Reise med Aeroflot Il-96

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Da har jeg endelig fått oppfylle drømmen om å få fly med Il-96. Jeg vet ikke hlt hvorfor, men flytypen har fascinert meg helt siden den kom på begynnelsen av -90 tallet. Jeg pleier å være ute på en spottertur hvert år - bruker poeng der jeg kan og prøver å få med nye selskaper, flytyper og spennende steder (flyplasser) jeg ikke har vært før. For to år siden gikk turen til Madrid - et av målene da var å få senen Il-96 for første gang, og det klaffet heldigvis slik at jeg fikk det med meg - Cubana er en vanlig gjest der!

image-XL.jpg


Nå var det på tide å gjøre noe mer enn bare å se. Sist høst la Aeroflot ut et veldig godt tilbud på reise OSL - IST via SVO (tipset på Flyprat). Reisen fra Moskva til Istanbul var satt opp med Il-96, så da fant jeg muligheten til å få en tur med denne maskinen. Opp mot avreise har det vært litt spenning rundt det med flytypen, for det har, tilsynelatende ganske tilfeldig i det siste, blitt satt opp A32x, A330 og B767, og jeg må si at jeg hadde blitt meget skuffet dersom dette hadde skjedd når jeg skulle på min reise. Har fulgt spesielt godt med i løpet av siste uka - riktig flytype har vært satt opp, men jeg klarte ikke å føle meg helt sikker før jeg så at den store dinosauren ble trukket inn på gate (det er noe med utseendet som gir meg dinosaurassosiasjoner :) )
Det var med stor spenning jeg gikk ombord i SU2130, og det var litt av et syn som møtte meg; maskinen er jo rene ballsalen. Det er ikke bagasjehyller over midtsetene, noe som gjør at takhøyden blir voldsom - en amatørs øyemål anslo høyden til å være på rundt tre meter midt i kabinen.

DSC_0808-XL.jpg


Det var ikke bare bare å finne plassen sin, for det var ikkke markert setenummer på hattehyllene slik man er vant til - etter hvert fikk jeg hjelp av medpassasjerer, det viste seg at nummeret sto på seteryggen foran tildelt sete.

DSC_0815-S.jpg


For oss som reiser på økonomi, var setekonfigurasjonen 3 + 3 + 3. Det var ikke kjempegod plass til beina, men jeg klarte meg bra selv om jeg hadde en ganske stor sekk under setet foran meg som håndbagasje. På gamle bilder har jeg sett at det hang TV-skjermer i taket som underholdningssystem - disse var borte. Jeg fikk en slags deja-vu til gode gamle DC-10 - det var sikkert bl.a. fordi luftdysen satt i seteryggen foran (15 år siden siste DC-10 tur, men det trigget noe i bakhodet).

DSC_0817-S.jpg


Det fantes forresten heller ingen knappefunksjoner i taket; serviceknappen satt på armlenet (den klarte jeg selvfølgelig å trykke på siden jeg skulle teste om den styrte seteryggen).
Det var også en artig vri på leselys - etter en stund fant jeg ut at dette også var i seteryggen foran, med en knapp til å tenne to lys som lyste fra der de er montert på en list på seteryggeforan og ned i bordplatenivå. Siden det var en dagflyvning fikk jeg ikke testet dette, men slik som jeg holder en bok, tror jeg nok at dette er en upraktisk løsning.

