Paa rundtur i soer-amerika

Chaos Controller

ScanFlyer Blue
Paa rundtur i soer-amerika (DXB-GRU-ASU-EZE-???)

Er paa ferie og har litt tid aa slaa i hjel mens jeg venter paa at siestaen skal bli ferdig, saa jeg tenkte at jeg skulle proeve meg paa en triprapport igjen.

Leg 1: Dubai - Sao Paulo, Emirates Boeing 777-200LR.
Har alarmen paa 4 om morgenen, og taxi er bestillt til 0515. Er alltids trafikk i Dubai, og et stykke aa kjoere, saa tenkte aa vaere ute i god tid.
Og i god tid var jeg, taxisjaafoeren min trodde visst at han kjoerte fly og ikke bil, og 138 kilometer fra Abu Dhabi til flyplassen i Dubai ble unnagjort paa 48 minutter.
Hadde dagen i forvegen sjekket inn paa internet, og hadde valgt sete 36A. en av faa to-setere paa 777en til Emirates. Gikk rett til baggasjedroppen, og der var det ingen koe, heller ingen koe ved immigrasjon, saa det tok ikke mer enn 5 minutter fra taxien parkerte meg til jeg var vel inne i terminalen.
Desverre er det ingen Diners-lounge i Emirates sin terminal 3 i dubai, saa jeg maatte legge ut paa en 20 minutters vandring til terminal 1 for aa faa meg noe aa spise og drikke, og behagelige stoler aa slappe av i, hadde 3 timer aa slaa i hjel foer avgang.
BOarding startet ca 30 minutter foer avgang, og 10 minutter foer rutetid var alle inne i flyet, og for meg saa det ut som om det var 100% belegg.
Er min foerste tur med en 777-200LR, og flyet virket lite, da det bare er 25(?) seterader i oekonomiavdelingen. 2-seteren som jeg hadde valgt er den andre i rekken, noe som gjoer at tv-skjermen forran meg er rett forran meg, og ikke paa skraa som det er paa den foerste raden med 2-setere. I tillegg er det ekstra plass mellom setet og veggen, ca 20 centimeter, slik at pledd, pute, boeker og sko faar plass her, og man slipper aa stappe setelommen forran seg full av ting.
Setet virker litt trangt, men det er veldig god beinplass. Emirates stapper 10 seter i bredden paa 777-ene sine, saa de er nok trangere enn Etihad som jeg er vant med aa fly med, men ekstra plass til setet forran kompenserte dette for meg.
Foer avgang ble det levert ut toalettmappe til alle passasjerer, med oereplugger, sokker, tannboerste, tannkrem etc. selve toalettmappen kan ogsaa fungere som en liten veske man henger rundt halsen naar man er ute og gaar, saa en fin ekstra bruk for denne.
Avgang skjedde ca 30 minutter etter oppsatt rutetid. Like etter avgang ble det delt ut menyer, og jeg ser at det er tre maaltider aa faa, noe man kan trenge paa en 15 og en halv times tur...

Foerste maaltid ble servert i det vi var i ferd med aa krysse inn i Etiopia, ca 2 timer etter avgang. Valget her bestod av "spanish style tortilla omelette" og "Churrascaria grilled meat and sausages". Jeg tok valg nummer 2, og det smakte fortreffelig. I tillegg ble det servert fersk frukt (hele frukter, valg mellom eple, banan og apelsin), joghurt, croissant, kjeks og ost, i tillegg til appelsinjuice og vann. Annen drikke var til enhver tid tilgjengelig i galley, eller ved aa trykke paa knappen og tilkalle purser.
Inflight entertainment systemet paa Emirates er upaaklagelig, er 100-vis av filmer aa velge mellom, og skjemene er store og lyssterke, saa man kan godt sitte og se paa film samtidig som man kan se ut av vinduet uten at gjennskinnet fra lyset oedelegger filmopplevelsen.

Maaltid nummer to ble servert i det vi igjen krysset kysten av Afrika, denne gangen over Luanda. Naa fikk vi velge to av fire snacks. Valget var: "shaved pastrami brown rolls"", "Brazilian Empanadas", "Panini grilled marked rolls withatipasto", og "Calzon with roasted tomato, olive ad mozzarella." var halvvegs sovende naar jeg fikk dette valget, husker ikke hva jeg valgte, men godt smakte det. Verdt aa merke seg er at selv om jeg satt nesten bakerst i flyet var alle valgene fortsatt tilgjengelig, noe som ikke er saa vanlig paa mine tidligere reiser. I tillegg ble det servert sjokolade, igjen stor stoerrelse, a la hva man kjoeper paa Narvesen.

