• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Paxgrunnlag Oslo-Dubai/Doha-videre i verden

LN-AØR

ScanFlyer Crusty
Ettersom ryktene om Emirates inntog verserer, hadde det vært spennende med en debatt om hvorvidt forumistene mener det er paxgrunnlag for tre selskap (DY, QR og EK) fra OSL til sandkassen. I tillegg flyr både DY, PIA og TG østover fra OSL.

Det åpenbare svaret er kanskje "ja, ellers hadde ikke EK hatt planer om oppstart". Imidlertid er mitt inntrykk, muligens ikke i samsvar med realiteten, at QR ikke har ekstremt høy fyllingsgrad på sine flyvninger. DY vet jeg ingenting om.

Hva vil da skje dersom Emirates også starter?

Fullt klar over at dette blir en hypotetisk diskusjon...

Nå øker vel OSL med 4-6% i året så flere reisende kan være en forklaring på at det er plass til alle

Man bør vel også ta med cargo inn i bildet? Har jeg forstått det rett så går det mye cargo på Qatar sine flygninger?

Nå vet jeg jo egentlig ikke, men de gangene jeg har fløyet med QR har det virket som de har en ganske grei load på maskinene. Et snitt på ca 80 i C hvertfall. Og som sagt tidligere her så er vel laksen også en ganske grei inntektskilde?

Nå vet jeg jo egentlig ikke, men de gangene jeg har fløyet med QR har det virket som de har en ganske grei load på maskinene. Et snitt på ca 80 i C hvertfall. Og som sagt tidligere her så er vel laksen også en ganske grei inntektskilde?

80 i C?? Hvor mange sitter det i hver C stol da? 4? ^_^

QR gjør det bra på OSL og har ingen utfordringer med fyllingsgraden eller yielden sin. Dette sa de til Hangar ifm lansering av 787:

Det norske markedet har imponert oss. Betalingsvilligheten og et sterkt forretningsmarked er noe som fremhever vår rute til Oslo i forhold til de andre skandinaviske rutene, sier Günter Saurwein.

Han legger ikke skjul på at de har blitt godt tatt imot på Oslo lufthavn.

- Foruten tradisjonelle Leisure-destinasjoner i Asia, er det spesielt Singapore, Shanghai og Hong Kong som utmerker seg i forretningsmarkedet på selskapets rute fra Oslo, legger Saurwein til.

TG gjør det også bra noe de har bekreftet i pressen flere ganger tidligere og bare øker antall tilgjengelige seter for hvert år.

Det er ingen tvil om at direkteruter og konkurranse øker paxgrunnlaget men selvsagt er det noen som merker trykket der jeg tror KLM er den som merker det. Det er bare å se på hvilke maskiner de benytter på OSL nå sammenlignet med tidligere. I tillegg tror jeg nok også at PIA ikke har samme yielden som de hadde for noen år siden og da det pakistanske miljøet i Oslo gikk ut i pressen og protesterte mot de høye billettprisene.

Norge er et pengesterkt marked og jeg tviler på at DY, EK, QR osv leker butikk med sine flygninger hit. DY har ikke noe videreforbindelse fra DXB så de satser på folk som faktisk bare skal dit. Blir noe annerledes med EK tenker jeg når de kommer hit. Jeg sier når jeg, de er allerede på plass i København og i Stockholm.

Back