Qantas flåte

Someone

Moderator
Medlem
Qantas flåte

Qantas flåte per starten av 2023, inkludert datterselskaper og innleid kapasitet:

Totalt er det snakk om over 350 fly, så de har tilgang på langt flere maskiner enn jeg trodde. Inkludert parkerte fly som venter på å komme i drift igjen


Qantas
737-800: 75
787-9: 11

A330-200: 18
A330-300: 10
A380: 11

Jetstar Group
A320: 83
A321: 6
A321neo/LR: 7
787-8: 11

Qantas Freight
A321P2F: 3
737-300F: 3
737-400F: 1
767-300F: 1
BAe146: 3

Qantas Link, operert av ymse selskaper
A320: 11
717: 20
DHC-8-200: 3
DHC-8-300: 16
DHC-8-Q400: 31
E190: 11
Fokker-100: 18
 
Last edited:
Re: Qantas flåte

Noe nytt om når Qantas regner med å få de(n) første A350-1000ULR levert?
 
Re: Qantas flåte

Noe nytt om når Qantas regner med å få de(n) første A350-1000ULR levert?

Planen da bestillingen ble annonsert var i hvertfall i løpet av 2025, og maskinen i drift mot slutten av samme år
 
Re: Qantas flåte

Den siste av de lagrede A380 maskinene fra VCV skal nå være hentet ut, for å forberedes for drift igjen

Airbus A380 -842 55 VH-OQI Qantas ferried 27jan23 VCV-LAX prior rtn to svc, was last one at VCV
 
Re: Qantas flåte

Qantas trenger mer kapasitet og blant annet med ymse leveringsproblemer hos flyprodusentene og et litt mer akutt behov blir det en økning i wetlease og ut i bruktmarkedet

- 5 brukte A319/A320 til «gruvetrafikk» i Vest-Australia
- 2 brukte A320 til Jetstar Asia i Singapore
- 3 A321P2F til Qantas Freight
- Opsjon på ytterligere 12 E190 gjennom Alliance Airlines

I tillegg øker de jo A220-300 ordren med 9 maskiner

https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-group-updates-fleet-plan-to-boost-capacity/

The Qantas Group has announced several updates to its fleet plan, designed to help restore capacity faster and meet strong demand from leisure travel, resources and domestic freight markets.
 
Re: Qantas flåte

Da var den 14. og siste 787 de hadde i bestilling levert

Boeing 787 -9 66078 1051 VH-ZNN Qantas delivery 21jul23 PAE-MEL

De jobber jo med å finne en erstatter for deres A330 flåte, men per i dag er det jo da bare A350-1000 maskinene til deres Project Sunrise de har i bestilling av widebodies
 
Re: Qantas flåte

Deres første A220 får spesialfarger

https://www.executivetraveller.com/news/qantas-a220-flying-art-livery

65536ad4307c41a595e841e7dd799465-qantas-a220-flying-art-livery-2000i.jpg
 
Re: Qantas flåte

Straks 2024 i Australia, så kan da oppdatere:

Qantas
737-800: 75
787-9: 14 (+3)

A330-200: 16 (-2)
A330-300: 10
A380: 10 (-1)

Jetstar Group
A320: 80 (-3)
A321: 6
A321neo/LR: 14 (+7)
787-8: 11

Qantas Freight
A321P2F: 3
A330-200P2F: 1 (+1)
737-300F: 3
737-400F: 1
767-300F: 1
BAe146: 3

Qantas Link, operert av ymse selskaper
A320: 15 (+4)
A220-300: 1 (+1)
717: 12 (-8)
DHC-8-200: 3
DHC-8-300: 16
DHC-8-Q400: 31
E190: 20 (+9)
Fokker-100: 17 (-1)
 
Re: Qantas flåte

Viss hukommelsen er riktig, kom 767 inn i flåten i 1985

Første av 7 767-200ER kom i 1985-1987, og ble faset ut 2003/2004. Levert med PW motorer.

Så i 1988 kom først 767-300ER, denne gangen med GE motorer. Over en tiårs periode mottok de såvodt jeg ser 22 maskiner.

I 2000 overtok de 7 767-300ER fra British Airways, med den sjeldne kombinasjonen 767 og Rolls-Royce motorer.

Ikke helt sikkert, men lurer på om det bare er de og (nye) Eastern Airlines som har fløyet 767 med motorer fra alle tre produsentene, GE, RR og PW, hvis man ser bort i fra korttids leier
 
Re: Qantas flåte

De tre -200 maskinene bør vel WF sikle på? Aner ikke hvordan de er ift antall cycles, men de ligger på 27-28 år, som er der samme som de -200 de har. -300 de har er også bare i begynnelsen av 20-årene hvis det skulle friste ;)
 
Re: Qantas flåte

Widerøe liker -103 bedre enn -200 har jeg inntrykk av, og -300 har de cel uttalt at skal ut av flåten på sikt?

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Back
Top