DSC_0814-M.jpg


Flight'en ble en snau time forsinket siden det måtte fjernes bagasje fra en person som hadde funnet det for godt å ikke møte opp. Når motorene endelig startet opp, var deg bare en liten purring å høre. Jeg satt på et vindussete midt over vingen (18A), og jeg var meget imponert over hvor lite støy det var under alle flight'ens faser. Jeg tror knapt jeg har flydd med noen flytype (med mindre man sitter fremst i en MD-80 e.l.) som har hatt et så lavt støynivå - ikke under noen deler av flight'en var motorstøyen på noen måter sjenerende. Nå var ikke take off akkurat av DC9-21 klassen, men vi steg jevnt og trutt og merket knapt noen endring i motorlyden i det hele tatt.
På den ca 3 timer lange reisen, ble det servert et varmt måltid. Man hadde to menyvalg og jeg valgte kylling og ris, med sjokolade til kaffen. Det var ikke noe gourmetmåltid, det smakte ganske lite, men det var uansett helt greit godt å få litt innabords. Man kunne velge mellom vann, juice og diverse brussorter å drikke (gratis). I inflight magasinet sto det at det er barservice og at man kan kjøpe alkoholholdige drinker, men siden ingen andre kjøpte noe, sto jeg over GT'en som er standard når jeg er ute og flyr.
Mannskapet var i godt humør og ydte som man kunne forvente. Det var ikke helt enkelt å forstå engelseken noen av dem presenterte i sine høytalerinnlegg, men man hadde jo en anelse om hva de ville formidle. Jeg klarte å tråkke en cabinattendent på foten - passerte henne på vei til toalettetete og akkurat da jeg skulle passere ble det litt turbulens. Jeg måtte ta et lite hjelpesteg og der var foten hennes. Jeg beklaget så mye både drog da og da jeg gikk av flyet og det gikk visst bra.

image-XL.jpg


Til slutt må jeg få fortelle litt om mine medpassasjerer som nok for det meste var russere.
Russiske passasjerer har tydeligvis et litt annet forhold til det å rette seg etter de beskjeder som ble gitt fra mannskapet. Det var flere som reiste seg for å hente ting fra bagasjehyllen og gikk på toalettet etter sikerhetspresentasjonen ble gitt og etter at flyet var begynt å taxe. Flyet hadde knapt satt hjulene på rullebanen da vi landet før det hørte klikk, klikk, klikk... av at setebeltene ble løsnet og fol kreiste seg under taxing for å ta ned klær og bagasje og begynne å gå fram til døra. Hadde dette skjedd her hjemme regner jeg med at mannskapet hadde gitt streng beskjed, men hos SU sa de ingen ting - regner med at de er så vant til at det ikke hjelper at de ikke orker å mase lenger,
Dette ble en slags trip report på en tur i en eksotisk kjerre. Det er ikke så mange håndfuller av dem og vi vet ikke hvor lenge de fortsetter å fly i rutetrafikken, så dersom det er flere der ute som ønsker seg en flight i en Il-96, kan jeg på det sterkeste anbefale å hive seg med mens man fremdeles kan! Enkleste måte å oppnå dette på er å velge samme rute som jeg tok.

VC-10. :fly
 
Dette var en usedvanlig hyggelig rapport om en eksotisk flytype.


Det du skriver om passasjeradferd mot slutten har jeg også sett mange eksempler på. Men jeg har også opplevd at passasjerer som gjør slike ting har blitt snakket til rette på en temmelig direkte måte. (Skjedd i Norge ville det blitt avisoppslag av typen: Trodde flyet var fremme. Ble skjelt ut av flyvertinnen)
 
Til slutt må jeg få fortelle litt om mine medpassasjerer som nok for det meste var russere.
Russiske passasjerer har tydeligvis et litt annet forhold til det å rette seg etter de beskjeder som ble gitt fra mannskapet. Det var flere som reiste seg for å hente ting fra bagasjehyllen og gikk på toalettet etter sikerhetspresentasjonen ble gitt og etter at flyet var begynt å taxe. Flyet hadde knapt satt hjulene på rullebanen da vi landet før det hørte klikk, klikk, klikk... av at setebeltene ble løsnet og fol kreiste seg under taxing for å ta ned klær og bagasje og begynne å gå fram til døra. Hadde dette skjedd her hjemme regner jeg med at mannskapet hadde gitt streng beskjed, men hos SU sa de ingen ting - regner med at de er så vant til at det ikke hjelper at de ikke orker å mase lenger,
Det er akkurat det samme hos Turkish, lite respekt for regler og instruksjoner. Blant annet en dame som absolutt skulle opp i bagasjehyllen under final approach, mens flyvertinnen ropte og skrek fra crew-setet at hun måtte stoppe. Og nesten alle skulle reise seg og hente håndbagasjen da vi stoppet i et par minutter mellom rullebane og gate - på tross av meldinger over høyttalerne om at vi ikke hadde parkert. Og når vi begynte å takse igjen var det morsomt å se at alle holdt på å falle. Til pass for dem. ;)
 
At folk reiser seg under taxing etter landing har jeg opplevd med Czech Airlines på en flight fra TLV til PRG. Det tsjekkiske kabinpersonalet var dog veldig strenge her. Fin rapport med en eksotisk flytype man ikke flyr altfor mye av.
 
