Reiseforsikring og forinskelser (splittet)

Mørebas

ScanFlyer Blue
En forsinkelse på ca fire timer er ingen krise for de som skal rett på hotellet.
Verre er det hvis noen "smartinger" har kjøpt en separat innenriksbillett og planlagt å reise videre samme kveld. Alltid noen som går i den fella.
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

En forsinkelse på ca fire timer er ingen krise for de som skal rett på hotellet.
Verre er det hvis noen "smartinger" har kjøpt en separat innenriksbillett og planlagt å reise videre samme kveld. Alltid noen som går i den fella.

Man legger vel normalt inn en del slakk når man reiser interkontinentalt, og da dekker reiseforsikring ny billett. Ser at f.eks. Storebrand har krav om 2 timer. Legger man inn mindre enn to timer slakk fra ankomst JFK til avgang med nytt selskap, så liker man å gamble :p
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Man legger vel normalt inn en del slakk når man reiser interkontinentalt, og da dekker reiseforsikring ny billett. Ser at f.eks. Storebrand har krav om 2 timer. Legger man inn mindre enn to timer slakk fra ankomst JFK til avgang med nytt selskap, så liker man å gamble :p

Det er nok ulik praksis ute og går her, i denne artikkelen uttaler DNB Skadeforsikring at de ikke dekker i slike tilfeller:

http://www.moss-avis.no/nyheter/disse-fellene-gar-vi-i-nar-vi-bestiller-ferien-selv-1.7429721

Her kan vi bl.a lese:

"Et av problemene er at folk ikke setter av nok tid når de må bytte fly ved kjøp av enkeltreiser hos flyselskap eller når de benytter to ulike operatører.

- Skulle det oppstå en forsinkelse som fører til at man ikke rekker neste avgang, så er reisende verken dekket av reiseforsikring eller har krav på erstatning fra flyselskapet. Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly. Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring."
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

De fleste reiseforsikringer har vel såkalt innhenting av reiserute. For Gjensidige for eksempel kreves det 1.5 timer fra planlagt ankomst med transportmiddel 1 til planlagt avgang med transportmiddel 2. Har man lagt inn dette har man en viss sum tilgjengelig for innhenting av reiserute, typisk 20000 for to personer.
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Ser ut som en god grunn til å unngå DNB reiseforsikring, siden dette er noe de fleste konkurrentene deres har.

...I likhet med de fleste andre produktene til DNB :)
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Det er nok ulik praksis ute og går her, i denne artikkelen uttaler DNB Skadeforsikring at de ikke dekker i slike tilfeller:

http://www.moss-avis.no/nyheter/disse-fellene-gar-vi-i-nar-vi-bestiller-ferien-selv-1.7429721

Her kan vi bl.a lese:

"Et av problemene er at folk ikke setter av nok tid når de må bytte fly ved kjøp av enkeltreiser hos flyselskap eller når de benytter to ulike operatører.

- Skulle det oppstå en forsinkelse som fører til at man ikke rekker neste avgang, så er reisende verken dekket av reiseforsikring eller har krav på erstatning fra flyselskapet. Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly. Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring."

Ser ut som en god grunn til å unngå DNB reiseforsikring, siden dette er noe de fleste konkurrentene deres har.

I følge deres egne vilkår så gjør de det, dog er jeg usikker på hvor mange timer det er snakk om for at den skal gjelde. Men virker som de har de samme vilkårene som de andre....og som deres egne kredittkort har ;)

7.1.2 Innhenting av fastlagt reiserute

Dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt
og forhåndsbetalt reiserute dersom sikrede uforskyldt
møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel.
Maksimumserstatning kr 20 000 per person og kr 50
000 per familie. Dersom forsinkelsen medfører at det
ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter selskapet
nødvendige og dokumenterte overnattingsutgifter
med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000 per
familie. Selskapet dekker rimelige og dokumenterte
ekstrautgifter til innhenting.
 
Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

De fleste reiseforsikringer har vel såkalt innhenting av reiserute. For Gjensidige for eksempel kreves det 1.5 timer fra planlagt ankomst med transportmiddel 1 til planlagt avgang med transportmiddel 2.

Ganske sikker på at jeg en gang leste at kravet gjelder timer fra planlagt ankomst med transportmiddel 1 til planlagt tidspunkt for at innsjekk stenger for transportmiddel 2 (dersom transportmiddel 2 trenger innsjekk).

Det høres jo også rimelig ut, ettersom 1,5 time fra ankomst til avgang må hevdes å høres ganske knapt ut. Da er man jo knapt garantert å rekke innsjekk 1 t før avgang dersom flyet er i rute (det tar jo gjerne en stund å få bagasjen, finne innsjekk og stå i kø).

Jeg har forsøkt å gjenfinne denne saken (tror det var en sak hos forsikringsklagenemnda), men foreløpig uten suksess.
 
Er det noen som har erfart hvordan dette praktiseres hos forsikringselskapene med de forsinkelsene vi har sett hos Norwegian Longhaul? Når folk står frem i media nå og forteller at de risikerer å miste cruise osv. så begynner vi å snakke om store beløp.
 
Back
Top