Chaos Controller
ScanFlyer Blue
Paa rundtur i soer-amerika (DXB-GRU-ASU-EZE-???)
Er paa ferie og har litt tid aa slaa i hjel mens jeg venter paa at siestaen skal bli ferdig, saa jeg tenkte at jeg skulle proeve meg paa en triprapport igjen.
Leg 1: Dubai - Sao Paulo, Emirates Boeing 777-200LR.
Har alarmen paa 4 om morgenen, og taxi er bestillt til 0515. Er alltids trafikk i Dubai, og et stykke aa kjoere, saa tenkte aa vaere ute i god tid.
Og i god tid var jeg, taxisjaafoeren min trodde visst at han kjoerte fly og ikke bil, og 138 kilometer fra Abu Dhabi til flyplassen i Dubai ble unnagjort paa 48 minutter.
Hadde dagen i forvegen sjekket inn paa internet, og hadde valgt sete 36A. en av faa to-setere paa 777en til Emirates. Gikk rett til baggasjedroppen, og der var det ingen koe, heller ingen koe ved immigrasjon, saa det tok ikke mer enn 5 minutter fra taxien parkerte meg til jeg var vel inne i terminalen.
Desverre er det ingen Diners-lounge i Emirates sin terminal 3 i dubai, saa jeg maatte legge ut paa en 20 minutters vandring til terminal 1 for aa faa meg noe aa spise og drikke, og behagelige stoler aa slappe av i, hadde 3 timer aa slaa i hjel foer avgang.
BOarding startet ca 30 minutter foer avgang, og 10 minutter foer rutetid var alle inne i flyet, og for meg saa det ut som om det var 100% belegg.
Er min foerste tur med en 777-200LR, og flyet virket lite, da det bare er 25(?) seterader i oekonomiavdelingen. 2-seteren som jeg hadde valgt er den andre i rekken, noe som gjoer at tv-skjermen forran meg er rett forran meg, og ikke paa skraa som det er paa den foerste raden med 2-setere. I tillegg er det ekstra plass mellom setet og veggen, ca 20 centimeter, slik at pledd, pute, boeker og sko faar plass her, og man slipper aa stappe setelommen forran seg full av ting.
Setet virker litt trangt, men det er veldig god beinplass. Emirates stapper 10 seter i bredden paa 777-ene sine, saa de er nok trangere enn Etihad som jeg er vant med aa fly med, men ekstra plass til setet forran kompenserte dette for meg.
Foer avgang ble det levert ut toalettmappe til alle passasjerer, med oereplugger, sokker, tannboerste, tannkrem etc. selve toalettmappen kan ogsaa fungere som en liten veske man henger rundt halsen naar man er ute og gaar, saa en fin ekstra bruk for denne.
Avgang skjedde ca 30 minutter etter oppsatt rutetid. Like etter avgang ble det delt ut menyer, og jeg ser at det er tre maaltider aa faa, noe man kan trenge paa en 15 og en halv times tur...
Foerste maaltid ble servert i det vi var i ferd med aa krysse inn i Etiopia, ca 2 timer etter avgang. Valget her bestod av "spanish style tortilla omelette" og "Churrascaria grilled meat and sausages". Jeg tok valg nummer 2, og det smakte fortreffelig. I tillegg ble det servert fersk frukt (hele frukter, valg mellom eple, banan og apelsin), joghurt, croissant, kjeks og ost, i tillegg til appelsinjuice og vann. Annen drikke var til enhver tid tilgjengelig i galley, eller ved aa trykke paa knappen og tilkalle purser.
Inflight entertainment systemet paa Emirates er upaaklagelig, er 100-vis av filmer aa velge mellom, og skjemene er store og lyssterke, saa man kan godt sitte og se paa film samtidig som man kan se ut av vinduet uten at gjennskinnet fra lyset oedelegger filmopplevelsen.
Maaltid nummer to ble servert i det vi igjen krysset kysten av Afrika, denne gangen over Luanda. Naa fikk vi velge to av fire snacks. Valget var: "shaved pastrami brown rolls"", "Brazilian Empanadas", "Panini grilled marked rolls withatipasto", og "Calzon with roasted tomato, olive ad mozzarella." var halvvegs sovende naar jeg fikk dette valget, husker ikke hva jeg valgte, men godt smakte det. Verdt aa merke seg er at selv om jeg satt nesten bakerst i flyet var alle valgene fortsatt tilgjengelig, noe som ikke er saa vanlig paa mine tidligere reiser. I tillegg ble det servert sjokolade, igjen stor stoerrelse, a la hva man kjoeper paa Narvesen.
Maaltid nummer tre ble servert droeyt to timer foer ankomst, denne gangen med forret som var "Tomato, mozzarella cheeze, basil and olives". Hovedretten fikk man velge mellom "braised chicke ragout" og "lasagna al forno". Jeg valgte lasagna, og igjen smakte det fortreffelig, er beste maten jeg har faatt paa oekonomiklasse noen gang, og for en gangs skyld var jeg imponert over Emirates.
Sao Paulo ankom vi ca 20 minutter etter rutetid, og selv om jeg hadde sittet paa flyet i ca 16 timer foelte jeg meg ikke spesielt sliten, overraskende nok.
Var lang koe i passkontrollen, tok ca 40 minutter aa komme seg gjennom, men det gjoer jo bare at man slipper aa staa og vente paa baggasjen, saa greitt nok.
Leg to: Tam Mercosur Airbus 320 Sao Paulo - Asuncion.
Sao Paulo sies aa ikke vaere noe saerlig by aa vaere i, saa dagen etter gikk turen til Asuncion i Paraguay.
Billetten var overraskende nok kjoept paa wideroe.no da dette var billigste stedet for denne ruten.
Ankom flyplassen 2 timer foer avgang, og innsjekk og passkontoll gikk kjapt, tok igjen ikke mer enn ti minutter.
Desverre viste det seg at det ikke var noe direktefly jeg hadde booket, men vi skulle mellomlande i Ciudad Del Este,noe det ikke ble opplyst om da jeg booket billetten.
I tillegg var flyet forsinket, saa ble (som god nordmann man er) noedt til aa ta et par ekstra pils i baren paa flyplassen mens jeg ventet. Det ble ikke gitt noen informasjon om forsinkelsen (ikke paa engelsk i allefall), men aarvaaken som jeg er fant jeg ut at siden det ikke var noe fly ved gaten var nok ikke boardingen naert forestaaende.
ca 2 timer etter oppsatt rutetid kom det endelig et fly til gaten, og boardingen startet raskt.
Flyet var saa godt som helt fult, men av en eller annen grunn hadde de gikk meg en 3-seter alene, noe jeg er veldig takknemmelig for, da beinplassen minnet mer om Japan innenriks, og ikke for vanlige mennesker, jeg maatte sitte paa skraa og stikke beina under midtsetet for aa klare aa streke dem ut...
Jeg sovnet raskt etter avgang, og fikk ikke med meg hva slags mat som ble servert, men det saa ut til aa ligne paa den snack-boxen man fikk paa SAS og Braathens i gamledager.
Mellomlandinen i Ciudad Del Este gikk kjapt, var ikke mer enn 15 minutter fra landing til airborne. Asuncion ankom vi ca 2 timer etter rutetid, saa lite av forsinkelsen ble hentet inn.
Immirasjonen gikk ganske radig, men maatte langt inn i minnet og hente fram spansk-kunnskapene mine da det viste seg at immigrasjonsoffiseren ikke snakket engelsk. Har foeroeverig ikke moett noen her ennaa som snakker annet enn Spansk, saa det var litt overraskende, men et par dager her gjoer nok at kunnskapene kjapt komme tilbake.
Hadde egentlig ikke tenkt aa lage noen triprapport, men siden siestaen er lang her i landet har jeg litt tid aa slaa i hjel, saa skal se om jeg faar fortsatt med aa lage mer etterhvert som jeg flyr, og kanskje ta noen bilder senere ogsaa.
Gjenstaaende flighter er Aerolinas Argentinas til Buenos Aires, Pluna til Montevideo og videre til Rio, TAM til Sao Paulo og Emirates tilbake til Dubai, returen i C-klasse, saa det blir stas ;P
Er paa ferie og har litt tid aa slaa i hjel mens jeg venter paa at siestaen skal bli ferdig, saa jeg tenkte at jeg skulle proeve meg paa en triprapport igjen.
Leg 1: Dubai - Sao Paulo, Emirates Boeing 777-200LR.
Har alarmen paa 4 om morgenen, og taxi er bestillt til 0515. Er alltids trafikk i Dubai, og et stykke aa kjoere, saa tenkte aa vaere ute i god tid.
Og i god tid var jeg, taxisjaafoeren min trodde visst at han kjoerte fly og ikke bil, og 138 kilometer fra Abu Dhabi til flyplassen i Dubai ble unnagjort paa 48 minutter.
Hadde dagen i forvegen sjekket inn paa internet, og hadde valgt sete 36A. en av faa to-setere paa 777en til Emirates. Gikk rett til baggasjedroppen, og der var det ingen koe, heller ingen koe ved immigrasjon, saa det tok ikke mer enn 5 minutter fra taxien parkerte meg til jeg var vel inne i terminalen.
Desverre er det ingen Diners-lounge i Emirates sin terminal 3 i dubai, saa jeg maatte legge ut paa en 20 minutters vandring til terminal 1 for aa faa meg noe aa spise og drikke, og behagelige stoler aa slappe av i, hadde 3 timer aa slaa i hjel foer avgang.
BOarding startet ca 30 minutter foer avgang, og 10 minutter foer rutetid var alle inne i flyet, og for meg saa det ut som om det var 100% belegg.
Er min foerste tur med en 777-200LR, og flyet virket lite, da det bare er 25(?) seterader i oekonomiavdelingen. 2-seteren som jeg hadde valgt er den andre i rekken, noe som gjoer at tv-skjermen forran meg er rett forran meg, og ikke paa skraa som det er paa den foerste raden med 2-setere. I tillegg er det ekstra plass mellom setet og veggen, ca 20 centimeter, slik at pledd, pute, boeker og sko faar plass her, og man slipper aa stappe setelommen forran seg full av ting.
Setet virker litt trangt, men det er veldig god beinplass. Emirates stapper 10 seter i bredden paa 777-ene sine, saa de er nok trangere enn Etihad som jeg er vant med aa fly med, men ekstra plass til setet forran kompenserte dette for meg.
Foer avgang ble det levert ut toalettmappe til alle passasjerer, med oereplugger, sokker, tannboerste, tannkrem etc. selve toalettmappen kan ogsaa fungere som en liten veske man henger rundt halsen naar man er ute og gaar, saa en fin ekstra bruk for denne.
Avgang skjedde ca 30 minutter etter oppsatt rutetid. Like etter avgang ble det delt ut menyer, og jeg ser at det er tre maaltider aa faa, noe man kan trenge paa en 15 og en halv times tur...
Foerste maaltid ble servert i det vi var i ferd med aa krysse inn i Etiopia, ca 2 timer etter avgang. Valget her bestod av "spanish style tortilla omelette" og "Churrascaria grilled meat and sausages". Jeg tok valg nummer 2, og det smakte fortreffelig. I tillegg ble det servert fersk frukt (hele frukter, valg mellom eple, banan og apelsin), joghurt, croissant, kjeks og ost, i tillegg til appelsinjuice og vann. Annen drikke var til enhver tid tilgjengelig i galley, eller ved aa trykke paa knappen og tilkalle purser.
Inflight entertainment systemet paa Emirates er upaaklagelig, er 100-vis av filmer aa velge mellom, og skjemene er store og lyssterke, saa man kan godt sitte og se paa film samtidig som man kan se ut av vinduet uten at gjennskinnet fra lyset oedelegger filmopplevelsen.
Maaltid nummer to ble servert i det vi igjen krysset kysten av Afrika, denne gangen over Luanda. Naa fikk vi velge to av fire snacks. Valget var: "shaved pastrami brown rolls"", "Brazilian Empanadas", "Panini grilled marked rolls withatipasto", og "Calzon with roasted tomato, olive ad mozzarella." var halvvegs sovende naar jeg fikk dette valget, husker ikke hva jeg valgte, men godt smakte det. Verdt aa merke seg er at selv om jeg satt nesten bakerst i flyet var alle valgene fortsatt tilgjengelig, noe som ikke er saa vanlig paa mine tidligere reiser. I tillegg ble det servert sjokolade, igjen stor stoerrelse, a la hva man kjoeper paa Narvesen.
Maaltid nummer tre ble servert droeyt to timer foer ankomst, denne gangen med forret som var "Tomato, mozzarella cheeze, basil and olives". Hovedretten fikk man velge mellom "braised chicke ragout" og "lasagna al forno". Jeg valgte lasagna, og igjen smakte det fortreffelig, er beste maten jeg har faatt paa oekonomiklasse noen gang, og for en gangs skyld var jeg imponert over Emirates.
Sao Paulo ankom vi ca 20 minutter etter rutetid, og selv om jeg hadde sittet paa flyet i ca 16 timer foelte jeg meg ikke spesielt sliten, overraskende nok.
Var lang koe i passkontrollen, tok ca 40 minutter aa komme seg gjennom, men det gjoer jo bare at man slipper aa staa og vente paa baggasjen, saa greitt nok.
Leg to: Tam Mercosur Airbus 320 Sao Paulo - Asuncion.
Sao Paulo sies aa ikke vaere noe saerlig by aa vaere i, saa dagen etter gikk turen til Asuncion i Paraguay.
Billetten var overraskende nok kjoept paa wideroe.no da dette var billigste stedet for denne ruten.
Ankom flyplassen 2 timer foer avgang, og innsjekk og passkontoll gikk kjapt, tok igjen ikke mer enn ti minutter.
Desverre viste det seg at det ikke var noe direktefly jeg hadde booket, men vi skulle mellomlande i Ciudad Del Este,noe det ikke ble opplyst om da jeg booket billetten.
I tillegg var flyet forsinket, saa ble (som god nordmann man er) noedt til aa ta et par ekstra pils i baren paa flyplassen mens jeg ventet. Det ble ikke gitt noen informasjon om forsinkelsen (ikke paa engelsk i allefall), men aarvaaken som jeg er fant jeg ut at siden det ikke var noe fly ved gaten var nok ikke boardingen naert forestaaende.
ca 2 timer etter oppsatt rutetid kom det endelig et fly til gaten, og boardingen startet raskt.
Flyet var saa godt som helt fult, men av en eller annen grunn hadde de gikk meg en 3-seter alene, noe jeg er veldig takknemmelig for, da beinplassen minnet mer om Japan innenriks, og ikke for vanlige mennesker, jeg maatte sitte paa skraa og stikke beina under midtsetet for aa klare aa streke dem ut...
Jeg sovnet raskt etter avgang, og fikk ikke med meg hva slags mat som ble servert, men det saa ut til aa ligne paa den snack-boxen man fikk paa SAS og Braathens i gamledager.
Mellomlandinen i Ciudad Del Este gikk kjapt, var ikke mer enn 15 minutter fra landing til airborne. Asuncion ankom vi ca 2 timer etter rutetid, saa lite av forsinkelsen ble hentet inn.
Immirasjonen gikk ganske radig, men maatte langt inn i minnet og hente fram spansk-kunnskapene mine da det viste seg at immigrasjonsoffiseren ikke snakket engelsk. Har foeroeverig ikke moett noen her ennaa som snakker annet enn Spansk, saa det var litt overraskende, men et par dager her gjoer nok at kunnskapene kjapt komme tilbake.
Hadde egentlig ikke tenkt aa lage noen triprapport, men siden siestaen er lang her i landet har jeg litt tid aa slaa i hjel, saa skal se om jeg faar fortsatt med aa lage mer etterhvert som jeg flyr, og kanskje ta noen bilder senere ogsaa.
Gjenstaaende flighter er Aerolinas Argentinas til Buenos Aires, Pluna til Montevideo og videre til Rio, TAM til Sao Paulo og Emirates tilbake til Dubai, returen i C-klasse, saa det blir stas ;P
Last edited: