Reise med barn til utlandet. Immigrasjon?

Il-86

ScanFlyer Blue
Vet ikke om dette er rett forum, men tar sjansen.

Dersom min sønn på 10 år skal fly til utlandet med sin bestefar og onkel, trengs det da noen fullmakt eller tilsvarende for at han får bli med flyet? Dette gjelder fra Gardermoen til England og retur.

Re: Barn på fly

Jeg har nettopp vært ute og fløyet med mitt barnebarn,og det eneste du må passe på, er at gutten har med passet sitt.

Ingen som bryr seg. Mange spesielle familiekonstellasjoner for tiden. Men pass er en vinner!

Høres greit ut, men gjelder dette selv om smurfen har annet etternavn enn bestefar og onkel?

Som sagt, mange ulike alternativer til kjernefamilien. Mine barn har mors etternavn, og det byr aldri på problemer når vi er ute på egne sprell.

Kan vel være greit med en fullmakt for ordens skyld - og kanskje spesielt ift. grensekontrollen (i England).

Husker tidligere (ett par år siden) så krevde en del flyselskaper (husker ikke i farten in SK/DY eller begge) at man måtte ha med kopi av fødselsattest (om ikke leg), og fullmakt fra dem med foreldreansvar om ikke foreldre var med på reisen. Sjekk de aktuelle flyselskap sine nettsider, men pleier vel som regel å gå greit med pass.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan vel være greit med en fullmakt for ordens skyld - og kanskje spesielt ift. grensekontrollen (i England).

Det tror jeg er lurt. Hadde med min datter og en av hennes venninner, og passkontrolløren spurte etter fullmakt siden vi ikke hadde samme etternavn. Det gikk greit, men vi ble anmodet om å ha fullmakt med neste gang. Dette var inn til England.

Vil anbefale å ha det, ihvertfall til land hvor man har dokumentkontroll - som Spania/Portugal/Hellas/Italia, England og USA. Worst case scenario blir det liggende i veska. Best case scenario, man blir spart for unødvendig utspørring.

Fullmakt er alltid lurt. Som MOW sier: enten blir det liggende i veska hele turen, eller så sparer den dere for unødig bråk og spetakkel. Merk også at noen land har ekstra krav til umyndige på reise, slik som Sør-Afrika...

Nå er det sikkert ikke tilfellet her, men om du trenger visum for en mindreårig så vil det stå på hvem som er verge og kan reise sammen med barnet.

Back