Premium Economy til Kinshasa

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Premium Voyageur til Kinshasa

JFK-CDG-FIH-CDG-JFK i Premium Economy

1. Flyvning: JFK-CDG
Selskap: Air France
Flytype: A-380
Flytid: 6:15

Jeg skriver en rapport som vil oppdateres underveis. Jeg skal jobbe i Den Demokratiske Republikk Congo i tre måneder. Air France skulle ta meg til Kinshasa fra New York via Paris i sin relativt nye "mellomklasse" Premium Voyageur.

Etter en lettere stressende natt og dag før avreise til JFK, med pakking og avskjeder, kom en bil fra Dial 7 Car Service og hentet meg utenfor der jeg bor. De kommer alltid litt før tiden. Det var mye trafikk, men jeg hadde godt med tid, da det siste jeg ville var å stresse og svette før en så lang reise. Sjåføren visste råd selv om det var mye trafikk, og han tok snarveier i et eneste sett. Manhattan- JFK ble unnagjort på ca. 45 minutter, ikke dårlig faktisk. Mitt Flying Blue gullkort gir adgang til biz-skranken. (Det ville også min Premium Economy billett gjort så jeg). Det var godt å slippe køen til economy, da køen var evig lang. Air France praktiserer følgende regime ved check-in på langdistanse: Helt egen skranke for ”La Première (Første klasse)”, Affaires (business), Premium Voyageur og alle korttyper over Ivory kan bruke business-skranke, resten må gå til voyageur skranken. Det var kun et par stykker foran meg i køen ved business. Jeg hadde sjekket inn på nett dagen før, og resten gikk lett da det bare var å sette to kofferter på båndet. Sikkerhetskontrollen gikk relativt greit og jeg satte kursen mot Air Frances ”salon”. Denne loungen er relativt stor med to etasjer og en ganske bra utvalg av mat og drikke (bl.a. ekte champagne). Det gis også pluss for fin utsikt til tarmac, men stort minus for svært få strømuttak.

Kjempeflyet A-380 stod klart til avgang mot Paris. Ombordstigning var godt i gang da jeg kom til utgangen. Det var flere broer ut til flyet, og jeg gikk mot øvre dekk, da Air France har tre klasser oppe ”Affaires”, ”Premium Voyageur” og en liten del av ”Voyageur”. Resten av ”Voyageur” og ”La Première” er på nedre dekk.

Kapteinen opplyste at flytiden kun ville være 6:15 p.g.a. sterk medvind. Jeg fant meg til rette i mitt sete. Det var så godt som 100 % belagt i annen etasje. ”Premium Voyageur” har 2-2-2 konfigurasjon på A-380 fordelt over 6 rader. Se bilder av setet nedenfor. Vindussetene, som jeg hadde et av, har et lite ”hanskerom” ved siden av setet. Dette er helt supert så man kan ha alt man trenger under flyvningen her uten å bruke plass i setelommen foran. Setet er behagelig og med god benplass. Setet er ganske bredt og i et eget "skall" slik at passasjeren bak ikke forstyrres når du lener deg tilbake. Man kan ikke skli veldig langt ned i setet, og stillingen er litt ubehagelig å sove i, men tross alt bedre enn økonomi. Den personlige skjermen er stor og bordet er mer enn stort nok til en pc, samt at det er stømuttak og justerbare leselamper ved alle seter. Høretelefonene er komfortable og de reduserer flystøyen ganske mye. Det står også en vannflaske klar til hver passasjer når man setter seg.

Maten er den samme som i vanlig økonomiklasse, men Air France server absolutt bra mat på langdistanse. Jeg hadde forhåndsbestilt fisk og det smakte godt. Air France gir gratis champagne som aperitiff til alle klasser og har ellers et godt utvalg av drikke med og uten alkohol. Jeg sovnet fort etter maten og mistet måltid nummer to. Landing i Paris skjedde litt før tid og vi takset kjapt bort til terminal 2E. En fin flytur i luftens kjempe. Det manglet kanskje et par smil hos flyvert(inn)ene, men alt i alt bra.

Det er skrevet mye negativt om transfer på CDG, men denne gang gikk det helt greit. En buss tok meg fra 2E-2C. Eneste minuset her var dårlig kapasitet i sikkerhetskontrollen i 2C med en del ventetid som følge. Jeg fant veien til Air Frances lounge. Jeg skrev meg på listen for å ta en dusj. Jeg rakk en grei frokost i den svært godt besøkte loungen før jeg ble ropt opp for å hente nøkkelen til dusjen. Det er veldig deilig å ta seg en dusj etter en nattflyvning før man tar fatt på en lang dagflyving.

2.Flyving
Flyvning: CDG-FIH
Selskap: Air France:
Flytype: A-330-200
Flytid: 7:30

Ombordstigning til Kinshasa ble etterhvert preget av at mange kom i siste liten. Det var ganske godt med folk foran utgangen, og prioritert ombordstigning for de øvre klasser og kort ble respektert, men da jeg satte meg trodde jeg det skulle bli en halvfull flyvning, men det ble opplyst at vi ventet på passasjerer som kom med andre fly og plutselig kom en horde av folk som tydelig var lettet over å rekke flyet. 100 % belegg ble følgen av denne folkevandringen. Premium Voyageur har 2-3-2 konfigurasjon på A-330. Her er det ingen ”hanskerom” ved veggen, og jeg satt også ved midtgangen her. Serveringen var noe treg, men champagnen, øvrig drikke og maten smakte godt igjen. Jeg fikk en liten høneblund før jeg så på noen filmer. Den store skjermen er fin å se filmer på, og AF har et ganske bra utvalg av filmer i flere dubbede og tekstede versjoner. Det ble opplyst at drikke og snacks kunne hentes i galleyet under flyvningen, men det hadde ikke skadet med et par runder med vått underveis. ”Måltid” nr. 2 bestod av en sjokolade eller en slags muffin, samt vanlig drikke, og må betegnes som ganske skuffende.

Immigrasjonskort var fylt ut før ankomst og vi landet på den mildt sagt stusselige N’dili flyplassen i Kinshasa. Jeg har landet her en gang før og visste hva som ventet meg. Grensekontrollen gikk greit, men bagasjeutleveringen er et sorgens kapittel. Et lite bånd, ”priority tags” har ikke mye verdi her, og det er en hard kamp for tilværelsen ved båndet. Etter å ha ventet en evighet kom da endelig mine to kofferter. Jeg møtte mine to kolleger som skulle hente meg og kursen ble satt mot Kinshasa sentrum, gjennom en trafikk full av korker og skrikende mangel på trafikkregler.

Konklusjonen må bli at Premium Economy er verdt prisen, her var det kun et mindre tillegg, men dette varierer. Det er langt unna business, men et klart skritt opp fra bakerst i flyet.
Resten kommer i januar.

Attachments

• AF 2011 001.jpg
    AF 2011 001.jpg
    45.5 KB · Views: 1,604
  • AF 2011 002.jpg
    AF 2011 002.jpg
    44.7 KB · Views: 1,598
  • AF 2011 003.jpg
    AF 2011 003.jpg
    93.5 KB · Views: 1,590
  • AF 2011 004.jpg
    AF 2011 004.jpg
    42.5 KB · Views: 1,577
  • AF 2011 005.jpg
    AF 2011 005.jpg
    34.7 KB · Views: 1,571
Last edited:
Re: Premium Voyageur til Kinshasa

Er premium economy samme pris
/standard som på AF 747 upper deck class ? :-)

Er premium economy samme pris
/standard som på AF 747 upper deck class ? :-)

Nei, på øvre dekk på 747 heter det "sièges plus" (pluss seter). Dette er vanlig økonomi, men med bedre benplass. Seter ved nødutganger etc. heter også dette. Dette kan kjøpes mot et tillegg, men er gratis med gullkort f.eks. Premium Voyageur er en helt egen klasse, à la Economy Extra på SAS. :)

Nei, på øvre dekk på 747 heter det "sièges plus" (pluss seter). Dette er vanlig økonomi, men med bedre benplass. Seter ved nødutganger etc. heter også dette. Dette kan kjøpes mot et tillegg, men er gratis med gullkort f.eks. Premium Voyageur er en helt egen klasse, à la Economy Extra på SAS. :)

Å nydelig :-) Jeg reiser endel via jobben (og de kjøper ikke noe annet på meg enn det billigste) så jeg pleier alltid å betale ekstra slik at jeg havner i upper deck, nå kjører jeg i hovedsak bare til Miami med 747 så har ikke vært noe problem, men skal en tur til Los Angeles neste måned og da skal jeg med 777, kanskje jeg kan oppgradere til premium da. Må innrømme at jeg gruer meg til turen til LAX, men kanskje dette blir en bra tur allikevel :-)

Å nydelig :-) Jeg reiser endel via jobben (og de kjøper ikke noe annet på meg enn det billigste) så jeg pleier alltid å betale ekstra slik at jeg havner i upper deck, nå kjører jeg i hovedsak bare til Miami med 747 så har ikke vært noe problem, men skal en tur til Los Angeles neste måned og da skal jeg med 777, kanskje jeg kan oppgradere til premium da. Må innrømme at jeg gruer meg til turen til LAX, men kanskje dette blir en bra tur allikevel :-)

Se hva det koster i tillegg. Kinshasa koster ganske mye i utganspunktet i oekonomi og tillegget for Premium er ikke saa avskrekkende. Men det varierer fra en rute til en annen. Premium finnes ikke paa AFs 747-400 og det skal hellet ikke installeres. Dette er muligens fordi de skal fases ut om ikke saa lenge. Klassen skal ellers snart finnes paa hele AFs langdistanseflaate.

AFs tilbud av klasser varierer litt fra flytype til flytype. Det finnes f.eks. ikke foerste klasse paa A-340 og A-330. 777 har dette, eller skal faa det innstallert.

Last edited:

Se hva det koster i tillegg. Kinshasa koster ganske mye i utganspunktet i oekonomi og tillegget for Premium er ikke saa avskrekkende. Men det varierer fra en rute til en annen. Premium finnes ikke paa AFs 747-400 og det skal hellet ikke installeres. Dette er muligens fordi de skal fases ut om ikke saa lenge. Klassen skal ellers snart finnes paa hele AFs langdistanseflaate.

AFs tilbud av klasser varierer litt fra flytype til flytype. Det finnes f.eks. ikke foerste klasse paa A-340 og A-330. 777 har dette, eller skal faa det innstallert.

Jeg har hørt at de skal fase ut 747'ene, jeg personlig synes det er synd da de er fine fly. Jeg sendte en hendvendelse til reisebyrået vi bruker, så får se hva prisen blir for oppgradering, men sjekket kjapt via airfrance.no og var rimelig dyrt om man skulle bestille på ny. Håper innen den tid de faser ut 747, at de kunne laget en "upper deck class" lignende på distaseflyene, ellers blir jeg fattig mann, evt kjøre med KLM og deres economy comfort. Eller finne meg en arbeidsgiver som oppgraderer bilettene :-)

Jeg har hørt at de skal fase ut 747'ene, jeg personlig synes det er synd da de er fine fly. Jeg sendte en hendvendelse til reisebyrået vi bruker, så får se hva prisen blir for oppgradering, men sjekket kjapt via airfrance.no og var rimelig dyrt om man skulle bestille på ny. Håper innen den tid de faser ut 747, at de kunne laget en "upper deck class" lignende på distaseflyene, ellers blir jeg fattig mann, evt kjøre med KLM og deres economy comfort. Eller finne meg en arbeidsgiver som oppgraderer bilettene :-)

Haaper det gaar. Ovre dekk paa AFs 747 er som Economy Comfort hos KLM.

Takk for interessant rapport! Ser ut som et smart tilbud med denne klassen - regner med det er et par tusenlapper opp fra økonomi, noe som da betyr at den kan treffe både forretningsreisende som ikke får business og fritidsreisende som enten har stor lommebok eller stor mage, evt begge deler.:D Ettersom det er markert skille mellom setene ser det ut til å være noen hakk bedre enn Extra hos SAS (?)

Takk for interessant rapport! Ser ut som et smart tilbud med denne klassen - regner med det er et par tusenlapper opp fra økonomi, noe som da betyr at den kan treffe både forretningsreisende som ikke får business og fritidsreisende som enten har stor lommebok eller stor mage, evt begge deler.:D Ettersom det er markert skille mellom setene ser det ut til å være noen hakk bedre enn Extra hos SAS (?)

Hvor mye paaslaget er varierer fra rute til rute. Her var det snakk om 300USD hver vei, men det finnes en billigere bookingklasse (100% opptjening) mot 125% i min klasse. I den billigeste klassen var det ca. 300 USD totalt. Du kan lene deg litt lenger bak i SAS Economy Extra, men det er som du sier helt adskilte seter med et plass til en drink i mellom. Benplassen hos AF er bra og hodetelefoner, skjerm og comfort kit er klart bedre enn hos SAS.

Takk for den første (?) prem Eco rapporten fra AF her. Kom gjerne med noen situasjonsrapporter fra "langtvekkistan" også om det passer seg slik. Enjoy!

Som lovet kommer fortsettelsen her.

3. Flyvning:
Strekning: FIH-CDG
Selskap: Air France:
Flytype: A-330-200
Flytid: 7:45
Klasse: Premium Voyageur

Tiden for å forlate Congo for denne gang var kommet. Å fly fra Kinshasa er alltid en opplevelse. Se tidligere rapporter fra Kenya Airways og Brussels Airlines her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98180
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73053

Air France har som sin européiske konkurrent check-in i sentrum, men dette kan gjøres på flyplassen om det passer bedre. Air France har installert seg med både billettkontor og check-in i et av byens dyreste (les overprisede) hoteller. Et herlig byråkratisk system skal man igjennom. Først skal en person sjekke at reservasjonen er i orden og sjekke deg inn på nett. Etappe nr. 2 er dokumentsjekk og andre reisepapirer. Deretter skal koffertene gåes igjennom ved en tredje skranke for å se om man har noe skummelt med seg. Til slutt kan man legge bagasjen på vekten. Jeg skulle sjekke inn to kolli. Maksvekt er 23kg, og min ene veiet 24,5 kg og den andre veiet 12 kg. Hun sa at nr. 1 var for tung. Jeg var lite lysten på å pakke om og spurte hva to kg ekstra kostet. Hun sa det spilte ingen rolle hvor mange kilo over grensen det var, det kostet uansett 100 dollar ekstra, takk!!! Jeg forsøkte meg med at jeg hadde gullkort og om dette gjorde at den kunne veie 32 kg (dette gjelder for C og F klasse). Det ville hun ikke høre noe om. Dette var helt latterlig mye, og jeg valgte å pakke om. Det holdt med å flytte to bøker. Jeg sa ifra at jeg synes hun brukte dårlig skjønn, når det dreide seg om så lite, men hun forsvarte seg med ordre ovenifra og bla bla. Jeg fikk mitt boardingpass og invitasjon til en lounge på flyplassen i hånden.

Check-in må gjøres senest kl. 14 på avreisedag om man vil bli kvitt bagasjen i sentrum, men flyet går ikke før nærmere kl. 22. Jeg ble kjørt ut til flyplassen av FNs buss. Den kom senere enn avtalt og trafikken var riktig ille, spesielt for en lørdag kveld. Etter drøye to timer var de 30 km fra sentrum tilbakelagt. Alle 5 passasjerer i bussen hadde boardingpass og en fra FN tok våre pass og hjalp oss gjennom dokumentkontroller. Dette er klart lettere enn når man reiser i privat sammenheng. Sikkerhetskontroll ble gjort manuelt og jeg kunne til slutt sette meg i loungen. Brussels Airlines landet mens vi satt der, hvilket betød at det flyet ville bli forsinket. Air France var derimot i rute. Bagasjen gjennomgås også manuelt ved flytrappen og dokumenter og boardingpass undersøkes.

Til slutt kunne man da sette seg i Premium Voyageur sete på første rad i den kabinen. Det Jeg fikk toseteren for meg selv. Belegget var jevnt over i alle tre kabiner kun rundt 50 %. Kapteinen opplyste at temperaturen i Paris var -1 grad, ganske stor forskjell fra +35 i Kinshasa. Avgang skjedde bittelitt etter annonsert tid. Det ble en relativt begivenhetsløs tur. Mitt forhåndsbestilte sjømatmåltid kom som bestilt etter en boblende aperitiff (Nicolas Feuillate). Alt ble servert av en svært vennlig ”hôtesse de l’air”. Det var også en liten salat, camembert og sjokoladepudding på brettet. Jeg spiste ikke sistnevnte, men det andre smakte bra. Jeg fikk sove ganske godt i setet, men jeg skulle ønske man kom litt lenger ned i setet. Første rad har heller ikke fotstøtter foran setet, kun den utfellbare støtten til leggene.

En drøy time før Paris våknet jeg og så på kartet at vi var ved Marseille. Frokosten ble servert, men det var skuffende, kun en croissant med drikke til. Air France er som nevnt i tidligere rapporter, dårlig på måltid nr. 2 på langflyvninger. Det er også skuffende at maten i Premium Voyageur er den samme som i Voyageur.

Landing i Paris litt før rute. Det var relativt rolig på CDG 2C så tidlig på morgenen. Jeg skulle være noen dager i Paris og gikk derfor til bagasjebåndet. Bagasjen kom veldig raskt, mine prioritylapper virket dermed som de skulle.

4. flyvning:
Strekning: CDG-NYC
Selskap: Air France
Flytype: A-380
Flytid: 8:00
Klasse: Premium Voyageur

Jeg hadde masse bagasje og hadde bestilt en shuttle til flyplassen. Den kom litt før tiden. Turen gikk raskt fra Paris til CDG 2E. Premium Voyageur og Gold gir adgang til biz-check-in. Det var lite kø, og med gullkort kunne jeg sjekke inn tre bager uten ekstra kostnad. Jeg gjorde det, da jeg hadde ca. 2,5 timer før avreise og det var greit å ha så lite som mulig å drasse på. Passkontroll, toget til den andre piren og sikkerhetskontroll gikk veldig greit. Det var en jevn strøm av folk overalt, men alle ble effektivt ekspedert. Jeg gikk til Air Frances lounge og nøt 1,5 timer i rolige omgivelser med gratis nett og et ok utvalg av mat og et bra utvalg av drikke med og uten alkohol.

Luftens gigant fra klar til å ta imot folk og jeg tok rulletrappen opp til broen søm førte til øvre dekk. Jeg så etter hvert at biz ble tilnærmet full, den lille økonomiseksjonen oppe var full. Jeg så senere at det også var minst 90 % fullt nede på økonomi. F kunne jeg ikke gå inn i, så belegg er uvisst. Premium Voyageur var ca. halvfullt, så jeg fikk en toseter for meg selv. Jeg satt på bakerste rad i denne kabinen og her hadde mitt sete fotstøtte, som gjør det litt mer behagelig.

Kapteinen opplyste at flytiden ville bli åtte timer p.g.a. motvind. En ny boblende aperitiff ble servert Det var avgang som passet til en sen lunch og jeg fikk en fiskerett igjen. Denne smakte virkelig godt, laks og sei med ris. Ost, salat og sjokoladepudding var det her også. Alt ble fortært og jeg var mett og glad. Jeg brukte tiden til å se flere filmer. AF har et ganske bra underholdningssystem og skjermen er ganske stor på Premium.

Mannskapet var serviceinnstilt og gjorde jobben sin bra, tilstede men ikke masete. Måltid nr. 2 var denne gang litt bedre enn fra Kinshasa, en bitteliten sandwich, en drikkeyoghurt og et par andre småting. Vanlig drikke ble servert. Igjen ganske skuffende, man blir ikke mett av slike musestørrelser.

Landing, litt etter planen i New York. Det var en ganske hard landing, litt usedvanlig for A380. Jeg kom meg greit gjennom grensekontrollen, men bagasjen tok sin tid. Det var virkelig enorme mengder bagasje, men alle tre bager kom til slutt.

AF leverte en fine flyturer, men jeg håper Air France gjør noe med måltid nr. 2 og at Premium får sin egen meny etter hvert.

Last edited:
Helt topp lesing om et av mine favorittselskap som ikke lenger er aktuelt grunnet håpløse FB:spin

Nå har du ikke fulgt med Tommy, man gir ikke beng i 350k OnePass hver av oss på to år...;). Problemet er å finne tid å bli kvitt dem....

Fin rapport, men kunne godt tenkt meg noen bilder fra Kinshasa og flyplassen der. Ser for meg at det er mye korrupt byråkrati i disse landene.

Fin rapport, men kunne godt tenkt meg noen bilder fra Kinshasa og flyplassen der. Ser for meg at det er mye korrupt byråkrati i disse landene.

Jeg skulle gjerne ha lagt ut noen bilder, men det blir ofte trøbbel av slikt: Spørsmål om tillatelser og bla bla. Jeg valgte derfor å droppe det.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg er enig i at FB ikke er særlig bra. Premium gir 100 % eller 125 %, så det er bra ihvertfall. Jeg rekvalifiserte kun til sølv i 2011, men er gull ut mars. Jeg tror jeg satser på å bli gull med CO/UA isteden i 2012 da jeg har noen kommende turer.

Back