I SERIEN HISTORISK TILBAKEBLIKK-PAN AM-DEL 1
Har tidligere hatt historiske tråder om NW og CO…Mitt nick er SQ 777, hadde det vært for 30+ år siden, hadde det vært PA 707 først deretter PA 747..
Her vil jeg fortelle litt om noen av mine PA-flighter. Og spesielt om deres rutenett etc..
Ligger vel noen overraskelser her.. Usikker på hvilket forum dette burde være, men legger det inn her.
På den tiden var det kun et selskap som gjaldt i hele verden. Pan Am ( kanskje TWA nr. 2 ) og flytype, selvfølgelig 707. Dessverre DC 8, du er nr. 2…
Min første reise til USA var i mai 1966, oppvaskhjelp/reservemann på MS Oslofjord. Kun 20 år gammel gutt fra en liten ubetydelig dorf som heter Lillestrøm. Skulle besøke min pennevenninne i Moorestown NJ.. Hadde ingen penger derfor båt, så 48 t i NYC før båten dro tilbake, holdt for Greyhound til Moorestown en dag og natt hos hennes foreldre.
Fikk deretter så lyst på mer til USA… Var ikke til å styre… Måtte finne en selvfinansierede tur.
1967 : Var student på Universitetet i Oslo og søkte og greide å få sommerjobb som utvekslingsstudent i Chicago gjennom AIESEC ( organisasjon for økonomiske studenter ) og skulle jobbe hele sommeren i utkanten av downtown Chicago. Bo privat i Oak Park ( som E . Hemingway og F-L. Wright før meg ).
Men komme over dammen på en rimelig måte ? Jo da studentcharter arrangert av Studentenes reisebyrå på Blindern. Tror prisen var kr. 1.500 og det tilsier en meget høy pris i 2010. Men på den tiden måtte man tilhøre en forening/gruppe for å fly charter. Men da jeg hentet billetten fikk jeg også medlemskort hos SCANPHYS som var Skandinavias fysikerforening !!
I tillegg blå Pan Am skulderbag med Pan Am på en siden og SCANPHYS den andre.. I dag får vi kun en papirlapp printet ut på egenbetalt papir hjemme.. Tidene endrer seg..
Turen skulle starte på ARN og så via FBU og Island over.. Med PA 707-320 ( series ).
Spent for min første flytur dro jeg til FBU avreisedagen. Pen, nyvasket, nyklippet og dress med hvit skjorte og slips og de peneste skoene. :colgate:
Håndbagasje hadde man knapt på den tiden. Så bare passet etcc. i min Pan Am bag.
Da jeg kom til FBU for å sjekke inn, fikk vi alle beskjed om at PA var ganske forsinket inn til ARN og for å spare tid skulle vi som skulle gå på der, ville bli sendt med BU til ARN.. Slik sparte PA mellomlandingen på FBU og Island.
Så boarding , DC 6B fra BU. Husker jeg noe nervøs satt ved vingen og så motorene spy ut røyk, og hele flyet ristet da de fyrte opp. Men det var stoort å fly. Som den første i min familie.
På ARN kom vi om bord i en 707-321B N 764PA Jet Clipper Nautilus som var relativt ny i flåten til PA fra 1962. De hadde jo mange non-fan fra før 1962. Kommer tilbake til det senere.
Det var stort og imponerende å komme om bord. Langs hattehyllene sto det små sort/hvitt TV’er hvor vi senere kunne se film. Vi fikk noen helplast-dingser ( les høretelefoner ) til å ha under haken og og inn i ørene. Helt nytt for en som hadde Sølvsuper Radio, Kurer reiseradio og Garrard platespillerog Radio Luxemburg. Sort hvitt TV hadde vi med svenskeantenne og mest prøvebilde og fisker på skjermen. ( Sjokket ble forsterket da jeg så FARGE-TV og fjernkontroll i Chicago ! ).
