• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

På foto-tur med Cub i X-wind

Discus

Galley Slave
Medlem
På foto-tur med Cub i X-wind

Hva gjør man når det blåser litt fra alle kanter, og mest på tvers av banen? Tar seg en tur med fotoapparat i baksetet på en Cub. Ble en Cub-tur på Hokksund flyplass i dag, ikke helt enkelt fotolys, ikke helt enkle vindforhold..........og alle var enige om at det hadde vært en fin tur. :D

Dagens farkost, LN-ACF en Piper Cub 1953 modell:

DSC_8650.JPG



Cuben må håndstartes. Lading skjer vha. vindgenerator som skimtes der hvor hjulleggene møtes. Det finnes også et par ski til denne, så man kan drive med skiflyging.

DSC_8627.JPG



Så bar det avgårde i turbulent vær, gjennom rotor og opp mot seilflyene som fløy bølger NØ for ENHS.

DSC_8739.JPG


LN-GAM - ASK21, en 1982-modell som har mer enn 6000 timer i lufta. Drammen og Konnerud i bakgrunnen. Hokksund ligger et sted der det ofte oppstår føhngap på SV-vind, så vi så regnbyger hele sydlig sektor (fra øst til vest), men opphold og fine forhold lokalt.

DSC_8803.JPG


DSC_8787.JPG



DSC_8818.JPG


Så var det å vende nesen hjemmover, her sees flyplassen mellom vingestagene. Seilflyslep står klar til å ta av på bane 10.

DSC_8863.JPG



DSC_8856.JPG



Side-slip må til for å komme ned (LN-ACF har ikke har flaps), dessuten er det kult :D (banen er det gule feltet til høyre)

DSC_8884.JPG


Og omtrent slik blir det fra utsiden:

DSC_8675.JPG





DSC_8908.JPG




DSC_8870.JPG



ENHS var operativ på bakken også:

DSC_9030.JPG



Takk for turen :nor
 
Last edited:
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Supert. Flott med skikkelig fly og godt å se at det er noen som kan å slippe enda :)
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Fine bilder av en "ekte" flymaskin. Jeg hadde gleden av å fly disse Cub`ene mens de fremdeles var i forsvarets tjeneste, både på Værnes og på Haslemoen.
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Fine bilder av en "ekte" flymaskin. Jeg hadde gleden av å fly disse Cub`ene mens de fremdeles var i forsvarets tjeneste, både på Værnes og på Haslemoen.

I så fall må jeg si at du holder deg godt :) Du så ikke såå gammel ut da du holdt en brief om 337skv en gang i 2005 ;)

Jeg har fått være med i cub ved to anledninger og ... det er det eneste motorflyet du må fly og ikke bare styre retningen på! Sideror virket like viktig i Cub som for seilfly!
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Herlige bilder!
Ikke ofte jeg kommenterer i bildetråder - men nydelige småflybilder som dette varmer hjertet! :)
Flott med detaljer av fuelgauge og magneter også!
Har flydd mye Cub (søk f. eks. på KCM eller KCH på airpics.com) og det er en virkelig artig maskin!

Keep'em coming! :D
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

I så fall må jeg si at du holder deg godt :) Du så ikke såå gammel ut da du holdt en brief om 337skv en gang i 2005 ;)

Årene har fart fin med kapteinen...:)

Nå fikk jeg noen timer i Cub`en, selv om det var Bird Dog vi opererte i Hærens Fly OP tjeneste. Selv om Bird Dog var et utmerket fly til sitt bruk, var det Cub som var "favoritten" hos meg. Nettopp fordi den var så ufattelig enkel i sin konstruksjon og virkemåte. Når jeg ser bildene her vekker det gode minner. Synes nesten jeg kjenner lukten av 100LL og olje. For ikke å snakke om lyden og vibrasjonene fra motoren og generatoren (som forøvrig satt på venstre vingestag da vi fløy de). :) Langt sprang fra denne kråka til S-92`en...
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

For ikke å snakke om lyden og vibrasjonene fra motoren og generatoren (som forøvrig satt på venstre vingestag da vi fløy de). :)
I VFK hadde man den på venstre vingestag lenge, men når den ble byttet ut med den nye typen som også fungerer bedre var det like greit å plassere den mellom hjulleggene.
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Flott med detaljer av fuelgauge og magneter også!

Ja, liker Cuben i sin enkelhet. Et par visere på grønn markering og en vifte som går rundt så er det bare å fly.

Så da tar jeg med denne også så er alt av avansert instrumentering dokumentert:
DSC_8716.JPG


Har flydd mye Cub (søk f. eks. på KCM eller KCH på airpics.com) og det er en virkelig artig maskin!

Har "logget" noen timer både foran og bak i LN-KCH jeg også, den har jo til og med flap og startmotor :D Her fotografert med kompaktkamera fra seilfly over Otta i 2004

DSC00921.JPG
 
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Det finnes tilfeller av folk som har holdt hånden ut av vinduet på Cub - og fått en overraskelse da dynamoen/generatoren viste seg å være på venstre side :)
 
Back
Top