På foto-tur med Cub i X-wind

Discus

Galley Slave
Medlem
På foto-tur med Cub i X-wind

Hva gjør man når det blåser litt fra alle kanter, og mest på tvers av banen? Tar seg en tur med fotoapparat i baksetet på en Cub. Ble en Cub-tur på Hokksund flyplass i dag, ikke helt enkelt fotolys, ikke helt enkle vindforhold..........og alle var enige om at det hadde vært en fin tur. :D

Dagens farkost, LN-ACF en Piper Cub 1953 modell:

DSC_8650.JPG

Cuben må håndstartes. Lading skjer vha. vindgenerator som skimtes der hvor hjulleggene møtes. Det finnes også et par ski til denne, så man kan drive med skiflyging.

DSC_8627.JPG

Så bar det avgårde i turbulent vær, gjennom rotor og opp mot seilflyene som fløy bølger NØ for ENHS.

DSC_8739.JPG

LN-GAM - ASK21, en 1982-modell som har mer enn 6000 timer i lufta. Drammen og Konnerud i bakgrunnen. Hokksund ligger et sted der det ofte oppstår føhngap på SV-vind, så vi så regnbyger hele sydlig sektor (fra øst til vest), men opphold og fine forhold lokalt.

DSC_8803.JPG

DSC_8787.JPG

DSC_8818.JPG

Så var det å vende nesen hjemmover, her sees flyplassen mellom vingestagene. Seilflyslep står klar til å ta av på bane 10.

DSC_8863.JPG

DSC_8856.JPG

Side-slip må til for å komme ned (LN-ACF har ikke har flaps), dessuten er det kult :D (banen er det gule feltet til høyre)

DSC_8884.JPG

Og omtrent slik blir det fra utsiden:

DSC_8675.JPG

DSC_8908.JPG

DSC_8870.JPG

ENHS var operativ på bakken også:

DSC_9030.JPG

Takk for turen :nor

Last edited:
Re: På foto-tur med Cub i X-wind

Supert. Flott med skikkelig fly og godt å se at det er noen som kan å slippe enda :)

Fine bilder av en "ekte" flymaskin. Jeg hadde gleden av å fly disse Cub`ene mens de fremdeles var i forsvarets tjeneste, både på Værnes og på Haslemoen.

Fine bilder av en "ekte" flymaskin. Jeg hadde gleden av å fly disse Cub`ene mens de fremdeles var i forsvarets tjeneste, både på Værnes og på Haslemoen.

I så fall må jeg si at du holder deg godt :) Du så ikke såå gammel ut da du holdt en brief om 337skv en gang i 2005 ;)

Jeg har fått være med i cub ved to anledninger og ... det er det eneste motorflyet du må fly og ikke bare styre retningen på! Sideror virket like viktig i Cub som for seilfly!

Herlige bilder!
Ikke ofte jeg kommenterer i bildetråder - men nydelige småflybilder som dette varmer hjertet! :)
Flott med detaljer av fuelgauge og magneter også!
Har flydd mye Cub (søk f. eks. på KCM eller KCH på airpics.com) og det er en virkelig artig maskin!

Keep'em coming! :D

I så fall må jeg si at du holder deg godt :) Du så ikke såå gammel ut da du holdt en brief om 337skv en gang i 2005 ;)

Årene har fart fin med kapteinen...:)

Nå fikk jeg noen timer i Cub`en, selv om det var Bird Dog vi opererte i Hærens Fly OP tjeneste. Selv om Bird Dog var et utmerket fly til sitt bruk, var det Cub som var "favoritten" hos meg. Nettopp fordi den var så ufattelig enkel i sin konstruksjon og virkemåte. Når jeg ser bildene her vekker det gode minner. Synes nesten jeg kjenner lukten av 100LL og olje. For ikke å snakke om lyden og vibrasjonene fra motoren og generatoren (som forøvrig satt på venstre vingestag da vi fløy de). :) Langt sprang fra denne kråka til S-92`en...

For ikke å snakke om lyden og vibrasjonene fra motoren og generatoren (som forøvrig satt på venstre vingestag da vi fløy de). :)
I VFK hadde man den på venstre vingestag lenge, men når den ble byttet ut med den nye typen som også fungerer bedre var det like greit å plassere den mellom hjulleggene.

Flott med detaljer av fuelgauge og magneter også!

Ja, liker Cuben i sin enkelhet. Et par visere på grønn markering og en vifte som går rundt så er det bare å fly.

Så da tar jeg med denne også så er alt av avansert instrumentering dokumentert:
DSC_8716.JPG

Har flydd mye Cub (søk f. eks. på KCM eller KCH på airpics.com) og det er en virkelig artig maskin!

Har "logget" noen timer både foran og bak i LN-KCH jeg også, den har jo til og med flap og startmotor :D Her fotografert med kompaktkamera fra seilfly over Otta i 2004

DSC00921.JPG

Det finnes tilfeller av folk som har holdt hånden ut av vinduet på Cub - og fått en overraskelse da dynamoen/generatoren viste seg å være på venstre side :)

Back