Pushing Rigs - Flying cheap...

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
....Flying Cheap var tittelen paa Frontline i gaar som tok utgangspunkt i Colgan ulykken med Q400 i Buffalo i fjor...Flying Cheap henspiller ikke paa billige billetter (den CO flighten var ganske dyr)...men billig mannskap i foerste rekke piloter....(den ene av de 2 pilotene som foerte ulykkesflyet hadde en aarsloenn paa USD 16.000 og var kvalifisert til "Food Stamps" her i staten Washington hvor hun bodde)

Selv om vi her borte i USA startet LCC boelgen....ikke Southwest men PSA og har et veldig suksessfullt semi-LCC (Southwest) saa har vi ikke sett den samme veksten i LCC segmentet som i Europa....mye av dette skyldes nok ValuJet ulykken som satte svaert dype spor i markedet...LCC ble et "ikke" begrep....og ingen har benyttet dette i markedsfoering....i stedenfor har det vokst frem et annet segment, Regional Carriers, som ikke noedvendigvis gir det reisende publikum billigere billetter (omtrent ingen av disse selger egne billetter) men som har innfoert en klart lavere operasjonell standard....selv oppfolgning og regler rundt disse Regionale har en lavere standard....

En Reginal Carrier som Colgan har en noksa gullkantet avtale med et eller flere nettverk selskap - Colgan flyr som CO, US og UA....og betales pr. gjennomfoert flight - ikke pr. passasjer - kanselleres flighten pga vaer saa er det "no cure - no pay" som kombinert med unge uerfarne piloter ikke noedvendigvis er noen god kombinasjon.....en av "Kapteinene" som ble interjuvet ble forfremmet etter 9 maander med 580 timer !! han floey alltid med mindre erfarne 2n Pilot saa sjelden hadde Cockpit over 1000 timer i kombinert erfaring.....og mangel paa erfaring var nettopp aarsaken til Colgan ulykken.....det var ingen problemer med flyet....det var ikke utsatt for ising....det var kun 2 slitne piloter som floey inn i en situasjon de ikke hadde nok erfaring til aa komme seg ut av....den stallen som foraarsaket ulykken var absolutt "recoverable" men Kapteinen trakk til seg stikka 2 ganger naar han skulle ha skjoebet den fremover....og 2 pilot trakk inn flapsene....

De viste ogsaa pilotenes "Crash Pads" i Newark omraadet....14 mann i en 2 roms leilighet med et bad....spesial modifiserte koeyesenger 3 i hoeyden....det sier seg at naar du har en inntekt paa USD 1200 i maaneden har du ikke raad til USD 50.00 for et hotell rom (om du finner rom til prisen rundt Newark...)

Det var ogsaa skremmende aa hoere om Colgans innfoering av Q400....en av pilotene som ble interjuvet ble satt som Check Pilot - uten typeratering paa maskinen - det var learning by flying the darn thing....

Disse pilotene har opptil 16 timers arbeids dager - riktignok blir de kun betalt for tiden de er i lufta...saa de blir betalt og registrert med 8 timer i loepet av de 16 timene....

Og tilslutt 51% av USA passasjerer vil i dag flyes av en Regoinal Carrier....Good Luck and Good Night....

Skal ta en kikk på denne reportasjen i kveld, blir sikkert intressant, men sånn umiddelbart et par kommentarer til disse to nevnte tingene

...det var ikke utsatt for ising....det var kun 2 slitne piloter som floey inn i en situasjon de ikke hadde nok erfaring til aa komme seg ut av....

De var nok utsatt for ising, men det var neppe noe annet enn en distraherende faktor.

Jeg har litt problemer med en påstand om at de ikke hadde nok erfaring til å komme seg ut av situasjonen. En stall er noe man skal erfaring nok til å reagere riktig på før man flyr sin første solo på PPL nivå. Hvorfor han reagerte som han gjorde får vi vel aldri noe godt svar på.

Har jo hørt om disse tilstandene før, men at det var så gæli var jeg ikke klar over. Merkelig at man tør å operere slik i USA der man er slike regelryttere og ikke minst redd for å bli stevnet for retten!

Skal ta en kikk på denne reportasjen i kveld, blir sikkert intressant, men sånn umiddelbart et par kommentarer til disse to nevnte tingene

De var nok utsatt for ising, men det var neppe noe annet enn en distraherende faktor.

Jeg har litt problemer med en påstand om at de ikke hadde nok erfaring til å komme seg ut av situasjonen. En stall er noe man skal erfaring nok til å reagere riktig på før man flyr sin første solo på PPL nivå. Hvorfor han reagerte som han gjorde får vi vel aldri noe godt svar på.

Mangel paa erfaring gikk vel paa erfaring med flytypen ogsaa....begge pilotene kom vel i fra SF340 og saavidt jeg forstaar er en T-hale noe anderledes aa behandle i stall situasjoner ? Et av problemene det vises til er innfoeringen av Q400 i Colgan som vel i beste fall var overveldene paa Colgans Operations....aa sette en Pilot som ikke er utsjekket paa maskinen som Check Pilot er vel ikke den ideele loesningen.....