I 1967 kunne de som bodde utenfor USA kjøpe et kort som ga 99 dager med Greyhound for $ 99. Det ble flittig nyttet. Også til å komme fra NYC til Chicago. Hele sommeren jeg var der borte, brukte jeg det til weekendturer til Minneapolis, Nashville, St. Lous og Montreal.
Men da jobben i Chicago var fullført og jeg skulle til California , valgte jeg å kjøpe en billett med UA til SFO med UA’s B720 ( no fan ).
Intet er som en 707/720, no-fan take off… Dunder og brak og mye nyydelig svart røyk…
Deretter buss USA rundt via LA, Vegas, Houston, New Orleans etc til Miami .
I Miami fikk jeg den fikse ideen å ta dagstur til Nassau med PA. Begge veier med 727-100. På veien ut hadde PA leid in National Airlines 727-100 N 4610 Jane. Tilbake var det PA sin 727-100. Nå hadde jeg logget i alt 5 flighter….
Deretter buss mot JFK med stopp i DC . Og hjem til FBU med PA 707 ….
Har bilder fra turen, men som vanlig vet/kan jeg ikke uploade de..

1968.
Vel fortsatt student og mer flygærn enn tidligere og dette året ble den første ”syden-charter” med Saga Solreiser til , på den tiden, paradiset Mallorca. Fløy med Scanair DC 8-33 fra FBU t/r PMI. Men flygærn som jeg var, ville jeg ikke ligge på stranda men fløy Iberia Caravelle til BCN , en natt der og så Pan Am til NCE. Den foregikk med DC 8-32 N804PA Clipper Midnight Sun. Dette er den eneste DC 8 jeg har fløyet med dem. De bestilte ( helgarderte seg ?? ) et relativt lite antall DC 8 samtidig med 707. Antar historikere her på forumet kan supplere denne infoen.
Så tilbake til PMI med Iberia Caravelle. Så en natt eller to og hjem. Kun ukestur dette.
Del 2, kommer senere, med 1969 707-321 non-fan og 707-121B og senere PA 747 som jeg fløy bare 5 mnd etter den ble satt i drift i 1970..
To be continued
Har tidligere hatt historiske tråder om NW og CO…Mitt nick er SQ 777, hadde det vært for 30+ år siden, hadde det vært PA 707 først deretter PA 747..
Her vil jeg fortelle litt om noen av mine PA-flighter. Og spesielt om deres rutenett etc..
Ligger vel noen overraskelser her.. Usikker på hvilket forum dette burde være, men legger det inn her.
På den tiden var det kun et selskap som gjaldt i hele verden. Pan Am ( kanskje TWA nr. 2 ) og flytype, selvfølgelig 707. Dessverre DC 8, du er nr. 2…
Min første reise til USA var i mai 1966, oppvaskhjelp/reservemann på MS Oslofjord. Kun 20 år gammel gutt fra en liten ubetydelig dorf som heter Lillestrøm. Skulle besøke min pennevenninne i Moorestown NJ.. Hadde ingen penger derfor båt, så 48 t i NYC før båten dro tilbake, holdt for Greyhound til Moorestown en dag og natt hos hennes foreldre.
Fikk deretter så lyst på mer til USA… Var ikke til å styre… Måtte finne en selvfinansierede tur.
1967 : Var student på Universitetet i Oslo og søkte og greide å få sommerjobb som utvekslingsstudent i Chicago gjennom AIESEC ( organisasjon for økonomiske studenter ) og skulle jobbe hele sommeren i utkanten av downtown Chicago. Bo privat i Oak Park ( som E . Hemingway og F-L. Wright før meg ).
Men komme over dammen på en rimelig måte ? Jo da studentcharter arrangert av Studentenes reisebyrå på Blindern. Tror prisen var kr. 1.500 og det tilsier en meget høy pris i 2010. Men på den tiden måtte man tilhøre en forening/gruppe for å fly charter. Men da jeg hentet billetten fikk jeg også medlemskort hos SCANPHYS som var Skandinavias fysikerforening !!
