Produksjonsår for WFs Dash-8-100

Halvorsn

ScanFlyer Molded
Produksjonsår for WFs Dash-8-100

Jobber med en litt gravende sak (ja jeg er en journalist - men villig til å få RIKTIGE fakta i motsetning til VG), og ønsker å vite første og siste prod. år for widerøes -103-maskiner. De skal vel fases ut innen 2030, og dette skaper trøbbel for oss her på Sunnmøre med utelukkende kortbaner sett bort ifra Vigra. Om det er mulig å få svar fra en av dere fantastiske forumister iløpet av den neste halvtimen hadde det vært supert. Nettopp satt på saken og kort deadline som alltid. På forhådn takk (og beklager moderatorer hvis jeg har potet denne i feil sub-forum - bare å flytte hvis det må til)

-Halvor Njerve (nernett.no)
 
Re: Produksjonsår for WFs Dash-8-100

Vær obs på at noen fly er kjøpt brukt. For disse må du inn på hver enkelt registrering og se når de først ble levert.

Nå er antall flytimer og "cykler" også noe du må ta i betraktning. Typisk vil en maskin som kommer ny til Wideøe kanskje ha flere flyvninger, på grunn av korte ruter, enn en brukt maskin som er produsert samtidig, men har gått i et selskap som har lengere ruter.



Vidar
 
Re: Produksjonsår for WFs Dash-8-100

Ser veldig veldig mange av 100-maskinene er nær eller mer enn 20 år gamle. Å tøffe rundt på kortbanenettet til Widerøe er kanskje ikke den enkleste oppgaven i verden? Mon tro hvor lenge de holder og hva Widerøe gjør når det er slutt.
 
Re: Produksjonsår for WFs Dash-8-100

Tror Bombardier kommer til å bygge nye kortbane fly. Skrog og vinger er solid kvalitet. Bygges nok med utgangspunkt i -200. Markedet for små propell fly er økende. 80 K SB er i full gang så flyene lever vel 10 - 12 år til. Det vil vel også finnes pent brukte -100/200 å få kjøpt men må oppgradere med Scat og Groundspoiler for å brukes på kortbane. Spennende med full glasscockpit som Bombardier skriver!
 
Back
Top