Herlig lesing og fine bilder, dette ga meg mersmak :) var meningen at jeg skulle ta denne til Kreta i mai, men ble dessverre ikke slik men håper jeg får det til i høst.
TK :fly
 
Åh, takk for den rapporten. Jeg var SÅÅÅÅ nære å booke en av de turene selv. Har sett disse kjærrene på SVO en rekke ganger og de er bare flotte.

Det med å reise seg under taxing er jo ikke så uvanlig der borte. Riktig action er det når dette forsøkes på SK flightene til SVO. Da blir det rabalder.

I Kina har jeg vært borti at folk har forsøkt å sette seg på huk i midtgangen under landing (Xiamen Airlines). Det har alltid forundret meg hva de mener er pointet med dette.
 
At folk reiser seg under taxing etter landing har jeg opplevd med Czech Airlines på en flight fra TLV til PRG.

Det gjelder sort sett alle TLV-flighter .. de innfødte gir til sto grad beng i slike detaljer.....
 
Takk for fin og eksotisk rapport, frister med en tur i denne, har kun prøvd TU-154 av russere.
Ang å reise seg før flyet er på gate, var på en LH flight i sommer fra CPH til FRA. Halve flyet var fullt av italienere. På vei mot gate stoppet flyet for et eller annet på taksebanen, da reiste alle disse italienerne seg og begynte å hente ting osv.. flyvertinnen kom på høytaler og bad de sette seg, ingen reaksjon. Så kom hun på en gang til og sa at alle måtte sette seg før vi kjørte videre, fortsatt en haug som nektet. Etter noe tid kom kaptein/styrman på med streng beskjed om at alle MÅTTE sette seg før de ville takse videre! Enda var det noen som bare stod i midtgangen og ristet på hodet, men da begynte de å få så mange stygge blikk fra andre passasjerer at de motvillig til slutt satte seg, mumlende om ett eller annet... Jeg var en av dem som gav de stygge blikk da jeg hadde 45 min transfertid videre til SIN med SQ... LH flyet var allerede forsinket!
 
Takk for eksotisk rapport.

Heller ikke alle nordmenn er like flinke med å sitte til flyet stanser. Opplevde en østlending som reiste seg mellom østre bane og terminalen og startet jakkeutdeling til familien men flyet ennå rullet. Biz kabinen er jo veldig oversiktlig, men flyvertinnen på denne Qatar flighten brydde seg ikke.
 
Takk for en super rapport fra et fly som ikke er overrepresentert her på forumet!

Håper selv på en Il-96 tur en gang :)

Regner med at oksygenmasken også er plassert i setet?
 
Jeg fløy en sånn en fra Moskva til Bangkok for ca 10 år siden, mener å huske at det var veldig mange toaletter helt bak i flyet og at noen av de kun var en form for "pissoarer". Tuller jeg fælt da eller stemmer dette?
 
Takk for en super rapport fra et fly som ikke er overrepresentert her på forumet!

Håper selv på en Il-96 tur en gang :)

Regner med at oksygenmasken også er plassert i setet?

Jeg fugte da lydig med på sikkerhetsdemonstrasjonen, men det kan jeg faktisk ikke si at jeg fikk med meg:8:
 
Jeg fløy en sånn en fra Moskva til Bangkok for ca 10 år siden, mener å huske at det var veldig mange toaletter helt bak i flyet og at noen av de kun var en form for "pissoarer". Tuller jeg fælt da eller stemmer dette?

Du har rett i at det bakerst var en klynge med toaletter - jeg besøkte ett av dem, men la ikke merke til noe possoaraktig!
 
Back
Top