• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Q400 mishap Jazz

• Thread starter Thread starter CFM
  • Start date Start date

CFM

ScanFlyer Crusty
Q400 Uhell

Denne kunne med litt mere uflaks blitt enda styggere.

A propeller can be seeing jutting out of the body of an Air Canada Bombardier Q-400 that made an emergency landing Thursday night when a tire blew during take-off, a passenger told CTV.

Last edited by a moderator:
Er generelt skeptisk til å sitte i "planet" til prop; når jeg sitter på i Widerøe*

* jeg reiser jo kun "prop" med Widerøe

Er vel stort sett når man buklander?

Aha, da er jeg med, syntes det var veldig så uflaks vedkommende skulle ha, at et blad løsnet og fant det for godt å ta turen den veien.

Men dette skjedde altså under en buklanding.

Hmm, Verkar inte höger landningsställ ha vikt sig? Påminner om SAS problemen med sina Q400 tycker jag...

Et punktert dekk skal ikke være noen grunn til at understellet kollapser ved landing. Hvis deler av dekket har fløyet rundt og gjort skader, som førte til at understellet ikke var låst ute, kan det virke som en designfeil. Ikke første gang at man oppdager slikt "the hard way".

Hvor ofte skjer det egentlig at propellblader løsner?

Det skjer uhyre sjelden med dagens teknologi.
Dette skjedde i større grad med første generasjons turboprop motorer/propeller.
Electra'en hadde for vane å kaste propellere.
Jeg husker i farten at en av kjerrene til FOF kastet 2 propellere over Hardangervidda for en del år tilbake på vei fra BGO til FBU og landet med 2 motorer helt greit.
De fant etter hvert propellene oppe på vidda.
Husker ikke i farten årstallet , men det var på syttitallet en gang.
Kanskje andre husker bedre enn meg her.

Et punktert dekk skal ikke være noen grunn til at understellet kollapser ved landing. Hvis deler av dekket har fløyet rundt og gjort skader, som førte til at understellet ikke var låst ute, kan det virke som en designfeil. Ikke første gang at man oppdager slikt "the hard way".

Designfeil eller ikke , det var vel en kombinasjon av dette og vedlikehold som påvirket SAS sine mishaps.
Uansett er dette ikke godt for Bombardier som lenge har slitt med å få opp salget av Q400 i motsetning til ATR.

Back