I tillegg blå Pan Am skulderbag med Pan Am på en siden og SCANPHYS den andre.. I dag får vi kun en papirlapp printet ut på egenbetalt papir hjemme.. Tidene endrer seg..
Turen skulle starte på ARN og så via FBU og Island over.. Med PA 707-320 ( series ).
Spent for min første flytur dro jeg til FBU avreisedagen. Pen, nyvasket, nyklippet og dress med hvit skjorte og slips og de peneste skoene. :colgate:
Håndbagasje hadde man knapt på den tiden. Så bare passet etcc. i min Pan Am bag.
Da jeg kom til FBU for å sjekke inn, fikk vi alle beskjed om at PA var ganske forsinket inn til ARN og for å spare tid skulle vi som skulle gå på der, ville bli sendt med BU til ARN.. Slik sparte PA mellomlandingen på FBU og Island.
Så boarding , DC 6B fra BU. Husker jeg noe nervøs satt ved vingen og så motorene spy ut røyk, og hele flyet ristet da de fyrte opp. Men det var stoort å fly. Som den første i min familie.
På ARN kom vi om bord i en 707-321B N 764PA Jet Clipper Nautilus som var relativt ny i flåten til PA fra 1962. De hadde jo mange non-fan fra før 1962. Kommer tilbake til det senere.
Det var stort og imponerende å komme om bord. Langs hattehyllene sto det små sort/hvitt TV’er hvor vi senere kunne se film. Vi fikk noen helplast-dingser ( les høretelefoner ) til å ha under haken og og inn i ørene. Helt nytt for en som hadde Sølvsuper Radio, Kurer reiseradio og Garrard platespillerog Radio Luxemburg. Sort hvitt TV hadde vi med svenskeantenne og mest prøvebilde og fisker på skjermen. ( Sjokket ble forsterket da jeg så FARGE-TV og fjernkontroll i Chicago ! ).
I 1967 kunne de som bodde utenfor USA kjøpe et kort som ga 99 dager med Greyhound for $ 99. Det ble flittig nyttet. Også til å komme fra NYC til Chicago. Hele sommeren jeg var der borte, brukte jeg det til weekendturer til Minneapolis, Nashville, St. Lous og Montreal.
Men da jobben i Chicago var fullført og jeg skulle til California , valgte jeg å kjøpe en billett med UA til SFO med UA’s B720 ( no fan ).
Intet er som en 707/720, no-fan take off… Dunder og brak og mye nyydelig svart røyk…
Deretter buss USA rundt via LA, Vegas, Houston, New Orleans etc til Miami .
I Miami fikk jeg den fikse ideen å ta dagstur til Nassau med PA. Begge veier med 727-100. På veien ut hadde PA leid in National Airlines 727-100 N 4610 Jane. Tilbake var det PA sin 727-100. Nå hadde jeg logget i alt 5 flighter….
Deretter buss mot JFK med stopp i DC . Og hjem til FBU med PA 707 ….
Har bilder fra turen, men som vanlig vet/kan jeg ikke uploade de..


1968.
Vel fortsatt student og mer flygærn enn tidligere og dette året ble den første ”syden-charter” med Saga Solreiser til , på den tiden, paradiset Mallorca. Fløy med Scanair DC 8-33 fra FBU t/r PMI. Men flygærn som jeg var, ville jeg ikke ligge på stranda men fløy Iberia Caravelle til BCN , en natt der og så Pan Am til NCE. Den foregikk med DC 8-32 N804PA Clipper Midnight Sun. Dette er den eneste DC 8 jeg har fløyet med dem. De bestilte ( helgarderte seg ?? ) et relativt lite antall DC 8 samtidig med 707. Antar historikere her på forumet kan supplere denne infoen.
Så tilbake til PMI med Iberia Caravelle. Så en natt eller to og hjem. Kun ukestur dette.
Del 2, kommer senere, med 1969 707-321 non-fan og 707-121B og senere PA 747 som jeg fløy bare 5 mnd etter den ble satt i drift i 1970..
To be continued