Qantas gjør det bra, selv om fuel drar ned overskuddet
Qantas presenterte nylig sitt resultat for siste halvår, og butikken går bra, selv om økte drivstoffkostnader bare delvis klarte veltes over på økte billettpriser på kort sikt.
Overskuddet var på 780 millioner australske dollar hvilket tilsvarer omtrent 4,7 milliarder NOK. Interessant nok er det innenriks og bonusprogrammet som er mest lønnsomt, mens utenriks har et langt lavere overskudd
Innenriks divisjonen kunne presentere en EBIT på 659 millioner AUD, hvor ca 2/3 kom fra Qantas og 1/3 fra Jetstar. Utenriks hadde en økning i 7% i salget, men EBIT var for det ned 60% til kun 90 millioner AUD. Mens overskuddet på deres bonusprogram, Qantas Loyalty, var 175 millioner AUD, eller en drøy milliard norske kroner på et halvt år. Dette viser jo at det egentlig ikke er et lojalitetsprogram from flygelselskapene, men en god og viktig inntektskilde
https://www.qantasnewsroom.com.au/m...g-first-half-result-despite-higher-fuel-bill/
Qantas presenterte nylig sitt resultat for siste halvår, og butikken går bra, selv om økte drivstoffkostnader bare delvis klarte veltes over på økte billettpriser på kort sikt.
Overskuddet var på 780 millioner australske dollar hvilket tilsvarer omtrent 4,7 milliarder NOK. Interessant nok er det innenriks og bonusprogrammet som er mest lønnsomt, mens utenriks har et langt lavere overskudd
Innenriks divisjonen kunne presentere en EBIT på 659 millioner AUD, hvor ca 2/3 kom fra Qantas og 1/3 fra Jetstar. Utenriks hadde en økning i 7% i salget, men EBIT var for det ned 60% til kun 90 millioner AUD. Mens overskuddet på deres bonusprogram, Qantas Loyalty, var 175 millioner AUD, eller en drøy milliard norske kroner på et halvt år. Dette viser jo at det egentlig ikke er et lojalitetsprogram from flygelselskapene, men en god og viktig inntektskilde

https://www.qantasnewsroom.com.au/m...g-first-half-result-despite-higher-fuel-bill/
QANTAS DELIVERS STRONG FIRST HALF RESULT DESPITE HIGHER FUEL BILL