PIA 777-200 diverter til Bodø 24MAR24

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
PIA 777-200 diverter til Bodø 24MAR24

Noen som vet hvorfor PK797 landet i Bodø?

Attachments

• IMG_1446.jpg
    IMG_1446.jpg
    79 KB · Views: 809
Last edited:
Re: Pakistan 797 diverter til Bodø

Medisinsk. Skal få uplift på fuel, og deretter fortsetter de til Toronto.

Re: PIA 777-200 diverter til Bodø 24MAR24

..og som en info til de som ikke forstår hvorfor rullebanen i Bodø må flyttes: Etter at PIA hadde landet, fikk en WIF lengre tur innover. Årsak var at rullebanen måtte inspiseres etter at heavy hadde landet.

PIA har vel ikke lov til å fly over Europa, eller er det bare til? Men da må det jo være en nødssituasjon skal de få lov å dukke opp.

Bare til tror jeg. Jeg får inn PIA over her på min mottaker stadig vekk. (Sør for Bodø, nord for Trondheim)

Bare til tror jeg. Jeg får inn PIA over her på min mottaker stadig vekk. (Sør for Bodø, nord for Trondheim)
Pia hadde vel pre covid sin ukentlige flyging til Oslo?

Sent fra min SM-S911B via Tapatalk

Pia hadde vel pre covid sin ukentlige flyging til Oslo?

PIA til OSL har vel vært litt frem og tilbake uten at jeg husker detaljene, men nåværende EU-ban har vært siden sommeren 2020 og pilotskandalen.

Snart klar, har ikke departure waypoints i FMC, så de får heading 090 på tusen fot..

Men først deice.

Last edited:

..og som en info til de som ikke forstår hvorfor rullebanen i Bodø må flyttes: Etter at PIA hadde landet, fikk en WIF lengre tur innover. Årsak var at rullebanen måtte inspiseres etter at heavy hadde landet.

Siden det skjer flere ganger om dagen?

Hvis det er nødsituasjon eller det haster med å få en pasient til sykehus får de vel disp til å fly over Norge. Det er ikke så lenge siden at et russisk fly tok snarveien over Finnmark på vei til SVO på grunn av alvorlig syk passasjer. Ellers må de jo holde seg langt unna norsk luftrom.

Så 8 milliarder NOK for å slippe inspeksjon etter at heavy lander? Notert

Rullebanen og grunnen den ligger på, er utslitt. Avinor har beregnet restlevetiden av banen til i 2028. Og det er ikke bare heavy som forårsaker skader og reparasjoner, det repareres jevnlig med "liming". Bodø-halvøya skal ryddes for størstedelen av forsvarets infrastruktur, svære arealer.

Tromsø er ikke på kartet hos selskaper med 292 pax og fuel for mange timer; for bratt i begge ender og kort bane. Da må man ha en flyplass i nord som ligger "riktig til " og som har sykehuskapasitet.

Men så finnes det jo mange samferdselsprosjekter sør i Norge som skulle vært prioritert foran ny flyplass i Bodø...

Back