Maaltid nummer tre ble servert droeyt to timer foer ankomst, denne gangen med forret som var "Tomato, mozzarella cheeze, basil and olives". Hovedretten fikk man velge mellom "braised chicke ragout" og "lasagna al forno". Jeg valgte lasagna, og igjen smakte det fortreffelig, er beste maten jeg har faatt paa oekonomiklasse noen gang, og for en gangs skyld var jeg imponert over Emirates.

Sao Paulo ankom vi ca 20 minutter etter rutetid, og selv om jeg hadde sittet paa flyet i ca 16 timer foelte jeg meg ikke spesielt sliten, overraskende nok.
Var lang koe i passkontrollen, tok ca 40 minutter aa komme seg gjennom, men det gjoer jo bare at man slipper aa staa og vente paa baggasjen, saa greitt nok.

Leg to: Tam Mercosur Airbus 320 Sao Paulo - Asuncion.
Sao Paulo sies aa ikke vaere noe saerlig by aa vaere i, saa dagen etter gikk turen til Asuncion i Paraguay.
Billetten var overraskende nok kjoept paa wideroe.no da dette var billigste stedet for denne ruten.
Ankom flyplassen 2 timer foer avgang, og innsjekk og passkontoll gikk kjapt, tok igjen ikke mer enn ti minutter.
Desverre viste det seg at det ikke var noe direktefly jeg hadde booket, men vi skulle mellomlande i Ciudad Del Este,noe det ikke ble opplyst om da jeg booket billetten.
I tillegg var flyet forsinket, saa ble (som god nordmann man er) noedt til aa ta et par ekstra pils i baren paa flyplassen mens jeg ventet. Det ble ikke gitt noen informasjon om forsinkelsen (ikke paa engelsk i allefall), men aarvaaken som jeg er fant jeg ut at siden det ikke var noe fly ved gaten var nok ikke boardingen naert forestaaende.
ca 2 timer etter oppsatt rutetid kom det endelig et fly til gaten, og boardingen startet raskt.
Flyet var saa godt som helt fult, men av en eller annen grunn hadde de gikk meg en 3-seter alene, noe jeg er veldig takknemmelig for, da beinplassen minnet mer om Japan innenriks, og ikke for vanlige mennesker, jeg maatte sitte paa skraa og stikke beina under midtsetet for aa klare aa streke dem ut...
Jeg sovnet raskt etter avgang, og fikk ikke med meg hva slags mat som ble servert, men det saa ut til aa ligne paa den snack-boxen man fikk paa SAS og Braathens i gamledager.
Mellomlandinen i Ciudad Del Este gikk kjapt, var ikke mer enn 15 minutter fra landing til airborne. Asuncion ankom vi ca 2 timer etter rutetid, saa lite av forsinkelsen ble hentet inn.
Immirasjonen gikk ganske radig, men maatte langt inn i minnet og hente fram spansk-kunnskapene mine da det viste seg at immigrasjonsoffiseren ikke snakket engelsk. Har foeroeverig ikke moett noen her ennaa som snakker annet enn Spansk, saa det var litt overraskende, men et par dager her gjoer nok at kunnskapene kjapt komme tilbake.

Hadde egentlig ikke tenkt aa lage noen triprapport, men siden siestaen er lang her i landet har jeg litt tid aa slaa i hjel, saa skal se om jeg faar fortsatt med aa lage mer etterhvert som jeg flyr, og kanskje ta noen bilder senere ogsaa.
Gjenstaaende flighter er Aerolinas Argentinas til Buenos Aires, Pluna til Montevideo og videre til Rio, TAM til Sao Paulo og Emirates tilbake til Dubai, returen i C-klasse, saa det blir stas ;P

Last edited:
Takk for rapporten - ble sulten når jeg leste om EKs mattilbud. Høres ut som det er like bra bakerst som det jeg opplevde fremme i flyet i høst. Overraskende at dere fikk ørepropper, det delte de ikke ut på C-klasse. God tur i C hjem. Bilder, ja takk :up:

Er mulig de har laert dette med oerepropper fra fienden, fikk det samme da jeg floey Etihad fra Manila for en uke siden, saa Emirates tekte nok at de ikke kan vaere daarligere:)

Ellers er jeg enig, mattilbudet gjoer meg ogsaa sulten, og jeg maa si at jeg er overrasket over at alle valgene var tilgjengelig for alle passasjerene, er nesten foerste gang jeg har opplevd det.

Da har jeg reist videre, denne gangen med Aerolineas Argetinas Boeing 737-500 fra Asuncion til Buenos Aires.
Flyplassen i Asuncion er liten, og innsjekk og passkontroll var unnagjort paa faa minutter, var ingen koe noe sted. I tillegg traff jeg for foerste gang i Paraguay en person som snakket engelsk, herremannen som satt i innjekkingsskranken, saa det var hyggelig aa igjen bli forstaatt:)
Vel framme ved gaten ble boarding annonsert 45 minutter foer avgangstid (kun paa spansk), og folk begynte straks aa gaa om boerd i flyet. Etter et par minutter kom det en dame springende og proevde aa stoppe oss, da det ikke stod noen verken i gaten eller ved flyet for aa ta i mot boardingpass. Vi ble da jaget inn i avgangshallen igjen, og fikk beskjed om at boardingen skulle starte snart.
Etter noen minutter ble navnet mitt ropt opp paa heoytaleranlegget, og jeg labbet saa til skranken for aa se om de ville legge skylden paa boardingen paa meg. Det ville de heldigvis ikke, de lurte bare paa om det var greitt at de flyttet meg til et annet sete. Jeg skulle i utganspunktet sitte paa 10A, og svarte at selvsagt kunne de flytte paa meg, jeg er ikke en spesielt vanskelig person (og trodde de ville flytte meg forran forhenget.) Det ville de heller ikke, og de skrev i stedet 14A paa boardingkortet.
Jeg fikk saa beskjed om at jeg kunne gaa direkte ombord paa flyet, da boardingen skulle starte naa.
Vel om bord fant jeg meg setet mitt, og gled ned i setet. Noen knyttnevetest ble ikke utfoert, da jeg ikke kunne faat littefingeren min mellom beina mine og setet forran:

ba007.jpg

Resten av massene kom ogsaa kjapt om bord, og flyet var ikke mer enn halvfult, saa igjen ble det en treseter alene paa meg, noe jeg satt stor pris paa.
2 minutter foer rutetid startet vi push, og ikke lenge etter var vi i lufta for en 1 times og 50 minutters flight.
Saa snart vi var kommet opp paa cruise var det servering av mat og drikke, et smakelig rundtstykke med ost og skinke, og godt utvalg av brus, oel og vin. Som god nordmann valgte jeg selvsagt oel. :)

ba011.jpg

20 minutter senere var det ny runde med drikkevognen for de som var toerste.
Jeg satt for det meste og saa ut av vinduet, og begynne aa forstaa hva miljoevernerne roper etter, paa hele flyturen saa jeg bare dyrket mark og ikke et snev av jungel...

ba010.jpg

Vi landet paa Buenos Aires Ezeiza paa rutetid, og var raskt ved gaten. Ankomsttidspunktet var visst veldig bra ogsaa, var igjen ingen koe ved immigrasjonen (kanskje fordi jeg var eneste Europeer paa flyet, samtlige av de andre passasjerene gikk til skranken for Argentinere), saa stempel i passet var gjort paa et oeyeblikk.
Totalt sett maa jeg si at denne flyopplevelsen minnte meg veldig om hvordan jeg opplevde norsk innenriks med baade sas og braathens paa 90-tallet i gamlelandet.
Etter ca 20 minutter kom ogsaa endelig baggasjen, og det var saa dekket for noen dager med sightseeing i Buenos Aires, hvor et av heoydepunktene var avgjort aa gaa og se Boca Juniours mot Atletico ettellerannet(er ikke saa inne paa Argentinsk fotball egentlig, men en kamp paa Boca Juniors hjemmestadion er avgjort verdt aa faa med seg.)

Undertegnede paa plass:
ba033.jpg

I morgen tidlig gaar turen til Montevideo med Pluna og CRJ-900, saa det blr baade nytt selskap og ny flytype paa meg. Paa billetten staar det 0 kg luggage, saa skal bli spennnede aa se hvor mye ekstra det kommer til aa koste.

Dette var spennende lesning fra flyvninger med routinger litt utenom det vanlige ... Takk for rapporten(e)!

Da har jeg faat internettillgang igjen, saa jeg proever meg litt videre i fortellingen.

Flight 4: Pluna CRJ900 BUenos Aires - Montevideo
Flight 5: Pluna CRJ900 Montevideo - Rio De Janeiro.

