Pushback-"robot"

Discus

Galley Slave
Staff member
Medlem
"Pushback-roboter" er vel i bruk i liten skala rundt forbi en del steder, har sett det selv på CDG. Nå skal BA også ta det i bruk, ser ut som den er batteridrevet så sikkert noe som går inn i miljøregnskapet til flyplassen osv.

Her er video av tassen

https://www.youtube.com/watch?v=_u66f6rHhDE
 
Umiddelbart skulle en tro at en slik robot både er mer nøyaktig og kan utføre mer krevende manøvrer enn en stor bemannet enhet.
 
Snedig. På sikt kan vel denne utvikles til å fjernstyres fra cockpit gitt visse parametre slik at man slipper å ha en egen operatør til å styre den.
 
Snedig. På sikt kan vel denne utvikles til å fjernstyres fra cockpit gitt visse parametre slik at man slipper å ha en egen operatør til å styre den.



Tja, man får jo til selvkjørende biler, til en hvis grad, så en å få denne til å kjøre på egenhånd de få rutene den har behov for å kjøre, kan ikke være det vanskeligste å få til
 
Den umiddelbare utfordringen med "autonome" pushback-kjøretøyer, slik jeg ser det, er å holde oversikt over hva som skjer rundt flyet, samt det å avgjøre om det som skjer har betydning for egen aktivitet eller ikke. Men som på så mange andre områder: også her har vi tilfelller av menneskelig svikt.

Størrelsen tilsier derimot et redusert behov for "towbars", siden roboten som vises i videoen helt tydelig er liten nok til å komme under nesen på fly som "standard" størrelse "towbarless"-kjøretøyer har problemer med å få plass under. Og akkurat dét kan jo være en kjempefordel: å slippe å måtte finne frem "riktig towbar" til hver flyvning...
 
Og så må man ha en robotarm som napper ut alle de røde vimplene...
Snakket en gang med en kar som kjører pushback. Han fortalte om en gang noen dro ut splinten som kobler ut styrehydraulikken på en 747 han pushet på. Da gikk nesehjulet i null og dro med seg traktoren på flere tonn sidelengs. Kraftig styreservo på de store fuglene...
 
Kan jo få installert gresskilpper på den og, så kan den få gjort litt annet arbeid når den ikke pusher fly :p
 
Kan jo få installert gresskilpper på den og, så kan den få gjort litt annet arbeid når den ikke pusher fly :p

Fordi det er så fryktelig mye gress på oppstillingsplasser?

Da tror jeg heller at selvstendige robotklippere slik som det er på Sola er tingen. ;)
 
Mange steder må man ha wingwalkers, så er ikke helt solgt på innsparingene her. Det kreves uansett for det meste at noen følger maskinen og gir startkommando, og at noen sitter og fjernstyrer i cockpit uten å kunne se bakover gir meg litt dårlige vibber ..
 
Mange steder må man ha wingwalkers, så er ikke helt solgt på innsparingene her. Det kreves uansett for det meste at noen følger maskinen og gir startkommando, og at noen sitter og fjernstyrer i cockpit uten å kunne se bakover gir meg litt dårlige vibber ..

Men må det gjøres på tarmac? Og selvfølgelig skal den som styrer f......pet kunne se 'bakover'.
 
Også enkelte europeiske selskaper som krever 3-manns-team ved push, men det virker ikke som om det er spesielt mange av dem...
 
Den som styrer roboten kan posisjonere seg slik at man ser best mulig rundt/bak flyet. Det er sikkert noen excel-folk som har funnet ut at de kan spare noen personer ved å slippe å kjøre pushback-traktorene rundt på flyplassen, men sette ut en slik ved hver gate. Ved eks vanlig tauing/taxing (på taxeveier) så burde det være mulig å styre fra cockpit også.
 
Den som styrer roboten kan posisjonere seg slik at man ser best mulig rundt/bak flyet.



Poenget med robot er vel at den skal kjøre selv?

Uansett, nå får man etterhvert til selvkjørende biler og trafikken på en flyplass er jo litt mindre enn i mange byer
 
Poenget med robot er vel at den skal kjøre selv?

Uansett, nå får man etterhvert til selvkjørende biler og trafikken på en flyplass er jo litt mindre enn i mange byer

Tja - i områdene rundt flyene er det ganske så travelt og ofte små rom å manøvrere på. I tillegg kan et like avvik koste temmelig mange millioner i skade og erstatninger... Jeg ser besparelser (fuel) i å trekke flyet ut til takeoff-posisjonen, men svineriet skal også trygt manøvrere seg tilbake til terminalen etter at flyet er koblet fra.

Så lenge det likevel er mannskaper rundt flyet under turnaround, ser jeg svært liten fordel her for annet enn flytting av kroner mellom forskjellige kostnadssteder.
 
Så lenge det likevel er mannskaper rundt flyet under turnaround, ser jeg svært liten fordel her for annet enn flytting av kroner mellom forskjellige kostnadssteder.

Får mig att tänka på "not my account, not my problem"

Sent from my KFFOWI using Tapatalk
 
Jeg kan se fordelen med slike ved manøvrering på trange steder som inn og ut av hangar hvor plass til traktor/stag eller TBL lager problemer. Men da må man ha wingwalkers uansett.

En annen sak er nødvendig tyngde for sikkert å kunne bremse et fullastet fly. Det vil også kunne utelukke tauing til/fra runway. Videre, i det siste tilfellet, har man tatt i betraktning at motorer slett ikke bør settes i takeoff power nesten umiddelbart etter oppstart? Eller droppe den nødvendige avkjølingsperiode i idle etter landing?

Og da har jeg ikke engang nevnt vinterføre.....

Nå er sikkert jeg gammel og konservativ, men skeptisk? Absolutt. :old
 
Blei pushet av en mann med fjernkontroll i dag tidlig på LHR. Såg det var fjernstyrte roboter linet opp på gatene A1-A5
6f80b666ceda9e2e95abfa93f31206f3.jpg


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Back
Top