Produksjonen av LET-410 er startet opp igjen

BGO

TurbopropFlyer
Hentet fra Flight International

Q

Let L-410 is back in production
After a decade-long production hiatus, a new Let L-410 has been manufactured in the Czech Republic. Local company Aircraft Industries, which in June 2005 bought what was left of the bankrupt Letecké Závody, produced the unpressurised 19-seat high-wing turboprop for NHT Linhas Aereas of Brazil.
Aircraft Industries is due to complete a second aircraft for the same customer in the next month, and has preliminary orders for four more, says managing chairman Pavel Vach. He adds that the company aims to build eight to 10 L-410s next year. The L-410 will still be marketed under its original Let brand name.

unQ

Dette flyet er vel ikke "high-tec" men på den andre siden så er det vel heller ikke så mange alternativer i 19-seters klassen. J31, EMB110, Do228 og Raytheon Beech 1900D er vel de eneste, men ingen av de er i produksjon lengre (eller er 1900D i produksjon fremdeles?). Hørte rykter om at Kina vurderer å utvikle et fly for å erstatte Harbin Y-12'ene. En avgjørelse skulle komme Mai 06, noen som vet noe?

Replying to Topic 'Produksjonen av LET-410 er startet opp igjen'

Jeg føy LET-410 for 5 dager siden mellom Isla Margarita og Los Roques i Venezuela. Langt i fra "high-tec", men artig liten sak.

Russerne har nå, i følge visestatsminister Jurij Borisov konkrete planer om å gjenoppta produksjonen av denne flytypen. En forbedret versjon vil få betegnelsen L-610, alt i følge russisk media. Målet er på sikt å gjøre seg uavhengig av vestlige flytyper.

Russerne har nå, i følge visestatsminister Jurij Borisov konkrete planer om å gjenoppta produksjonen av denne flytypen. En forbedret versjon vil få betegnelsen L-610, alt i følge russisk media. Målet er på sikt å gjøre seg uavhengig av vestlige flytyper.

Let 610 er jo et større fly og ikke en forbedret utgave av 410 :old
Produksjon av L-610 har forøvrig vært planlagt lenge før det som har skjedd nå.

Let 610 er jo et større fly og ikke en forbedret utgave av 410 :old
Produksjon av L-610 har forøvrig vært planlagt lenge før det som har skjedd nå.

Mulig det har gått litt i surr enten for visestatsministeren eller for journalisten i onlineutgaven https://www.gazeta.ru/business/2022/03/31/14687569.shtml

De siterer nemlig opplysninger i regjeringsavisen Rossiskaja Gazeta.

Men uansett er budskapet i hele artikkelen klart: Russland skal fra nå produsere flyene sine selv, slik man gjorde i Sovjetunionens dager.

Nå forstår jeg ikke?

Trodde LET var Tsjekkiske fly, at produksjonen foregår i Tsjekkia. Googlet litt og fant ut at aksjemajoriteten nå er på russiske hender.

Men Den Tsjekkiske Republikk er da med på sanksjonene mot Russland? Hvordan kan da Russland få LET-fly?

Er det "lisens"-produksjon i Russland?

Nå forstår jeg ikke?

Trodde LET var Tsjekkiske fly, at produksjonen foregår i Tsjekkia. Googlet litt og fant ut at aksjemajoriteten nå er på russiske hender.

Men Den Tsjekkiske Republikk er da med på sanksjonene mot Russland? Hvordan kan da Russland få LET-fly?

Er det "lisens"-produksjon i Russland?

Let 410 og Let 610 er to forskjellige fly/konsepter og slik jeg har forstått det er vel status følgene

Let 410 lages i Tjekkia, og selv om det riktignok har kommet en "NG" utgave så trenger man vel ikke mange fingrene for å telle den årligere produksjonen. Uansett hvem som eier dem, så er og forblir de en ganske så ubetydelig flyprodusent

Let 610 er et mer russisk greie, og som planen skal lages av Ural Works, eller hva nå de heter. Første flight av prototypen var forresten i 1988, så har jo vært et langvarig konsept. Også en liten detail, men forstår jeg det rett er motorene her fra GE, Rockwell Collins leverer flere greier. Så da blir det i så fall å starte litt fra start her også.

Litt usikker på om dette egentlig funker som veldig mye annet enn russisk propaganda

Back