På foto-tur med Cub i X-wind
Hva gjør man når det blåser litt fra alle kanter, og mest på tvers av banen? Tar seg en tur med fotoapparat i baksetet på en Cub. Ble en Cub-tur på Hokksund flyplass i dag, ikke helt enkelt fotolys, ikke helt enkle vindforhold..........og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
Dagens farkost, LN-ACF en Piper Cub 1953 modell:
Cuben må håndstartes. Lading skjer vha. vindgenerator som skimtes der hvor hjulleggene møtes. Det finnes også et par ski til denne, så man kan drive med skiflyging.
Så bar det avgårde i turbulent vær, gjennom rotor og opp mot seilflyene som fløy bølger NØ for ENHS.
LN-GAM - ASK21, en 1982-modell som har mer enn 6000 timer i lufta. Drammen og Konnerud i bakgrunnen. Hokksund ligger et sted der det ofte oppstår føhngap på SV-vind, så vi så regnbyger hele sydlig sektor (fra øst til vest), men opphold og fine forhold lokalt.
Så var det å vende nesen hjemmover, her sees flyplassen mellom vingestagene. Seilflyslep står klar til å ta av på bane 10.
Side-slip må til for å komme ned (LN-ACF har ikke har flaps), dessuten er det kult
(banen er det gule feltet til høyre)
Og omtrent slik blir det fra utsiden:
ENHS var operativ på bakken også:
Takk for turen :nor
Hva gjør man når det blåser litt fra alle kanter, og mest på tvers av banen? Tar seg en tur med fotoapparat i baksetet på en Cub. Ble en Cub-tur på Hokksund flyplass i dag, ikke helt enkelt fotolys, ikke helt enkle vindforhold..........og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

Dagens farkost, LN-ACF en Piper Cub 1953 modell:
Cuben må håndstartes. Lading skjer vha. vindgenerator som skimtes der hvor hjulleggene møtes. Det finnes også et par ski til denne, så man kan drive med skiflyging.
Så bar det avgårde i turbulent vær, gjennom rotor og opp mot seilflyene som fløy bølger NØ for ENHS.
LN-GAM - ASK21, en 1982-modell som har mer enn 6000 timer i lufta. Drammen og Konnerud i bakgrunnen. Hokksund ligger et sted der det ofte oppstår føhngap på SV-vind, så vi så regnbyger hele sydlig sektor (fra øst til vest), men opphold og fine forhold lokalt.
Så var det å vende nesen hjemmover, her sees flyplassen mellom vingestagene. Seilflyslep står klar til å ta av på bane 10.
Side-slip må til for å komme ned (LN-ACF har ikke har flaps), dessuten er det kult

Og omtrent slik blir det fra utsiden:
ENHS var operativ på bakken også:
Takk for turen :nor
Last edited: