I en typisk flyklubb starter man noen dager i forveien med å se på værvarselet og booker fly i flyklubben (om man ikke er så heldig å ha eget fly). Man må se på været langs ruten man skal fly, regne ut vekt & balanse, drivstofforbruk, sjekke NOTAM (http://no.wikipedia.org/wiki/NOTAM), sjekke bøkene på flyet (registreringsbevis/forsikringsbevis/støysertifikat/vedlikeholdsjournal/loggbok etc.). Så, litt avhengig av hva slags flytur det er gjennomgår man en briefing (eksempelvis ved skoleflyving hvor instruktør og elev sammen går gjennom hva som skal øves på i løpet av turen). Før avgang tar man en såkalt preflight, hvor man følger en sjekkliste og går over flyet utvendig og innvendig, med diverse funksjonstester av utstyret man har.
Noen som har et eksempel på en flightplan på nett? Nyskjerrig på akkurat det der!
Må man følge en planlagt rute til punkt og prikke eller kan man fly litt på kryss og tvers for å se seg rundt..?
Flyr du i ukontollert luftrom kan du surre rundt der du vil bare været er greit, og du holder en viss avstand til moder jord og andre ting i lufta (sånn enkelt sagt). Er heller ikke alle steder du trenger noe flightplan eller å snakke med noen flygeledere.