"Rapid dragon": Skarpskyting med kryssermissiler fra lastefly utenfor Andøya og Troms

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
"Rapid dragon": Skarpskyting med kryssermissiler fra lastefly utenfor Andøya og Troms

Fra Forsvarets Forum:

«Rapid Dragon» kan avfyre en sverm av cruisemissiler fra et standard transportfly. Neste uke skal USA og andre Nato-land for første gang trene på bruk av våpensystemet over Norskehavet utenfor Andøya. [...] Skarpskytingen vil finne sted en gang mellom 9. og 11. november, altså halvannen uke etter at Forsvaret hevet beredskapen som følge av krigen i Ukraina og sikkerhetssituasjonen i Norges nærområder.

Finner ikke noe om stengt luftrom på NOTAM, ser jeg feil sted?

Youtube-video fra produsenten: https://www.youtube.com/watch?v=2d-lQ5dUh8c

Re: "Rapid dragon": Skarpskyting med kryssermissiler fra lastefly utenfor Andøya og T

Ja, nå er restriksjonene på plass:

Jeg aner ikke hva du har tatt bilde av der, men det er ikke noe tilknyttet fareområdet for Rapid Dragon. Fareområdet har koordinater 704006N 0150448E - 700442N 0163042E - 691312N 0135254E - 695324N 0122302E iflg. NOTAM A/6801.

Re: "Rapid dragon": Skarpskyting med kryssermissiler fra lastefly utenfor Andøya og T

Ja, nå er restriksjonene på plass:

Skyting med skarpe missiler over Lofoten, Ofoten, Sverige og Finland?
Skeptisk.

Skyting med skarpe missiler over Lofoten, Ofoten, Sverige og Finland?
Skeptisk.

Kartet som ble framvist er hentet fra notaminfo.com ikke akkurat et system for operative miljøer. De røde ringene viser noe helt annet og ikke engang der de er framvist…notam som ble referert til er korrekt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beklager feilinformasjon fra min side. Regner med at denne er korrekt:

Attachments

• NOTAM A-6801-22.png
    NOTAM A-6801-22.png
    212.6 KB · Views: 259

Snurrig kart på IPPC. Fareområdet er firkantet ca 50 x 75 NM i utstrekning, men markeres med sirkel.

Edit: Ser nå at det står «Radius 46 NM» nederst, men hvordan relateres det til et firkantet område?

Edit 2: Sjekket med AIS/Notam, dette er et resultat av dårlig programvare i systemet. Datafolket til IPPC klarer rett og slett ikke å presentere polygoner på kartet, derfor legges det ut med et beregnet senterkoordinat og stor nok radius til å dekke hele fareområdet. Resultatet blir en krøkkete presentasjon og klotrete kart. "Det jobbes med saken"...

Last edited:

Beklager feilinformasjon fra min side. Regner med at denne er korrekt:

Noe som sier meg at det du fikk opp var planlagte AMC-områder den aktuelle dagen. Så du var nok inne på at det var noe militært, bare ikke Rapid Dragon.

Back