Tar med noen flere vinkler i diskusjonen for å belyse den fra flere sider.
Noe er nevnt i tidligere innlegg, og jeg har nok flere spørsmål enn løsninger eller svar.
------------------------------------------------------------------
For noen år siden ble ambulansehelikoptret i Tromsø beordret ut på oppdrag med polititjenestemenn som "passasjerer" og pilotene var vanlige HEMS piloter. Var sjøl vitne til det, og som helikopterinteressert fulgte jeg med. Trudde det var en som hadde gått seg bort, skadet seg. Det var mye politibiler og få ambulanser (ingen? )
Dette var i skogene i Indre-Troms, så det var ikke før man leste avisen dagen etter at man fikk forklaringen. (Vet ikke om de visste noe om rømlingen/e var bevæpnet, men å benytte så store resurser forteller bare at den/de var farlige, om de ikke hadde pistol, kan steiner være effektive mot helikopter)
Er usikker på hvor ofte slike episoder har skjedd, men det kom etter hvert sterke røster (krefter) som fikk slutt på den praksisen.
Det står spesielt i dagens utgave av bruken av ambulansehelikopter at slike ting overhodet ikke skal skje i dag:
http://www.luftambulanse.no/filarkiv/Div. dokumenter/Retningslinjer for bruk av luftambulanse.pdf
Punkt: VI. Luftambulanse skal ikke benyttes til andre politioppdrag enn SAR. Etter nøye vurdering kan imidlertid politi følge med for å sikre en trygg gjennomføring av akuttmedisinske oppdrag.
--------------------------------------------------------------
Hadde en episode der en mann bevæpnet seg i ei hytte, og politiet fikk bistand av Lynxen (Kystvakt) i Indre-Troms.
-------------------------------------------------
Men til dagens situasjon, d.v.s. hver påske, så bruker politiet store resurser for å fange snøscooter førere. Der det bl.a. nesten har gått liv, se:
http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1999-03?ref=1713 , som i denne hendelsen er det mange farlige situasjoner i "fjellet" hvert år. Dette er piloter som ikke har erfaring fra kamphandlinger, taktisk flyging som militære piloter (sier ikke de er dårlige piloter, men de flyr hovedsakelig last, betong og lignende i sitt vanlige flyveryrke.)
Det er gode penger for et lite selskap å tjene på ei påske (så lenge det går bra), men som rapporten fra 1997 viser, settes pilotene på store utfordringer i en mengde situasjoner.
-------------------------------------------------------
Uansett så er dette en meget vanskelig sak og den vil kreve tid for å bli optimal siden vi er en nasjon som så å si starter på ”null” på dette området.
(Om jeg ville bli helikopterpilot tar det x antall år (for å bli god) og politihøyskolen tar sin tid.)
Hvor stort kan utvalget være for å finne de som ønsker å bruke flere enn en uniform?
-------------------------------------------------------
Men etter de ting Norge har vært utsatt for det siste året, er det en enighet at det skal være ett tettere samarbeid mellom militær og politi. Har ikke satt meg inn i denne aktuelle saken her, Norge etter 22 juli: helikoptre, sivilt politi, militære styrker/elitegrupper.
Har vi noen land vi kan sammenligne oss med vedr. befolkning, kriminalitet, skarpe oppdrag, geografi (størrelse)
Men jeg kan se mange problemstillinger. Risikotillegg hjelper ikke så mye for en sivil pilot som kan komme til å bli beskutt, og har rett til å nekte å fly.
Men at vi må ha en ”skarp” luftbåren plattform er det ingen tvil om. Uansett vil et helikopter være en hoved ”blink”, og det at kriminelle ønsker å uskadeliggjøre slike helikoptre forteller bare om den gode effekten de har, se
http://www.politiforum.no/id/3732
Så hvem skal til syvende og sist sette seg i pilotsetet med alle de risikoer det medfører?
(Eller hvem er de som drar på oppdrag til Afghanistan der det smeller oftere enn her? Riktignok kan ikke oppdragene sidestilles 100 % )