Qatar Airways kjøper 5% av China Southern

Someone

Moderator
Medlem
Re: Qatar Airways kjøper 5% av China Southern

Riktignok en liten post, men Qatar fortsetter å kjøpe seg inn i flyselskaper rundt omkring og har nå tatt en eierandel på 5% i China Southern

https://www.forbes.com/sites/domini...rket-with-one-eye-on-the-future/#4e8818c84757

Jeg skjønner ikke poenget med denne små-shoppingen? De vil vel ikke ha noen innvirkning på driften eller markedet, og det er vel ikke eb ren investering heller?

Er det ikke denne små-shoppingen som også vippet Etihad av pinnnen?

Jeg skjønner ikke poenget med denne små-shoppingen? De vil vel ikke ha noen innvirkning på driften eller markedet, og det er vel ikke eb ren investering heller?

Er det ikke denne små-shoppingen som også vippet Etihad av pinnnen?
Etihad var vel oppe i 29% hos Air Berlin, 49 prosent i Alitalia og 75 i Alitalia sitt bonusprogram. I tillegg var de vel inne på 1/3 av eiersiden i Etihad Regional. Sikkert andre bommerter også, uten at jeg husker det i farten.

Sånn apropos:
https://www.qatarairways.com/en/offers/like-never-before.html?CID=SMALL191940
We are about to share something new and exciting.
Selv om det står under offers så ser dette mer ut som en nedtelling til at QR forlater Oneworld enn nedtelling til tilbud.

Nei, jeg skjønner ikke helt logikken, men er en form for å kunne kjøpe seg til samarbeid, samt investere

Etihad var en annen case, de kjøpte seg jo opp med langt større eierandeler og gikk inn med ymse forpliktelser. Og gjerne i selskaper som gikk dårlig

Selv om det står under offers så ser dette mer ut som en nedtelling til at QR forlater Oneworld enn nedtelling til tilbud.
Kjøper ikke helt den logikken.
Men animasjonen var veldig asiatisk, så jeg holder en knapp på det de skal finne på noe sprell østover.

Etihad var vel oppe i 29% hos Air Berlin, 49 prosent i Alitalia og 75 i Alitalia sitt bonusprogram. I tillegg var de vel inne på 1/3 av eiersiden i Etihad Regional. Sikkert andre bommerter også, uten at jeg husker det i farten.

Sånn apropos:
https://www.qatarairways.com/en/offers/like-never-before.html?CID=SMALL191940

Forskjellen mellom QR og EY er klart og enkelt.

EY kjöpte de maximal mulige andeler i AB og AZ. Begge selskaper slet i langt tid med underskudd og fikk forlenget livstid via EY, men ble ikke restrukturert. Da man begynte dette i AB, ble det altfor sent, faktisk skulle man ha started med dette i Desember 2011 og full finansielt innsats. Da ville man kanskje har hatt litt andre utfall. Men fokuss ble heile tida å feede AUH hub til EY.

QR går en litt annen vei. De kjøper andeler i selskaper uten a fokussere deres strategi pa QR sitt hub. CZ er en av de største selskaper ut i verden, med en enormt potensjal. Man la nylig frem en ambisjonert vekstplan som kan virke på oss i Europa nesten sinn-syk. En flåte på 2000 fly. Snart kommer den nye flypass i Peking og dette betyr at CY får gå over til en splitter nye flyplass og en av de største bremsekloss i vekst-ambisjoner blir fjernet. Jeg anser dette investment som en meget smart satsing av olje-dollars.

Litt digresjon, men ganske sikker på at jeg så China Southern reklame bak på en buss i Trondheim i går!

Forskjellen mellom QR og EY er klart og enkelt.

EY kjöpte de maximal mulige andeler i AB og AZ. Begge selskaper slet i langt tid med underskudd og fikk forlenget livstid via EY, men ble ikke restrukturert. Da man begynte dette i AB, ble det altfor sent, faktisk skulle man ha started med dette i Desember 2011 og full finansielt innsats. Da ville man kanskje har hatt litt andre utfall. Men fokuss ble heile tida å feede AUH hub til EY.

QR går en litt annen vei. De kjøper andeler i selskaper uten a fokussere deres strategi pa QR sitt hub. CZ er en av de største selskaper ut i verden, med en enormt potensjal. Man la nylig frem en ambisjonert vekstplan som kan virke på oss i Europa nesten sinn-syk. En flåte på 2000 fly. Snart kommer den nye flypass i Peking og dette betyr at CY får gå over til en splitter nye flyplass og en av de største bremsekloss i vekst-ambisjoner blir fjernet. Jeg anser dette investment som en meget smart satsing av olje-dollars.

Enig, til og med oss amatører ser at det er forskjell Qatar som investerer i "små" andeler i store, ledende, veldrevne selskaper i egen eller tett på egen allianse, og Etihad som investerer "all in" i tilsynelatende vilkårlige og dårlig drevne selskaper. Det eneste unntaket som bekrefter regelen er vel Qatars investering i Italia (Air Italy).

Litt digresjon, men ganske sikker på at jeg så China Southern reklame bak på en buss i Trondheim i går!
Ja, det gjorde du nok. Har stussa på at dei gidd å bruke pengar på det her.

Back