Har jo hørt om disse tilstandene før, men at det var så gæli var jeg ikke klar over. Merkelig at man tør å operere slik i USA der man er slike regelryttere og ikke minst redd for å bli stevnet for retten!

Dessverre er dette satt opp slik at de etterlatte sitter igjen i en taaket juridisk graasone....CO solgte billettene men opererte ikke flighten, og har et vanntett skott mellom CO og enhver CO Connection operatoer (det gjelder ikke bare CO)...Colgan paa sin side har ikke solgt en eneste billett og har ingen kontrakt med passasjerene - og ei heller de etterlatte....Colgan levert kun en tjeneste til CO....

I den situasjonen de var i med stick shaker er det ikke engang snakk om noen aerodynamisk stall. Det er bare varsel om at du nærmer deg. En Q400 vil i en slik situasjon kunne aksellere om man setter power levers til rating detent eller lenger forover uten at man engang behøver å senke nesen. Det holder at man holder samme pitchen som man hadde når stick shakeren kommer på.
Om rekonstruksjonen av ulykken man kan se i artikkelen er korrekt, satte de faktisk aldri power levers sålangt fram som rating detent når det skjedde.

En annen ting som kan være litt misvisende i reportasjen er når det snakkes om timeantallet på tilsammen knapt 1000t i cockpit på et tidspunkt. Det burde kanskje nevnes at dette var timer på typen. Han hadde 1500 t totaltid når han begynte i Colgan og 2000t totaltid når han ble flyttet til venstresetet. Fortsatt lavt, men likevel.

Forøvrig er det jo helt hårreisende ting som kommer frm i reportasjen, både hva gjelder duty times, vedlikehold, myndigheter og mye annet.

Interessant var det iallefall

Dessverre ser man veldig mange flere flighter som opereres av "express" selskapene over mainline for tiden. Jeg velger så ofte jeg kan vekk expresselskapene selv om Colgan ulykken var tilnærmet ekstrem.

Ingen tvil om at man trenger en tung oppvask her i USA

Vel - i det store og hele føler jeg meg trygg. Jeg har flydd mye med commuterselskapene og vet at det i det store og hele er profesjonelle folk vi snakker om.

Roger Cohen, presidenten i Regional Pilots Assosiation gjorde en dårlig figur, men jeg skal gi ham rett i en ting. Ikke la 'moderselskapene' overta oversynet av de regionale, for de vil komme inn med forskjellige prosedyrer og måter og gjøre ting på og for et selskap som opererer på vegne av flere av disse, vil dette gi en marerittsituasjon hvor man må forholde seg på forskjellig måte etter hvem som sitter på klappsetet eller sjekker forhold i hangaren. FAA er oversynet og slik må det være. At FAA ikke er sterke nok til å gjøre en skikkelig jobb er en helt annen sak og må holdes adskilt.

Det er flere innslag og stoff her;
http://www.pbs.org/wgbh/pages/front...epage&utm_medium=bigimage&utm_source=bigimage

.. og for de som er i USA ligger reportasjen også på Comcast's On Demand og sikkert hos andre kabelselskaper også.

Hei!

Siden jeg først er her så kan jeg kanskje spørre dere hva dere tenker om disse såkalte pendle pilotene som de praktiserer i USA. Dette medfører ekstremt lange dager for pilotene fordi de bruker uhyrlig mye tid på å komme seg på jobb. Det er helt vanlig at mange av pilotene som flyr innenriks i USA pendler fra New York til Miami og store deler av USA på tvers. Det verste tilfellet er Los Angeles til Miami hvor piloten skal på jobb 15 timer etter ankomst. Det med tidsforskjell i kroppen. Man er dødssliten og trøtt!!!!!!

I tillegg til denne pendlingen sover disse pilotene på crew rom, i uniform og sovebriller eller i dårlige strøk, kalt Trash Pads. Her er det trangt og lite konfortabelt. I tillegg vanker det mange kriminelle i området. Ryanair praktiserer dette og dere må ikke tro at disse lavprisselskapene legger ut kost og losji for pilotene deres. Det må de betale selv påtross av svært høy studiegjeld og en lønn som ikke står i forhold til yrke, ansvar og utdannelse.

Søk abc news report on pilot fatigue på You Tube. Der forteller en amerikansk pilot at han tjener i underkant av 18.000 dollar i året. Dette i tillegg til at han mest sannsynlig har en gjeldt på 5-800.000 nok.

Hvor skal dette ende??????

Har lagt ditt innlegg inn i denne tråden om Colgan - Mye av det du trekker frem stemmer godt - men Ryanair eksemplet blir litt "svakt" - Ryanair operer vel i maks 3 tidssoner og i liten grad - om overhodet noe "pendler" Ryanair pilotene på samme måte som i USA.

Back