Qantas og veien videre etter Korona

Someone

Moderator
Medlem
Qantas er vel et av selskapene som foreløpig har "mast" minst om statsstøtte, trolig fordi de håper få sin største konkurrent på australsk innenriks av banen, og de foreløpig har klart å låne cash på kort sikt. Dog jeg jeg heller ikke på lengre sikt også vil trenge fersk egenkapital inn


Uansett, for å spare penger er nå alle flyleveringer satt på hold

https://www.flightglobal.com/qantas-postpones-new-airbus-boeing-deliveries/138352.article

Qantas is pushing back aircraft deliveries for as long as the Covid-19 pandemic persists.

“We have advised Boeing and Airbus that we won’t be taking delivery of any new aircraft while the current [Covid-19] crisis continues and present levels of uncertainty persist,” the carrier tells Cirium.

Og etter å ha pantsatt 7 787-9 og lånt noe over $600 millioner til lave renter i mars, har de nå pantsatt ytterligere 3 787-9, og lån t opp $350 millioner på de

https://www.flightglobal.com/strate...r-three-787-9s-for-350-million/138240.article

Qantas has secured an additional A$550 million ($350 million) in debt funding, secured against three wholly owned Boeing 787-9s.

Heldigvis for Qantas eier de disse maskinene, og det ikke er knyttet opp mot spesifikk finansiering på hver enkelt maskin, slik at de nå faktisk kan pantsette disse
 
Jetstar Asia, som er deres SIN baserte lavprisselskap kutter 5 A320 og 180 ansatte. Før Korona hadde selskapet 18 A320 i drift
 
Går mot langvarig pause for longhaul flåten

. Qantas has removed almost all international flights through to the end of March 2021 from its website – a date which would mark a full year since the airline first grounded its international fleet due to the coronavirus pandemic.

While the flights themselves have not been cancelled, and all previous bookings remain in place, the move prevents new bookings from being made on any overseas Qantas route except for flights to New Zealand.

https://www.executivetraveller.com/news/qantas-international-flight-cancellations
 
Leste i en FB gruppe at det kun var tillatt med max 30 pax pr. internasjonal ankomst. Noen som har peiling på om dette stemmer?
 
Måtte se to ganger her forleden da en Qantas A380 dukket opp på himmelen over RYG, dét er ikke et vanlig syn. :cool:
 
Står ikke alle godt parkert i ørkenen da ? Kan ikke se på FR24 at noen av de har flydd i det siste

VH-OQG stod i Dresden frem til august der den fikk utført kabinoppgradering. Derfor den spesielle rutingen Dresden-Victorville nylig.
 
Det hjelper godt for Qantas nå myndighetene i Australia vil subsidiere halve kostnaden på 800.000 innenriks billetter, for å gi et boost til innenrikstrafikken i landet.

Dog er det kritikk fra de andre flyselskapene i landet som mener at Qantas stikker av med en for stor del av denne pakken

https://www.newstalkzb.co.nz/on-air...ge-announced-vaccine-rollout-behind-schedule/

Qantas has revealed ticket bookings have surged since the federal government announced its latest round of support for the sector, which its rival has dubbed “QantasKeeper”.
 
Qantas regner med å gå i pluss på driften i deres 2021 finansielle år, men store nedskrivninger og andre resultat av Korona gjør at de får et underskudd på rundt A$2 mrd (nesten 13 mrd NOK)

https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/7978/

Assuming no further lockdowns or significant domestic travel restrictions, the Group expects to be Underlying EBITDA positive in the range of $400 – 450 million for FY21. At a statutory level before tax, the Group is still expecting a loss in excess of $2 billion, which includes the significant costs associated with previously announced redundancies, aircraft write downs and non-cash depreciation charges.



Ellers melder de at forretningstrafikken er tilbake på et nivå på 75%, flere fly settes tilbake i drift, innenriksmarkedet er bra, men stengte grensen skaper et fortsatt problemer

To meet this demand, Qantas and Jetstar have now brought all domestic aircraft back into service. In addition, QantasLink has activated eight (of up to 14) Embraer E190 aircraft as part of its deal with Alliance Airlines. Jetstar is reactivating up to five Boeing 787-8s for domestic use as well as six A320s on loan from Jetstar Japan
 
Da er A380 VH-OQC på vei ned åsen fra Victorville til LAX ... Klargjøring for trafikk, kanskje?
 
Back
Top