Tar begge flightene under ett siden det er samme flyet og samme selskapet.
Hadde bestilt taxi fra hotellet til flyplassen kvelden i forvegen, og ble spurt om jeg skulle til domestic eller international airport. International, svarte jeg, siden Montevideo er i Uruguay. Tenkte ikke mer paa det, foer jeg var paa veg i taxien morgenen etterpaa, og dobbeltsjekket billetten min. Jeg spurte da paa haltende spansk om internasjonal airport ogsaa heter "Jorge Nwewbery" som det stod paa billetten min.
Nei, svarte taxisjofoeren, og begynt aa kjoere. Neivel, sa jeg. Da tror jeg at jeg vil forandre destinasjon og kjoere til Jorge Newbery i stedet, sa jeg, og satt undrende paa hvor langt det kunne vaere dit.
5 minutter etterpaa var jeg framme ved terminalen, saa var ikke langt i det hele tatt. Ulempen naa var at jeg hadde tatt hoyde for en lang tur i taxi i trafikk til flyplassen, saa jeg var der over 3 timer foer avgang. Heldigvis var mannen bak innsjekkingsskranken hyggelig, og foerso aa flytte meg til en tidligere avgang, 45 minutter senere. Og om jeg ville ha noedutgangsete ogsaa? Ja takk, begge deler var svaret mitt. Maatte saa gi fra meg 20 dollar for aa sjekke inn baggasje, og fikk utlevert boardingpass og immigrasjonskort til baade argentina og uruguay.
Fylte raskt ut det argentinske kortet, og bega meg i veg til immigrasjonsmyndighetene. Desverre ville de ikke snakke med meg foer jeg hadde fylt ut kortet til Uruguay ogsaa, selv om jeg sa at jeg planla aa fylle det ut mens jeg satt paa flyet og kjedet meg. BAkerst i koen gikk det, og kortet blefylt ut. Framme i skranken igjen forstod jeg enedelig hvorfor, jeg ble stemplet baade ut av argentina og inn i uruguay samtidig, noe jeg aldri har sett foer, en smart loesning.
Noen minutter senere beynte boardingen, og det gikk gjennom en gate og til en buss som stod og ventet. Da vi var 12 personer om bord i bussen kjoerte vi halvvegs rundt terminalen, foer vi gjorde en u-sving og kom tilbake til der vi startet fra, bare paa andre siden av servicevegen. Var ikke lengere fra gaten og til flyet enn det er paa Torp, men visstnok insisterer de paa at alle maa vi buss, er ikke lov aa krysse servicevegen til fots ble jeg fortalt.
Vel om bord ble jeg godt tatt i mot, og det viste seg at vi bare var 12 passasjerer som skulle med flyet. Setekonfigrasjonen er 2+2, og det var nye og fine skinnseter. Minte meg egentlig om Wideroes Q400, baade plass og komfortmessig.
ba109.jpg

ba108.jpg

Med noedutgangsete var det jo ikke noe plassproblem for beina heller:

ba107.jpg

Like etter avgang kom det serveringsvogn, men siden dette er en Low-cost operatoer maatte man betale for mat og drikke (2 dollar for en kaffe, 5 for en oel), var det ingen som kjoepte noe.
FLyturen gikk poblemritt, og 27 minutter senere var vi paa bakken i Uruguay.
Immigrasjonen var allerede gennomfoert, og baggasjen ventet paa rullebaandet da jeg kom inn i terminalen, saa det gikk kjapt og effektivt.

Neste flight klarte jeg aa planlegge tiden bedre, og kom til innsjekk ca 90 minutter foer avreise, og ble igjen avkrevd 20 dollar for baggasje, og tillegg 31 dollar i terinalavgift. Innsjekk og avgift, samt sikkerhetskontroll gikk uten koe, og det var da tid til aa ta seg en oel i terminalen foer avgang (man er jo norsk).
Boerdin begynte 20 minutter foer oppsatt rutetid, og denne gangen var flyet helt fult, saa vi var ikke klare for push foer 10 minutter etter oppsatt rutetid. Uttaksing og avgang skjedde uten ophold, og igjen var det drikke- og matserverin saa snart vi var i luften. Denne gangen kjoepte jeg meg en baguett og en oel, som totalt kom paa 12 dollar, nesten norske priser?
Turen gikk problemfritt, og vi landet paa GIG ti minutter foer oppsatt rutetid, 2 timer og 30 minutter etter avgang.
Passkontrollen gikk raskt, men det tok lang tid foer baggasjen kom (rundt 30 minutter), og sekken min var den siste paa baggasjebaandet, saa jeg var litt bekymret etterhvert, men det gikk visst bra:)
Vel framme i Rio gikk turen raskt til hotellet (40 dollar med taxi fra flyplassen), og jeg er naa klar for noen dager med sol og carnival!

