Reisetips Tyskland (Storbyer)

Tarzan

ScanFlyer Silver
Hei

Jeg spør dere her inne om dette spørsmålet.
PS. Jeg spør for en god arbeidskollega (Ikke samme personen som sist)
Når det gjelder storby ferie i Tyskland (Alle årstider)

Frankfurt, Hamburg eller Munchen.

Hvilken by vil dere anbefale av disse tre byene???
Eller alle tre byene
Noen som har vært i disse byene???
Alle tre???

Fra alt man kan finne på å gjøre og se i disse tre byene???

Og hvilken flyselskap er billigst å reise med???

Lufthansa, SAS eller Norwegian.
Jeg så at Norwegian flyr ikke til Frankfurt da.

Re: Reisetips Tyskland (Stor Byer)

Tyskland er generelt deiligst i sommersesongen, hvis man ikke er ute etter julemarkeder i desember da. Til gjengeld holder finværet seg litt lenger i Tyskland enn i Norge, spesielt i sør. I München/Bayern kan jo andre årstider være å foretrekke med tanke på å slippe unna de verste turisthordene. Problemet med München på vinteren er at de fleste Biergarten'er er stengt da, så de øltørste massene må presse seg sammen på de få barene som er igjen.

Har vært i en del tyske byer, men aldri Frankfurt eller Hamburg dessverre. Hvilket selskap som er billigst kommer jo helt an på, men som aktiv flyprater går jeg ut fra at du er fullt kvalifisert til å finne ut av det. Da jeg bodde der nede var som regel KLM billigst til Norge hvis en bestilte i god tid.

Har vært i disse og en lang rekke andre byer i Tyskland. Det er mye å se og oppleve der så om du sier litt om hva man ser etter så blir det mye lettere å gi gode tips. Frankfurt tror jeg uansett vil falle litt etter de 2 andre og den største byen i Tyskland, Berlin, burde kanksje også vurderes?

Kultur, historie, mat, natur osv... Alt tilsier etter mitt skjønn München, all den tid Berlin ikke er på listen.

Definitivt München. I sommermånedene er dette en særdeles fantastisk by, hvor kronen på verket kan være en spasertur gjennom Englischer Garten og snuble over en viss ølservering ved Chinesischer Turm. Du har naturligvis også Hofbräuhaus i sentrum, hvis du føler for tak over hodet.

Frankfurt er vel ikke akkurat direkte sjarmerende, selv om det er et snev av Altstadt igjen. Jeg hadde definitivt valgt München over Frankfurt, ikke minst også pga. vesentlig billigere flybilletter.

Munchen helt klart, og om man skal være lenger enn enn helg, så må man ikke være redd for å hoppe på toget til de ulike byene ved foten av alpene.

München eller Hamburg. Frankfurt er ok, men intet spesielt. München kalles Millionendorf (millionlandsby) da byen er usedvanlig sikker og velstelt. Byen er høyt oppe på kåringer over byers livskvalitet. Fine grøntområder og et fint sentrum med gamleby. Fine utfluktsmuligheter til andre byer og slott. Hamburg er litt mer rufsete, men en fin by som har gjennomgått en enorm forvandling. Havnene er rustet voldsomt opp, men det er mye lenger siden jeg var der enn i München. München har vel best flyforbindelser fra Oslo, med Lufthansa, SAS og Norwegian, sistnevnte dog ganske få avganger. Hamburg har Eurowings, SAS og Norwegian, men litt færre flyvninger.

Slenger inn et spørsmål her. Det ser ut som kona og jeg kanskje klarer å komme oss på en tur om to ukers tid. På grunn av mine små helsemessige utfordringer dekker ikke reiseforsikringen lege/sykehus i tilknytning til eksisternede sykdom. For så vidt ikke noe nytt, men det begrenser litt hvor jeg kan reise. Det må være innen EØS område og det må finnes fleksible billetter til en noenlunde fornuftig pris og fornuftige avgangstider. Å finne fleksible biletter sånn rett før ferien er ikke så lett, men jeg har funnet to alternativer. Ene er med SAS til Dussedorf og andre en DY til Hamburg. Vi funderer litt på Lubeck eller Luneburg med utgangspunkt i HAM. Fra DUS er det mulig å dra til Dusseldorf, Bonn, Køln, Essen og Dortmundt f. eks.

Er det noen som har tips om hvor det kan være fornuftig å dra med utgangspunkt i DUS eller HAM. Billetter er forøvrig bestilt til begge stedene, men jeg skal avbestille den jeg ikke har bruk for.

Har vært i alle byene du nevner utenom Dortmund. Om jeg skulle plukke ut et par favoritter (uten noen lange utgreiinger om hvorfor) ville jeg valgt Köln eller Hamburg.

