Primera begyndt sælge billetter på ferryfligths

Re: Primera begyndt sælge billetter på ferryfligths

Har de ikke gjort dette i mange år da? Mener å ha sett det samme systemet på deres nettsider i langt tid, og jeg har gjort flere halvveis dummibookinger i lengre tid...

Har de ikke gjort dette i mange år da? Mener å ha sett det samme systemet på deres nettsider i langt tid, og jeg har gjort flere halvveis dummibookinger i lengre tid...

Ikke umuligt det, har ikke selv set det :)

Jo de sidste 2 år har jeg også selv set det, så det er ikke nogen nyhed.

Jo de sidste 2 år har jeg også selv set det, så det er ikke nogen nyhed.

Ja de var det jeg trodde, så når jeg så artikkelen på check-in.dk i natt stusset jeg litt...

Vad flyger man på för flightnumber ? Ett flightnumber som bolaget normalt använder för ferryflights ? Har själv varit med om liknande men då fick vi inte ta passagerare , en SK-ferryflight GOT-ARN och med overbooked SK-passagerare från andra SK-flighter kvar i terminalen men vi fick inte ta med passagerare. Anledningen som vi fick var att det var andra luftfartsavgifter för en ferryflight.

Vad flyger man på för flightnumber ? Ett flightnumber som bolaget normalt använder för ferryflights ? Har själv varit med om liknande men då fick vi inte ta passagerare , en SK-ferryflight GOT-ARN och med overbooked SK-passagerare från andra SK-flighter kvar i terminalen men vi fick inte ta med passagerare. Anledningen som vi fick var att det var andra luftfartsavgifter för en ferryflight.

De skal bruke flightnummer 501 og 502. Vet ikke om selskapet tidligere har brukt disse numrene til ferryflights, men i praksis blir jo dette "hybridflighter".

P-flighter har en del lavere avgifter enn f.eks. J og C-flighter.

P-flight betyr ferryflight? Hva betyr J og C flighter?

Ja, P er ferry (P står for Position) J er ordinære rutefly med pax, og C er charter-avganger. (F/H er frakt hhv. rute og charter).

Nå skal man ikke se seg blind på flightnumre. Alle selskaper har egne måter å gjøre dette på. Det som er vikltig er hva som står på rapportene til myndighetene, og det vil ikke stå 'P' hvis det er passaskjerer ombord.

Dette er vel egentlig lite annet enn hva cruiseselskapene har gjort i årevis, nemlig solgt plasser på posisjonsseilaser mellom sesongoppdrag. Og det er ikke noe problem så lenge man har et forutsigbart opplegg. For flybransjen fungerer slikt sjelden like bra, da man har mindre forutsigbarhet når det gjelder posisjonsflyvninger. Dumt å selge 40 seter Paris-København (eksempel) hvis man plutselig trenger maskinen i Oslo ...

For flybransjen fungerer slikt sjelden like bra, da man har mindre forutsigbarhet når det gjelder posisjonsflyvninger. Dumt å selge 40 seter Paris-København (eksempel) hvis man plutselig trenger maskinen i Oslo ...

Eller ikke har fullt kabincrew

MOW vet kanskje dette,
men er ikke avgiftene rimelig mye høyere med PAX ombord enn en Ferry flight? Tenker på hvilket volum de må selge for at det ikke skal være negativ butikk, noe de sikkert har regnet på.

MOW vet kanskje dette,
men er ikke avgiftene rimelig mye høyere med PAX ombord enn en Ferry flight? Tenker på hvilket volum de må selge for at det ikke skal være negativ butikk, noe de sikkert har regnet på.

Stemmer det - men hvis de likevel har cabincrew ombord pga hull i en slinge f.eks., er det ikke mange hodene som skal til.

Stemmer det - men hvis de likevel har cabincrew ombord pga hull i en slinge f.eks., er det ikke mange hodene som skal til.

Man drar på seg endel andre kostnader også, blant annet handling. Men er vel ikke mange hodene ekstra det heller. I dette tilfellet betaler de vel handling i Reykjavik uansett, så blir bare på avgang/ankomst fra CPH de får kostnaden.

Kjerra skal jo i (eller fra) trafikk der også, så det blir jo det samme .. Så lenge ferry er en del av en turn, betaler man som regel normal pris.

Back