Flight 6: TAM Rio De Janeiro - Sao Paulo Airbus 320.

Da var ferien stort sett over for denne gangen, og jeg har (hittil) verken blitt antastet, ranet, voldtatt, slaat ned, drept eller noe annet spennende som man visstnok vanligvis opplever i Brasil:(
Klok av skade leste jeg billetten min noeye denne gangen, og visste noeyaktig hvilken flyplass jeg skulle til,og en viss logikk er det nok i det - i Argentina maatte jeg til domestik-flyplassen for utenriksflygning, saa i Rio maatte jeg til international-flyplassen for en innenriksflygning.
Ut fra hoellet gikk det rett i taxien, ga meg selv god tid da trafikken i Rio kan vaere ille, og det er et godt stykke til flyplassen. Det ingen hadde fortelt meg var at de to netter tidligere hadde gaatt fra vintertid til sommertid, saa jeg ankom innsjekkingen nesten 3 og en halv time foer avgang, saa jeg fikk ikke sjekke inn.
Fant meg en benk hvor jeg kunne sitte og lese en av boekene mine, og drikke kaffe mens jeg proevde aa bli kvit bakrusen.
To timer foer avgang startet de innsjekken, og selv om tavlen sa skranke 1-16, ble jeg sendt til skranke 24 (international departures.) Jeg spurte tre ganger om dette virkelig var riktig, og det var viss det - de fleste som flyr Rio - Sao Paulo skal videre med andre fly, saa derfor gjoer de det paa den maate.
Innsjekk gikk greitt, og sikkerhetskontrollen var problemfri. Denne gangen var det ingenting ekstra aa betale for baggasjen heller, alt var inkludert i billettprisen.
Vel framme i terminalen var det paa tiden med en liten lunch og en oel (man er jo norsk), og etter ikke alt for lang tid var det paa tide med ombordstigning.
Var denne gangen plassert i sete 3A, og heldigvis var midtsetet ledig hele flighten. Flyet var kanskje 90% fult. Bredden paa setene var behagelig, men kneskaalene mine skrapte ubehagelig i seteryggen forran meg, saa heldigvis kunne jeg sitte litt pa skraa og stikke beina under midtsetet i stedet.
SAM_0173.jpg

Vi pushet paa tid, men uttaksingen tok en evighet (foeltes nesten som om vi var i Amsterdam), og vi var airborne ca 25 minutter etter oppsatt rutetid.
Ruten tok oss rett over Rio, og det var fin utsikt over sukkertoppen og strendene.
SAM_0175.jpg

Servering startet ogsaa, og ogsaa dette var gratis. Desverre var det bare alkoholfrie drikker ombord, saa naa ble det en baguett med ost og skinke og et glass appelsinjuice paa meg.
Ankomst i Sao Paulo var 20 minutter etter rutetid, og det var et langt stykke aa gaa for aa komme til baggasjebaandet. Heldigvis var sekken min der allerede, og jeg smaajogget mot utgangen, da shuttle-bussen til hotellet mitt gaar bare en gang i timen, og neste avgang var 4 minutter unna. Kom fram til bussen akuratt i tide, og er vel sjekket inn paa hotellet, og har en natt aa slaa i hjel foer en 15 timer lang flytur hjem til Dubai i morgen:/

Alt i alt en utmerket ferie, ser at soer-amerika langt fra er saa utrygt som ryktene skal ha det til, og med litt enkle kunnskaper i spansk kommer man seg langt her!
Av flyselskapene jeg proevde var absolutt Pluna det beste, og kan varmt anbefales (og de paastaar at de har soer-amerikas yngste flaate av fly.)

Fin rapport fra Sør-Amerika! Når det gjelder forbindelsen Rio de Janeiro - São Paulo så kan du velge selv om du vil fly mellom de to innenriksflyplasene Santos Dumont (SDU) -Congonhas (CGH) eller mellom de to utenriksflyplassene Galeão (GIG) - Guarulhos (GRU).

Santos Dumont skal vistnok være en flott opplevelse, siden den har en relativt kort rullebane som ligger nært sentrum. Dermed blir avgangene og landingene ofte spektakulære.

Back