Byene i Ruhr og området generelt har jo sin sjarm, men det er vel kanskje ikke det vakreste man kan oppleve i Bundesstaten. Dortmund er vel definitivt plassen å ha base om man skal legge turen til Ruhr da det er en by av et viss format og turist tilpasset.

Du er jo glad i fotball, så i sesong er det vel knapt et sted i verden som har mer å tilby enn Rhein-Ruhr regionen.

Düsseldorf har jo sin sjarm, men Köln er vel hakket mer turist vennlig og kanskje sjarmerende?

Ellers er jo Hamburg en utrolig kul by som man fint fyller en helg i. Og som du selv nevner er det ellers mye fint å se i nord.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Byene i Ruhr og området generelt har jo sin sjarm, men det er vel kanskje ikke det vakreste man kan oppleve i Bundesstaten. Dortmund er vel definitivt plassen å ha base om man skal legge turen til Ruhr da det er en by av et viss format og turist tilpasset.

Du er jo glad i fotball, så i sesong er det vel knapt et sted i verden som har mer å tilby enn Rhein-Ruhr regionen.

Düsseldorf har jo sin sjarm, men Köln er vel hakket mer turist vennlig og kanskje sjarmerende?

Ellers er jo Hamburg en utrolig kul by som man fint fyller en helg i. Og som du selv nevner er det ellers mye fint å se i nord.

Fordi jeg ikke klarer å la være å være snusmumrik:
Ruhrgebiet - som det kollokvielt heter i Tyskland, ligger i delstaten "Nordrhein Westfahlen" :D

Det er ikke det vakreste området i Tyskland, da det er det tettest befolkede området pluss at det er gjennomsyra av industri. Folk fra NRW valfarter vekk derfra så fort de har ferie.

Fordi jeg ikke klarer å la være å være snusmumrik:
Ruhrgebiet - som det kollokvielt heter i Tyskland, ligger i delstaten "Nordrhein Westfahlen" :D

Det er ikke det vakreste området i Tyskland, da det er det tettest befolkede området pluss at det er gjennomsyra av industri. Folk fra NRW valfarter vekk derfra så fort de har ferie.

Hehe er obs på den. Men gikk for «Rhein-Ruhr» så det ikke skulle være noen tvil om hvor jeg mente, dersom Ruhrgebiet begrepet ikke var kjent for alle.

Deler ellers oppfatningen av industri preget, men noen finner vel det fascinerende og verdt et besøk.

Köln og Düsseldorf er jo langt vakrere enn Essen og trolig Dortmund. Sistnevnte har jeg aldri besøkt. En svipptur til Wuppertal og Schwebebahn er jo en mulighet.

Du har jo en viss interesse for jernbane også, og jeg vil si at MiWuLa i Hamburg er verdt en reise i seg selv. De har verdens desidert største modelljernbane som strekker seg gjennom flere bygninger i flere etasjer og sågar en modellflyplass som også er vel verdt en titt. Basert på egen erfaring går mesteparten av dagen på et besøk her.

https://www.miniatur-wunderland.com/

Bare en kilometer unna er prototype museet som også kan være verdt en tur:

https://prototyp-hamburg.de/en/

Du har jo en viss interesse for jernbane også, og jeg vil si at MiWuLa i Hamburg er verdt en reise i seg selv. De har verdens desidert største modelljernbane som strekker seg gjennom flere bygninger i flere etasjer og sågar en modellflyplass som også er vel verdt en titt. Basert på egen erfaring går mesteparten av dagen på et besøk her.

https://www.miniatur-wunderland.com/

Bare en kilometer unna er prototype museet som også kan være verdt en tur:

https://prototyp-hamburg.de/en/

Enig Minatur Wunderland er must see i Hamburg. Men er fort ganske folksomt der da.

Har vært masse i Frankfurt og synes det var en hyggelig by. Dessverre har forfallet eskalert de siste årene og jeg reiser ikke til Frankfurt med mindre jeg må.

Takk for alle gode råd. Jeg får tenke litt. Det fysiske formen setter litt begrensninger på hva jeg kan gjøre. Å labbe rundt kilometervis hver dag er jeg ikke i form til. Kortere turer på 3-4 km skal gå greit. Køln har jeg har vært en gang i tiden. Husker ikke så mye av det oppholdet da jeg helt tilfeldig traff en gjeng fra Bergen som jeg kjente der nede. Det ble drukket en del Kølsch for å si det sånn. De andre byene har jeg så vidt vært innom med tog i gode gamle dager. Alle stedene har gode offentlige sykehus regner jeg med. Det er slikt som også må tas litt med i planleggingen.

Har vært masse i Frankfurt og synes det var en hyggelig by. Dessverre har forfallet eskalert de siste årene og jeg reiser ikke til Frankfurt med mindre jeg må.

Gatene rundt Hauptbahnhof er iallfall blitt en lite trivelig plass.

Back