• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pilot låst ute da styrmann sovnet. Transavia fra Egypt til Amsterdam, 20/9/12

jameson82

Flysitter
Pilot låst ute da styrmann sovnet. Transavia fra Egypt til Amsterdam, 20/9/12

Transavia flyet var på vei mellom Hurghada og Amsterdam

Etter rundt to og en halv time i ludta må kapteinen på charterflyet på do, og forlater cockpiten. Da han var ferdig, og skulle tilbake til sitt sete, fikk han ikke kontakt med styrmannen, som skulle låse opp døren inne fra cockpiten
Den Nederlandske havarikommisjonen ser alvorlig på hendelsen og har startet etterforskning

http://www.dagbladet.no/2013/01/29/nyheter/fly/utenriks/flysikkerhet/luftfart/25499241/

Last edited:
Re: Styrmann sov,Pilot låst ute

Godt det kommer ut til media, så man får et litt opplyst syn på det største problemet jeg mener at vi har i dagens arbeidssituasjon blandt profesjonelle piloter.

Hvorfor satt det ingen c/a i cockpit? Trodde det var prosedyre hos de fleste ....

Godt det kommer ut til media, så man får et litt opplyst syn på det største problemet jeg mener at vi har i dagens arbeidssituasjon blandt profesjonelle piloter.

Jeg tror også at fatigue fort kan bli en av fremtidens største risikoutfordringer innen sivil luftfart.

Håper virkelig jeg tar feil.....

Beste hilsen Espen

Jeg tror ikke det kommer til å BLI en av de store utfordringene. Det ER allerede en av de største utfordringene :)

Så får vi håpe at dette gir enda flere "ikke ignorerbare" fakta på bordet til EU ang nye arbeidstidsdirektiv til luftfarten.

Re: Pilot låst ute da styrmann sovnet. Transavia fra Egypt til Amsterdam, 20/9/12

Hmmm. Burde vel være unødvendig egentlig.
Synes alle selskaper burde innført regler om C/A i cockpit så lenge kaptein eller styrmann skal ut en tur.

Har lagt merke til at det blir praktisert i USA i alle fall.
Har flere ganger sett at det ikke virker slik her hjemme.

Så Transavia er nok ikke noe spesielt i den sammenhengen.

Re: Pilot låst ute da styrmann sovnet. Transavia fra Egypt til Amsterdam, 20/9/12

Hva som er prosedyre og hva som faktisk blir gjort i hvert enkelt tilfelle er ikke alltid det samme.

Back