Razzia hos Ryanair i Tyskland

Jeg forstår ikke dette helt. I overskriften hos E24.no står det Razzia hos Ryanair, mens til slutt i artikkelen skriver de "– Tyske skattemyndigheter har bekreftet at Ryanair ikke på noen måte er under etterforskning for skatterelaterte saker."

Hva er rett?

Antagelig at det ikke er selskapet Ryanair som sådan, men deres piloters enkeltmannsforetak som er betalt av Brookfield og McGinley. Ryanair er jo ute av pengestrømmen ..

Antagelig at det ikke er selskapet Ryanair som sådan, men deres piloters enkeltmannsforetak som er betalt av Brookfield og McGinley. Ryanair er jo ute av pengestrømmen ..

Det dreier seg om en gransking av bemannings selskaper, I Tyskland er Brookfield og McGinley som begge formidler ansatte til Ryanair og om de ansatte i realiteten har et arbeidsforhold som gjør at bemannings selskapene skal betale Arbiedsgiver avgifter. Så som LN-MOW skriver ikke direkte Ryanair, men FR eier vel Brookfield 100% så inndirekte kan Ryanair blir berørt.

Tilsvarende etterforskning pågår i England hvor det har blitt gjort beslag i endel Millioner for å dekke det man antar er undragelse av arbeidsgiver avgifter.

Så langt er ingen blitt dømt, det har vel ennå ikke vært prøvd i rettsystemene, men det stort fokus på denne selskapsformen i flere europeiske land.

Ja, det er stort fokus på internasjonale selskaper og skattebetaling. Myndighetene i diverse europeiske land har bla vært i hælene på store selskaper som Starbucks, Google og Amazon som betaler forbausende lite skatt i Europa, og det ventes å være enda større fokus på slikt fremover. OECD og EU er på hugget.

Ja, det er stort fokus på internasjonale selskaper og skattebetaling. Myndighetene i diverse europeiske land har bla vært i hælene på store selskaper som Starbucks, Google og Amazon som betaler forbausende lite skatt i Europa, og det ventes å være enda større fokus på slikt fremover. OECD og EU er på hugget.

Ja, men det er fremdeles en forskjell rent straffemessig å utnytte et mangelfullt lovverket (f.eks ta en "Double Irish Dutch Sandwich") sammenlignet med og operere på feil side av loven. Det er kun den ene av disse som får deg i problemer med påtalemakten og domstolen

Ja, men det er fremdeles en forskjell rent straffemessig å utnytte et mangelfullt lovverket (f.eks ta en "Double Irish Dutch Sandwich") sammenlignet med og operere på feil side av loven. Det er kun den ene av disse som får deg i problemer med påtalemakten og domstolen

Klart, men det er også slik at internasjonal beskatning har regelverk som skal følges. Utnyttelse av mangelfult regelverk kan man alltid gjøre, men vi vet jo den generelle holdningen til slikt her inne...;)

Å 'være i hælene på' og 'enda større fokus' behøver ikke bety at det er begått noe lovstridig. At myndighetene ønsker å få gjort noe med gjeldende praksis er noe helt annet..

Last edited:

Nå er det jo dette på grunn av manglende avtaler om beskatning mellom USA og Europa, hvor USA må få på plass endringer på sin side. Disse selskapene du trekker frem betaler full skatt på inntektene I Europa, men de betaler dette I USA, slik jeg også må - det er noe fratrekk for innbetalt Skatt I Europa for min del, men jeg er jo ikke en stor nok bedrift så jeg må betale full skatt her og tilnørmet full skatt I USA. (Dog slipper enn så lenge å betale arbeidsgiver avgift for meg selv).

Det er mye igjen for at Globaliseringen skal fungere for alle parter involvert.

Back