Reg-bokstavers plassering

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Nerdespørsmål:

Er det noen som vet om reglene for plassering og størrelse på reg-bokstavene er endret siden 50/60-tallet, eller om det er andre årsaker til at datidens kjempestore bokstaver på vingene er byttet til dagens vesentlig mindre og mer kompakte utgaver?

Dersom f.eks. SAS skulle finne på å male opp en «ordentlig» retro-maskin, vil det da være tillatt å bruke de gamle typene reg-bokstaver?
 

Attachments

  • IMG_4767.jpg
    IMG_4767.jpg
    58.5 KB · Views: 98
  • IMG_4768.jpg
    IMG_4768.jpg
    124.2 KB · Views: 96
Hadde det noe med at de skulle ses fra bakken å gjøre? Når så flyene kunne begynne å fly høyere ga jo ikke det noen mening.
 
Ses fra bakken!? Det der kan jo ses fra månen..!

Tja, kan kanskje ha vært noe rundt 1. verdenskrig, men ikke så sent som 50/60-tallet. På den annen side, det tar veeeeeldig lang tid å endre regelverket.
 
Ses fra bakken!? Det der kan jo ses fra månen..!

Tja, kan kanskje ha vært noe rundt 1. verdenskrig, men ikke så sent som 50/60-tallet. På den annen side, det tar veeeeeldig lang tid å endre regelverket.

Vi snakker om en bransje som ennå ikke har klart å kvitte seg med "no smoking" skiltet....
 
Vi snakker om en bransje som ennå ikke har klart å kvitte seg med "no smoking" skiltet....

Jeg synes mange kunne kle seg litt penere når de flyr, men at det ikke er krav til smoking er helt greitt.

Fra spøk til side, så er det jo fortsatt krav til både størrelse, plassering, lesbarhet ift. kontrast, font osv., men det er jo ganske mange år siden man begynte med transponder for å sende identifikasjon av flyene, så det er ikke fullt så viktig å kunne lese kjennetegn på lang avstand lenger.
 
Back
Top