere» og Altstadt er jo litt morsom. Utsikten kan nytes fra Maincafé ved elvebredden, en slags Biergarten. Sachsenhausen på sør siden av elven finner jeg trivelig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for alle gode råd. Jeg får tenke litt. Det fysiske formen setter litt begrensninger på hva jeg kan gjøre. Å labbe rundt kilometervis hver dag er jeg ikke i form til. Kortere turer på 3-4 km skal gå greit. Køln har jeg har vært en gang i tiden. Husker ikke så mye av det oppholdet da jeg helt tilfeldig traff en gjeng fra Bergen som jeg kjente der nede. Det ble drukket en del Kølsch for å si det sånn. De andre byene har jeg så vidt vært innom med tog i gode gamle dager. Alle stedene har gode offentlige sykehus regner jeg med. Det er slikt som også må tas litt med i planleggingen.

Da vi dessverre har sett mye innsiden av sykehus de siste årene: der hvor Tyskland ofte er stuck i 1950 på mange områder, er sykehusene ofte virkelig top notch. Særlig de i de store byene. Det er ikke uten grunn at nordmenn av og til drar til Tyskland for kompliserte medisinske inngrep, spesialistene her er virkelig spesialister. Og den neste storbyen ligger aldri langt unna :)

Hvis det er slik at du ikke har lyst å gå å traske så mye rundt, ville jeg gått for Hamburg og kjørt litt rundt, f.eks Hamburg - Lübeck - Sassnitz (Rügen) - Lüneburg - Hamburg.

Har vært masse i Frankfurt og synes det var en hyggelig by. Dessverre har forfallet eskalert de siste årene og jeg reiser ikke til Frankfurt med mindre jeg må.

Frankfurt har vel aldri vært en særlig til turistdestinasjon. Det eneste forholdet nordmenn flest har til Frankfurt er jo flyplassen. Men ja gatene rund Hbf er jo reinspekka prostitusjonsstrøk.

Frankfurt har vel aldri vært en særlig til turistdestinasjon. Det eneste forholdet nordmenn flest har til Frankfurt er jo flyplassen. Men ja gatene rund Hbf er jo reinspekka prostitusjonsstrøk.

Ja tilstandene er krise og forverrer seg. For de som også synes det er dust, og vil støtte arbeidet for å hjelpe kvinnene som utnyttes, anbefaler jeg https://www.bundesverband-nordischesmodell.de/ (still inn til engelsk nede i høyre hjørne).

Køln har jeg har vært en gang i tiden. Husker ikke så mye av det oppholdet da jeg helt tilfeldig traff en gjeng fra Bergen som jeg kjente der nede. Det ble drukket en del Kølsch for å si det sånn

Hvis du ikke husker så mye fra Køln, er jo Kølnerdomen et fantastisk imponerende byggverk som er verd et besøk i seg selv.

Syns også Aachen er en trivelig mindre by, og da særlig området rundt torget. Nås lett med tog fra både Dusseldorf og Køln.

Hvis man leier bil er også Monschau innen rekkevidde fra Ruhr-området. En nydelig liten gammel landsby nede i en elvedal i Eifel-området.

Takk for alle gode råd. Det settes stor pris på. Nå blir det jo slik at ikke alle steder kan besøkes på 3 dager. Helsen setter også sine klare begrensninger på hva som er mulig. Til sist har kjerringa også sine meninger hva hun har lyst til. (Hun deler ikke min intereresse for fly, jernbane, skip etc), så vi har bestemt oss for å ta fly til Hamburg og deretter tog til Lubeck. Det er jo en gammel historisk by som hun synes er veldig spennende. Det blir avreise søndag førstkommende og hjem onsdagen. Den medisinske sjekken blir på fredag. Jeg skal ta litt blodprøver for å sjekke at alt ser greit ut. Hamburg får jeg ta senere en gang.

Da vi dessverre har sett mye innsiden av sykehus de siste årene: der hvor Tyskland ofte er stuck i 1950 på mange områder, er sykehusene ofte virkelig top notch. Særlig de i de store byene. Det er ikke uten grunn at nordmenn av og til drar til Tyskland for kompliserte medisinske inngrep, spesialistene her er virkelig spesialister. Og den neste storbyen ligger aldri langt unna :)

Det høres bra ut. Jeg får også hjelp fra Riksen om nødvendig. Legen min og teamet hans på Riksen er ledende i Europa på feltet mitt og han kjenner alle miljøer som driver med dette, så jeg har fått streng beskjed om å ringe han med en gang om det oppstår noe, så skal han formidle kontakt med sykehus og hjelpe meg med samtale med legene. Noen fordeler må en jo ha som Pandion. Jeg har heldigvis så langt ikke blitt syk på turene, så jeg har ikke hatt behov for bistand ennå.

Back