• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Raskeste passasjerfly i dag ?

Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

777? Aner egentlig ikke, bare et forslag, men den er ihvertfall betydelig raskere enn konkurrentene.
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

777 og 747-400 er klart blant de raskeste, begge over Mach 0.90, mens 767 og A340/330 ligger paa mach 0.84...dette kan hoeres lite ut, men betyr mye paa ruter hvor man naermer seg 24 timer tur retur inkl. stopp i begge ender, f.eks, Europa - Soer Amerika kan et selskap operere med en 777 mens det tar 2 A340 for en daglig operasjon.
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Og hva med Tu-154 som glatt drar avgårde med Mach 0.93?
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Om jeg husker riktig så er vanlig cruise følgende:
747-400 Mach 0,85-0,86
777 Mach 0,84
330/340 Mach 0,82-0,83
767 Mach 0,81-0,82
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Originally posted by Dag Viking

Om jeg husker riktig så er vanlig cruise følgende:
747-400 Mach 0,85-0,86
777 Mach 0,84
330/340 Mach 0,82-0,83
767 Mach 0,81-0,82

Ettersom dette er hastigheter relativt til lydhastigheten (og ikke absolutte hastigheter), avhenger vanlig cruise-hastighet av høyden?
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Hva har disse tallen å si f.eks København-Chicago?
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Originally posted by pjacklam

Ettersom dette er hastigheter relativt til lydhastigheten (og ikke absolutte hastigheter), avhenger vanlig cruise-hastighet av høyden?

Så lenge man er over en viss høyde så tror jeg at typisk cruise er ganske konstant. Men godt mulig at f.eks 744 ligger på 0,85 på FL330 og 0,86 på FL390. Dette avhenger av mange ting, f.eks om de er på en transatlantisk track, hvor langt de skal fly og dets enkelte selskaps cost index. Tror jeg:wow:
Mach 0,85 er jo raskere i gs i FL300 sammenlignet med i FL390

Originally posted by EB

Hva har disse tallen å si f.eks København-Chicago?

Om man sammenliger en 333 og en 744 på en tur som er ca 7000km, så betyr det omtrent et kvarter.

Men jeg husker det var diskusjon om strekningen SIN-LHR, der 772 brukte en halvtime mindre enn 343. Boeingen kunne klatre direkte til marsjhøyde mens bussen måtte brenne av en del drifstoff før den kom seg opp.
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Før Concorden kom var det vel CV-990 som var raskeste gutt i klassen ???
Hvem som er raskest nå aner ikke jeg.
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Jeg synes å ha sett et eller annet sted at VC-10 også er relativt kjapp. Nå brukes vel ikke den til ordinær passasjertrafikk.

jy
 
Replying to Topic 'Raskeste passasjerfly i dag ?'

Nå er vel heller begrenset hvor lenge man rekker å ligge med cruise-hastighet på OSL-CPH, så vil man i det hele tatt merke noen forskjell på så korte strekninger? Hastigheten opp og ned varierer jo veldig.
 
Back
Top