• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

USA PanAm flies again again again again?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Hvilket forsøk er dette, montro?

The team behind the resurrection of one of aviation’s most iconic brands, Pan Am, has taken a significant step forward with the airline’s potential revival.

On October 9, 2025, AVi8 Air Capital, which has partnered up with Pan Am Brands to relaunch the carrier, announced that it had initiated formalities with the Federal Aviation Administration (FAA) to certify the airline.

AVi8 Air Capital said the goal is to reestablish Pan Am as a US Part 121 scheduled carrier, subject to all FAA and US Department of Transportation (DOT) approvals.

 
Det sto en Pan Am parkert på O'Hare da jeg landet der 18. september, på enden av en rad med fly. Så den var altså ikke i drift ennå .
 
Tja. Suppe på en spiker, piske en død hest, he is dead but he won’t lie down…?

Spørsmålet er hva i hekkan de skal gjøre med det. Altså «merkevaren». Ingen under 60 år forbinder noe med PanAm, og for de av oss som gjør det er det ikke så mye positivt.
Etter 1970-tallet var det et temmelig frynsete flyselskap, og de siste årene mot slutten var det rett og slett ganske triste greier.

Om man overveldes av noe nostalgi er markedet for et rent 1.klasse-selskap med hvite duker og champagne særdeles smalt, og det er vel nesten ingen av alle dem som har prøvd seg i det segmentet som har overlevd. Markedet begrenser seg i så fall stort sett til London/Paris - New York og der er konkurransen fra både privatfly og de etablerte premium-selskapene stor.

Vi får se,
 
Det sto en Pan Am parkert på O'Hare da jeg landet der 18. september, på enden av en rad med fly. Så den var altså ikke i drift ennå .
Kan det ha vært den islandske 757’en med bare biz-seter som var chartret inn for jordomflyvningen og malt med delvis PanAm farger?
 

Attachments

  • IMG_6763.webp
    IMG_6763.webp
    16.4 KB · Views: 15
Back
Top