• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Radial engines

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
Men om så mye masse flyttes så mye rundt lengdeaksen har ikke da radial-moterer mye mer virbasjoner enn feks en rekke eller V-motor?

-A
 
Det er balansevekter på veiva. Ikke alle produsenter gjennom årene fikk dette like bra til, men godt utviklede motorer som P&W R-2800 er smooth as silk.
 
Apropos propeller, På et tomotors propellfly, roterer begge propeller samme vei, og hvordan påvirker det flyets bevegelse?
 
I og for seg på samme måte som en-motors fly med propell. Noen twins gjennom årene har hatt motsatt rotasjonsretning på propellene, bl.a. P-38 Lightning og DeHavilland Hornet. Må ha vært herlig å kunne "køle på" med alle disse hestekreftene og flyet bare går rett frem.

Dersom propellene svinger samme vei vil flyet svinge markert til siden (til venstre i fly hvor propellen roterer mot urviseren sett forfra) ved lav fart og høy power-setting. Motoren som sitter på den siden flyet vil svinge p.g.a. propellene kalles den kritiske motoren fordi et motorbortfall vil forårsake at assymmetrsik thrust og propellerinduserte krefter vil dra samme vei. Kan gjøre livet interessant...
 
Men om så mye masse flyttes så mye rundt lengdeaksen har ikke da radial-moterer mye mer virbasjoner enn feks en rekke eller V-motor?

Det fantes jo også roterende stjernemotorer, der veiva sto fast og propellen roterte sammen med sylindrene, da kan en snakke om masse i bevegelse. Legg til at det ikke fantes noen mulighet for å regulere turtallet , kun on/off funksjon så ligger forholdene til rette for en spennende flytur.
 
De fleste roterende stjernemotorer hadde faktisk en enkel throttle bestående av et regulerbart spjeld i luftinntaket. Det var imidlertid ikke noe kontroll av blandingsforhold i.f.m. bruk av spjeldet, så ved reduksjon av åpningen måtte blanding justeres manuelt. "Blip-switch" som jordet magneten var derfor en enklere og mer pålitelig metode for å regulere motorkraft.

God artikkel på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_engine
 
Back
Top