Planlegging av flyturer?

Sveinmk

ScanFlyer Blue
Lurer på hva man må gjøre før man skal ut å fly.. tenker da på det med planlegging av turen, flightplan, landingstillatelser osv.
 
Re: Nyskjerrig!

I en typisk flyklubb starter man noen dager i forveien med å se på værvarselet og booker fly i flyklubben (om man ikke er så heldig å ha eget fly). Man må se på været langs ruten man skal fly, regne ut vekt & balanse, drivstofforbruk, sjekke NOTAM (http://no.wikipedia.org/wiki/NOTAM), sjekke bøkene på flyet (registreringsbevis/forsikringsbevis/støysertifikat/vedlikeholdsjournal/loggbok etc.). Så, litt avhengig av hva slags flytur det er gjennomgår man en briefing (eksempelvis ved skoleflyving hvor instruktør og elev sammen går gjennom hva som skal øves på i løpet av turen). Før avgang tar man en såkalt preflight, hvor man følger en sjekkliste og går over flyet utvendig og innvendig, med diverse funksjonstester av utstyret man har.

Du kan jo titte litt på denne siden http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-flight_checklist. Den er skrevet med tanke på amerikansk regelverk, men mye er det samme som her i Europa.
 
Noen som har et eksempel på en flightplan på nett? Nyskjerrig på akkurat det der!
Må man følge en planlagt rute til punkt og prikke eller kan man fly litt på kryss og tvers for å se seg rundt..?
 
Må man følge en planlagt rute til punkt og prikke eller kan man fly litt på kryss og tvers for å se seg rundt..?

Flyr du i ukontollert luftrom kan du surre rundt der du vil bare været er greit, og du holder en viss avstand til moder jord og andre ting i lufta (sånn enkelt sagt). Er heller ikke alle steder du trenger noe flightplan eller å snakke med noen flygeledere.

Flightplanskjema: https://www.ippc.no/ippc_doc/Flightplan-NE-0150.pdf
Veiledning (dansk): http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-427/FLYVEPLAN_VEJLEDNING.pdf
 
For vanlig VFR-småflyging er "planlagt rute" veiledende.

Det som gjelder er eventuelle klarering i kontrollert luftrom (klasse C og D i Norge).

Ellers er det rimelig fritt.. og det sier jeg mens jeg planlegger Sola-Kjevik i morgen :)
 
Back
Top