Regional Express/REX. utfordrer i Australia

Trdfly

Moderator
Medlem
Det regionale flyselskapet Regional Express, kjent som rex. i Australia. Flyselskapet flyver ca. 60 Saab 340 og har rundt 60 destinasjoner, pga av situasjonen med blant annet Virgin Australia og Covid-19 har de nå planer om å ekspandere i Australia med større fly. Rykter sier at de ser på både Boeing B737-800 og Airbus A330 fra et eventuelt konkurs hos Virgin Australia er mulig fly de vil satse på.

Rex - Regional Express (ZL, Wagga Wagga) has unveiled plans to rival Qantas and a reborn Virgin Australia by expanding its network to service Australian state capital cities by early next year and in the process, create a three-airline market in the country. In the air by the end of 1Q 2021, the carrier intends to utilise up to ten B737s or A320s.
https://www.ch-aviation.com/portal/...-rex-considers-launching-mainline-ops-by-1q21

Australian carrier Regional Express Holdings (Rex) is considering dramatically expanding its operation to compete on Australia’s lucrative East Coast domestic trunk routes.

In a stock market disclosure, Rex confirmed it is “exploring the feasibility of this idea.” Rex operates 60 Saab 340 turboprops on regional routes, but would likely need to add narrowbody jets to enter the market between Australia’s East Coast state capitals.
https://www.routesonline.com/news/2...stralian-regional-rex-eyes-east-coast-routes/

Dagens rutekart:
NETWORKMAP_01May20.png

http://www.rex.com.au/default.aspx
 
Med Virgin Australia ¨liggende med brukket rygg¨, prøver rex. å skaffe seg noen av VA sine B738.
Rex - Regional Express (ZL, Wagga Wagga) is in talks with lessors about taking over up to ten B737-800s formerly in service with Virgin Australia (VA, Brisbane Int'l). Rex is gearing up to enter Australia's trunk domestic market with flights between Sydney Kingsford Smith, Melbourne Tullamarine, and Brisbane Int'l due to commence in March next year.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/94193-rex-in-talks-to-add-ex-virgin-australia-b737s-report
 
Blir spennende å se om man faktisk ender på med 3 "store" selskaper i Australia som en effekt av Korona

Ellers er det jo null problem å få tak i brukte fly på leasing i disse dager, man får de vel nærmet hevet etter seg av desperate leasingselskaper
 
En kompis av meg der nede har jobbet i Virgin og har akkurat fått jobb som 737 instruktør i Rex. Så de håpet å begynne crew kurs på nyåret eller litt før.
 
På motordekslene også. Flyet fløy tidligere som VH-VUF for Virgin Blue og senere Virgin Australia.
Desverre ankom flyet på en hverdag så det ble heller dårlig med bilder denne gangen.
 
REX er et glimrende eksempel på aktører som satser på å være på plass når markedene snur, ved hjelp av fly som skaffes for en billig penge. I følge australske medier/Leehamnews betaler REX A$60.000 i måneden for å lease en 10 år gammel 737-800 det første året (for så å øke til A$100.000), dette tilsvarer snaue $45.000 per måned. Til sammenligning lå markedsprisen for en 15 år gammel 737-800 for et år siden på $200.000.
De er også selvsagt avhengig av at markedet faktisk snur og trenger jo fremdeles å fylle setene, men med en antagelse at de har plukket opp arbeidsledige piloter og kabinansatte, så gir dette meget lave oppstartskostnader og setekostnader
 
Det var da ikke stygt...men tydelig at det i utgangspunktet er et design laget for mindre maskiner. En 4`er
 
Du verden, dette er langt borte fra nerder i Norge, men sikkert bra noen følger med.

Jeg har ikke flydd mye i Australia, men akkurat når det var flyger streik i et selskap der som het Ansett, fikk mitt USA selskap kontrakt med å fly frakt for et annet selskap på samme øya, Quantas Cargo.

Så jeg dro på konsulatet i New York for å få Visa til Australia, men det var mange lojale folk der som trodde jeg skulle dra over og skabbe som streike bryter for det var endel USA piloter som gikk den veien, omtrent samtidig med at Eastern Airlines gakk på rompa med mange skabber etter at Frank Lorenzo hadde gjort sitt beste for å drite på arbeidere og fly mannskap i den bransjen.

Hadde jo mitt på det tørre, kun wet lease med Evergreen på contract for Quantas Cargo.
Fikk Visa til slutt, men skjemtes nesten pga alle streike bryterene som dro den veien.
(Jeg hadde heller kjørt drosje eller gravd grøfter enn å skabbe.:cry:)

Uansett, flott kontrakt så lenge det varte, det tok et fly 4 dager å fly rundt stillehavs ringen, med bytte av mannskap så var det 16 dagers slynge for oss med 4 dager på hvert hotell, Los Angeles, Honolulu, Sydney, Hong Kong, etc.
Good Old days og man var ungkar og spillemann. :old
 
Last edited:
Og nå blir det ikke bare kamp i luften, men også trolig i rettsalen, etter som REX anklager Qantas for prisdumping og andre ulovlige konkurransemidler

Ellers er dette deres 737 innenriksnettverk, før eventuelle nye nedstenginger har ført til kanselleringer

DomesticTrunkRoute.png


https://www.ch-aviation.com/portal/news/106320-australias-rex-threatens-legal-action-against-qantas

Rex - Regional Express (ZL, Wagga Wagga) has announced it has appointed a high-profile law firm “to pursue all legal remedies” in its continued claims of “predatory and anti-competitive behaviour” by Qantas (QF, Sydney Kingsford Smith) on domestic regional routes.
 
Etter noen måneder med koronapause, planlegger REX å gjenstarte 737 operasjonene fra midten av november
 
Da ser det ut som planen er å restarte 737 operasjonene fra 1 mars

Og de sies også de planlegger å ha 30 737 maskiner i flåten om 5 år
 
Etter Virgin dumpet Delta til fordel som United som partner i Australia, blir Delta da "nødt" til å teame opp med REX for lokalt feed

FRtVU0WWUAAqY2o
 
Back
Top