• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Prispress og sikkerhet

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane sier i dag på NRK P1 at de er bekymret for sikkerheten i norsk luftfart etter en periode med større og større press på prisene....
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

Insinuerer de at prispresset går på sikkerheten løs da ?
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

Ja!

Men de blander også inn sammenslåingen av SAS Braathens og flyttingen av sentralen fra Røyken til Sola.
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

HSLJ bør være forsiktig med sine synsinger. Politisk motivert? Vi har nok motkrefter mot omstilling som vi har i Norge.
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

Det koster mindre og fly til London å ta taxi fra Oslo til Asker.

De selskapene som taper over tid, må finne måter å redusere underskuddet på.
Jeg tar det som en selfølge at selskapene ikke lar det gå ut over sikkerheten når det gjelder å spare penger. Allikevel må man stille spørsmålet for å anskueliggjøre hvilken problematikk man står overfor i vår bransje.

Det normale er rutenedleggelser og reduksjon av utgifter som f. eks. lønn,oppsigelser diverse spareprogrammer o.l.

Personlig synes jeg trenden med stor gjennomtrekk,personell må dekke kursutgifter selv,innleie av personell fra lavkostland,minimal trening,tidspress og dårlig personalpolitikk etc. etc. er tegn som man skal være på vakt overfor.
Like selfølgelig som flyene skal være i god teknisk stand, er det vel så viktig å sørge for at personellet som skal betjene det er kvalifisert.
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

Men er det ikke så mange forskjellige teknikere som jobber med vedlikeholdet at avvik fra produsentens/myndighetenes krav ville bli avslørt ganske fort? Håper ihvertfall at teknikerne blåser i fløyta hvis ledelsen begynner å kutte hjørner.
 
Replying to Topic 'Prispress og sikkerhet'

Det spares for det meste på service overfor passasjerene. De fleste flyplasser i dette landet er så tynt bemanet nå at man knapt har folk til å foreta innsjekking.
 
Back
Top