Prisøkninger og fusjoner i USA

Re: Prisøkninger og fusjoner i USA

En grundig og godt skrevet artikkel og gode analyser (men det nevnes jo ingenting om Bonus jo - de må ha glemt det;);) ) Jeg tror en del av disse økningene var "long overdue" - mens andre utvilsomt skyldes sammenslåinger. Det går ikke så mye utover oss på Vest Kysten - da vi har bra konkuranse lansg kysten og med Blå Jet og Virgin America har vi et sunt prisnivå Trans Kontinentalt. Jeg får jo både Dag Airlines og Hawaiian "NewsLetters" og legger merke til at fra Vestkysten til Holmene - hvor konkuransen har øket dramatisk (Alaska flyr jo nå til alle holmene fra de fleste byene langs Kysten) pluss Alligent fra Beagleham - så har prisene også steget med rundt 40%. Her har det ikke vært noen effekt av sammenslåingene - Mahalo for that!

At selskapene nå tjener penger tror jeg er sunt.

Nå kan du vel neppe se så mye om gjennomsnittspriser ved å lese nyhetsbrevene til selskapene... ;)

Når man snakker om prisøkninger på i gjennomsnittet på 35% for 15 markeder hvor det er en ex-CO hub i en ende og en ex-UA hub i den andre så er det ikke bare justeringer som er long overdue. Det kan vanskelig forklares med annet enn at konkurransen er svekket, og at man henter ut "monopolpriser" (gitt nå at ikke amerikanske myndigheter har innført massive avgifter som rammer disse rutene). Det samme gjelder for økningene man ser på en del strekninger som ble berørt av DL-NW fusjonen.

Nå kan du vel neppe se så mye om gjennomsnittspriser ved å lese nyhetsbrevene til selskapene... ;)

Når man snakker om prisøkninger på i gjennomsnittet på 35% for 15 markeder hvor det er en ex-CO hub i en ende og en ex-UA hub i den andre så er det ikke bare justeringer som er long overdue. Det kan vanskelig forklares med annet enn at konkurransen er svekket, og at man henter ut "monopolpriser" (gitt nå at ikke amerikanske myndigheter har innført massive avgifter som rammer disse rutene). Det samme gjelder for økningene man ser på en del strekninger som ble berørt av DL-NW fusjonen.

Jeg ser ikke på gjennomsnittsprisene - men får "Lowest Fare" hver måned og den har gått opp i fra USD 319.00 SEA/PDX - HNL til USD 552.00 i løpet av det siste året. Selv i juni som er en lavsesong er billettene over USD 500.00. Og dette er et marked med 5 konkurenter - med nokså jevn andel av markedet.

At konkuranse forsvinner er vel også en effekt av et fritt marked (det er absolutt ingen hindre for andre å starte opp i et marked - med et unntak på noen flyplasser er det ikke Gates tilgjengelig som vi har diskutert tidligere).

At selskapene nå tjener penger tror jeg er sunt.

Jeg er enig i den konklusjonen.

At prisene har økt har jo vært nødvendig, i forhold til hvordan det var for noen år siden. Men selv med de økte prisene så kan man ikke si at flyselskapene totalt sett har unormalt høye marginer når man ser på resultatene deres. Ved fusjoner så blir fort endel ruter hardt rammet hvis konkurransen forsvinner, men dette vil normalt kun være kortsiktig. Nå kan riktig slots-/plassproblematikk spille inn her, men all erfaring tilsvarer at hvis man i et åpent marked oppnår unormalt høy fortjeneste så vil det før eller siden dukke opp en konkurrent som vil ta del i dette, og dermed vil markedet igjen oppnå balanse. Motsatt effekt vil man jo se hvis alle taper penger i et marked. Poenget er jo at på lengre sikt så vil slike unormale (høye eller lave) konkurransesituasjoner komme til et likevektsnivå, selv om man periodevis vil se skjevheter i markedet, mens man venter på hånden til godeste Adam skal virke

Artikkelen beskriver jo andre viktige faktorer som svært lav kjøpekraft under de økonomiske nedgangstidene - som nå virkelig har bedret seg. Se også på boligmarkedet - selv har vi sett en stigning på over USd 100.000 på vårt hus det siste året, hvorav USD 60.000 hittil i år (og vi har ikke "merget") det har faktisk kommet flere hus på markedet - folk som har kunnet "ri" av stormen. Ja selv oe så spesielt som bilen vår har steget overraskende i verdi det siste året - det har ikke jeg opplevd før.

Det er vel ikke noen tvil om at det er sunt at selskapene tjener penger, og heller ikke at andre faktorer påvirker prisene enn konkurransen (inntekt er en annen faktor - som bla gjør at man ikke blindt kan se på prisøkninger uten å sjekke for økninger i bl.a. inntekt).

Hvorvidt man skal ha overdrevet tro på at Adams hånd fungerer godt i luftfartsmarkedet er jeg imidlertid noe mer i tvil om, for luftfart er ikke akkurat et marked som er preget av fri konkurranse (dette dreier seg ikke om begrensninger i hvem som kan etablere seg, men basert i kostnadsstrukturer). At man over tid vil se for seg endringer i hvem som betjener de ulike markedene tror jeg likevel er riktig.

Ingenting av dette endrer imidlertid det faktum at prisøkninger på opp mot 60% vanskelig kan tilskrives hverken nødvendige justeringer eller økte disponible inntekter blant folk flest.

Det er vel ikke noen tvil om at det er sunt at selskapene tjener penger, og heller ikke at andre faktorer påvirker prisene enn konkurransen (inntekt er en annen faktor - som bla gjør at man ikke blindt kan se på prisøkninger uten å sjekke for økninger i bl.a. inntekt).

Hvorvidt man skal ha overdrevet tro på at Adams hånd fungerer godt i luftfartsmarkedet er jeg imidlertid noe mer i tvil om, for luftfart er ikke akkurat et marked som er preget av fri konkurranse (dette dreier seg ikke om begrensninger i hvem som kan etablere seg, men basert i kostnadsstrukturer). At man over tid vil se for seg endringer i hvem som betjener de ulike markedene tror jeg likevel er riktig.

Ingenting av dette endrer imidlertid det faktum at prisøkninger på opp mot 60% vanskelig kan tilskrives hverken nødvendige justeringer eller økte disponible inntekter blant folk flest.

I store deler av Luftfarten er det vel også et spørsmål om man noensinne kan få helt fri konkuranse (og om det på Global basis er ønskelig (ja jeg vet jeg banner stygt i KonkuranseKirka nå)) - man har jo et prinsipp om at det skal være en viss utjevning - slik at i prosent av lønn skal det "koste" like mye om man er Ola R. Nordmann eller Costas F Greek.

Back