• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Razzia mot b.l.a Lufthansa

LN-Q

ScanFlyer Blue
EU kommisjonen har hatt razzia mot en rekke europeiske flyselskap der i blandt LH. Grunnen skal være kartell virksomhet... noen som vet noe mer?
Det første som slår meg er jo det solide overskuddet til LH....
 
i tillegg til LH, sier Alitalia at de har fått besøk, mens Air France ikke vi kommentere. BA og SAS nekter i følge ATI for at de har hatt besøk av EC-folk.
 
Noen burde snart lære at skal man gjøre noe ulovlig er det ofte dumt å dokumentere det.....:rolleyes:
 
Noen burde snart lære at skal man gjøre noe ulovlig er det ofte dumt å dokumentere det.....:rolleyes:

Typisk økonomkommentar :colgate::colgate::colgate:

Tja, Someone er økonom og han kommer med en kommentar.....;)

Man kan kanskje lure på hvorfor man legger igjen spor, men problemet med karteller er at de er vanskelig å opprettholde uten noen skriftlige avtaler som styrer allokering av produksjon og profitt, samt at noen nok ønsker å "save his/her own ass" hvis noe skulle skje.

Så vidt meg bekjent er det ikke noe kartell av betydning om ikke det ligger en avtale i en eller annen bankboks som er underskrevet på et 5 stjernes hotell i Sveits....:D
 
Så vidt meg bekjent er det ikke noe kartell av betydning om ikke det ligger en avtale i en eller annen bankboks som er underskrevet på et 5 stjernes hotell i Sveits....:D

Er ikke det nærmest definisjonen på kartellvirksomhet? At det finnes skriftlige avtaler, altså? For det er jo ikke forbudt å ha en "felles forståelse" av markedet.

Et klassisk eksempel på dette var SAS og BU i sin tid etter dereguleringen, som hadde en såkalt "felles forståelse" av at så lenge BU holdt seg unna hovedstadstriangelet skulle ikke SAS begynne å blande seg inn på BUs vestlandsdestinasjoner.

Så startet BU opp FBU-ARN og så var krigen i gang da OSL åpnet.

So the story goes i alle fall...
 
Er ikke det nærmest definisjonen på kartellvirksomhet? At det finnes skriftlige avtaler, altså? For det er jo ikke forbudt å ha en "felles forståelse" av markedet.
[\QUOTE]

Både ja og nei. Man kan vel i teorien bli dømt etter kartellparagrafen i konkurranselovgivingen uten å ha skriftlige avtaler (noe man kaller "stilltiende samarbeid"), men problemet er å kunne bevise dette.... Det er da skriftlige avtaler kommer inn. Karteller er normalt basert på skriftlige avtaler. Felles forståelse av markedet er ikke godt nok til å dømme i forhold til f.eks. markedsdeling, men det har vært noe kommunikasjon mellom aktører i ulike markeder (f.eks. i media) som kanskje kan sies å ha vært på grensen til lovbrudd uten at man har skriftlige avtaler.
 
Back
Top