[Quiz] Tjue spørsmål på Nyttårsaften

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
[Quiz] Tjue spørsmål på Nyttårsaften

Det vanlige for ære og berømmelse.
Hvem? Hva? Hvor? Hvorfor?

1)
01.jpg

2)
02.jpg

3)
03.jpg

4)
04.jpg

5)
05.jpg

6)
06.jpg

7)
07.jpg

8)
08.jpg

9)
09.jpg

10)
10.jpg

11)
11.jpg

12)
12.jpg

13)
13.jpg

14)
14.jpg

15)
15.jpg

16)
16.jpg

17)
17.jpg

18)
18.jpg

19)
19.jpg

20)
20.jpg

Re: Tjue spørsmål på Nyttårsaften

1: Ghana Airways VC-10
4: Icelandair F-50 i Isafjordur
5: Widerøe Noorduyn Norseman
6: RNoAF F-104/ CF104
8: Trans Polar 720
9: Ansett-Mal F-27
10: Airest Let L-410 i Tallin
11: Norsk Air EMB-120 Brasilia
14: Fonnafly DHC-2 Beaver
17: Saab Safari
19: Darwin Saab 2000
20: Avro Vulcan. Kanskje på RAF Fairford?

Nr. 14 DHC-2 Beaver modifisert med lengere cabin. LN-BIE?

Vidar

Føyer til:
3. Mey-Air 737-200 LN-MTD
6. RNoAF F-104G
7. DC-8-55F, BGO, var det ikke ACS de het?
15. Fairey Swordfish?
17. SAAB Safir

Halveis ut i første dagen på det nye året er kanskje på tide å ta en liten oppsummering så langt.

1) Ghana Airways VC.10, men hvilken og hvor?
2) Hva og hvor er dette?
3) Mey-Air 737-200 LN-MTD
4) Icelandair, eller Flugleiðir som innenriksavdelingen het, Fokker 50 TF-FIR på Ísafjörður
5) Widerøe Noorduyn Norseman LN-BIU (vanskelig å ta den) over Nord-Norge et sted
6) Ja, det er en norsk Starfighter og det er ganske så tydelig om det er en F-104G eller en CF-104.... Så kom igjen, gutter og jenter!
7) ACS of Canada DC-8-55 C-FDWW på Flesland 29/5/1994 - imponerende Stone. Denne trodde jeg var den vanskelige.
8) Trans Polar Boeing 720-025 LN-TUW på Arlanda i 1970
9) Det er ikke F-27, close but no cigar! Når det gjelder selskapet er det på feil kontinent. Bildet er tatt i Europa.
10) Let 410 på Ülemiste i Tallinn i 2000, men hvilket selskap?
11) NorskAIR EMB-120 Brasilia i en hangar hvor?
12) Dette bildet skal alle som interessert i norsk militær luftfart kjenne igjen.
13) Ikke langt fra bildet over
14) DHC-2 Beaver LN-BIE, men hvor?
15) Flyet har tilknytning til Norge og ble brukt i landet samtidig med noen Fairey Swordfish...
16) Flyplassen fikk ny bane for ca 13 år siden og nye baneretninger noen år etter
17) SAAB Safir er riktig. Flyplassen bør dere også ta...
18) En one-off dette her og litt spesiell. Man kan fly til et sted med samme navn som der dette bildet er tatt.
19) Darwin SAAB 2000 tatt på en flyplass mange her er veldig glad i, men hvilken?
20) Avro Vulcan er riktig, men ikke RAF Fairford selv om det kunne vært det med grå himmel osv ;). Det er RAF Waddington

Vi er et godt stykke på vei, men noen mangler. Kanskje det er noen som mangler tankekraft i dag også?

Utsikten på nr. 16 ser jeg da både titt og ofte...RWY23R i Manchester.

2) Er vel en Mitsubishi Pajero som trekker på en friksjonsmåler av en eller annen sort. Flyplassen er vel i Norge med den gule rullebanemerkingen, og det ser ut til å være i grisgrendte strøk, så kanskje tundraen rundt Røros?
9) Må vel være en FH-227 da.
13) Synes kjent og ligner på hva en kan se når en flyr over Oxfordshire på vei mot Heathrow/Gatwick. Kan det være RAF Benson?
18) Ser ut som det kan være en Bristol Aeroplane Company nese eller noe i den duren da den vel har noen trekk fra Britannia synes jeg.

Last edited:

1) 9G-ABP på Gatwick?
9) Kan det være Malmø Aviation SE-KGB? I så fall kan det vel fort være på Malmø Sturup?

Nytt forsøk på 15: Gloster Gladiator N5628, RAF Museum Hendon. Denne ble vel hentet fra Lesjaskogsvatnet.

6. Jeg står på F-104G, den er jo blank/grå. CF'ene til 334 var jo grønne...
12. North Weald er det jo..
18: Avro Ashton 2, WB491/G-AJJW, Newark Air Museum.

Last edited:

Utsikten på nr. 16 ser jeg da både titt og ofte...RWY23R i Manchester.

Sikker? Er banen til venstre ferdig eller under utbygging? :colgate::cool::colgate:

13) Synes kjent og ligner på hva en kan se når en flyr over Oxfordshire på vei mot Heathrow/Gatwick. Kan det være RAF Benson?

Ligner, men ligger ikke så langt unna North Weald...

Fasiten kommer i morgen formiddag...

Tror nok 13 ligger en rundt 90 minutters kjøretur nordøst for North Weald, og da blir det Wattisham Airfield i Suffolk.

Tror nok 13 ligger en rundt 90 minutters kjøretur nordøst for North Weald, og da blir det Wattisham Airfield i Suffolk.

Etter en god stund med saumfaring av VFR kartet for sørøst England og Google er det hva jeg kom fram til også..."Ikke så langt unna" er vel ganske relativt ;)

Sikker? Er banen til venstre ferdig eller under utbygging? :colgate::cool::colgate:

Du vet å sette en stakkar i tvil :8: Så det er derfor det ikke er så utbygd med parkeringsplasser og terminalområdet ser litt mangelfullt ut...Må tilbake til forrige århundre og lenge før min tid! 23 (eller kanskje til og med 24) var vel navnet på rullebanen den gang da, men humpen er definitivt den samme som nå :p

Last edited:

15 er en Gladiator. Ser ut som en Swordfish i bakgrunnen der. Fleet Air Arm Museum?

Lenge siden jeg har vært på Hendon, kan ikke huske den derfra.

Back