OY-VKG gjennom askesky i Indonesia

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Noe jeg alltid har lurt på, er det Thomas Cook Scandinavias egne Piloter som flyr sine egne maskiner eller leier de kun ut flyet?

Ser Avhherald.com sier at en A330-300 kan ta maks 440 pax:crowded
dette stemmer vel ikke, trodde DK hadde maks config jeg på sine maskiner med ca 407 pax?
 
Heisann!

Hvor lang tid vil det ta før maskinen kommer på vingene igjen?

Det er stort sett avhengig av hvor mye skade som er skjedd og hvordan de klarer aa dekke disse reparasjonene paa en "utestasjon".

Jeg regner med at Airbus manualene er satt opp slik Boeing og du har en progressiv inspeksjon avhengig av hva du finner. Den mest tidskrevende jobben, i tillegg til inspeksjon av motorene, er inspeksjon av pitot-static systemet og luft systmet. Har du vaert utsatt for mye aske kan det ogsaa slite paa vinduer og fremkanten av vinger og haleparti.

...saa en full inspeksjon kan ta et par dager og avhengig av hvor mye skade du finner og hvilke reparasjonsmuligheter du har kan dette ta opp til en uke.

Det som forundrer meg er hvordan de klarte aa komme borti dette i foerste omgang? Northwest, naa Delta har et av de mest avanserte aske-plotte systemet i verden og er utrolig noeyaktige. Mange selskap, inkludert oss (CO) kjoeper disse tjenestene fro Delta og bruker disse TP kartene for dispatch.

Anyway, haaper det gikk bra og det er minimal skade paa flyet!

Dag
 
Heisann!

Det er stort sett avhengig av hvor mye skade som er skjedd og hvordan de klarer aa dekke disse reparasjonene paa en "utestasjon".

Ettersom GA allerede har typen i flaaten sin, er det neppe noe problem med kompetanse. Finner det imidlertid merkelig at de floey saa naere. Maskinene flys saavist jeg vet med TC-crew og de burde da vaere rimelig 'skvetne' med tanke paa askekrisen her for noen maaneder siden ..
 
Kan det være svakheter rundt observasjoner/meteorologi/varslingssystemer i regionen som kan ha vært medvirkende?
 
Heisann!

Ettersom GA allerede har typen i flaaten sin, er det neppe noe problem med kompetanse. Finner det imidlertid merkelig at de floey saa naere. Maskinene flys saavist jeg vet med TC-crew og de burde da vaere rimelig 'skvetne' med tanke paa askekrisen her for noen maaneder siden ..

Joda, sikkert ikke noe problem med kompetanse, men jeg tenker paa om du har skade paa to motorer er det ikke like lett aa hoste opp disse i full fart... ^_^

Kan det være svakheter rundt observasjoner/meteorologi/varslingssystemer i regionen som kan ha vært medvirkende?

Jo, svakheter er det saa absolutt og derfor satte Northwest opp sitt eget system da det ikke var nok informasjon aa faa fra de "lokale" vaervarslingssystemene der borte.

...men sikkert som du sier at crewet/dispatch ikke hadde faatt denne informasjonen.

Flott at det gikk bra!

Dag
 
Noe jeg alltid har lurt på, er det Thomas Cook Scandinavias egne Piloter som flyr sine egne maskiner eller leier de kun ut flyet?

Ser Avhherald.com sier at en A330-300 kan ta maks 440 pax:crowded
dette stemmer vel ikke, trodde DK hadde maks config jeg på sine maskiner med ca 407 pax?
------

Det er IKKE Thomas Cook Airline Scandinavia-piloter på disse flygningene.

Det er korrekt - "A330-300 maximum certified pax seating layout" er 440, og 406 for A330-200.
MEN - hos Thomas Cook (TCAS) er seatingen 405 (2 seter selges ikke, så det er 407 der) på sommeren og 398 på vinteren. Da er det ekstra galleyløsning, og man fjerner noen stoler.

OY-VKG er hjemme på Gardermoen igjen rundt juletider++.

Tally-Ho
 
Observerte maskinen for noen dager siden utenfor Garuda Teknisk:

015.jpg
 
Observerte maskinen for noen dager siden utenfor Garuda Teknisk:

015.jpg
----
Dette er ikke OY-VKG, men OY-VKI. (A330-300)
Den er de eneste av A330'ene til Thomas Cook som ikke er malt om i de nye fargene. Man kan se at den flyr som en "bastard" av gammel "MyTravel" og noe som begynner å likne "TC".
Skal sannsynligvis males om i forbindelse med "storsjekk" på teknisk.

Vi trodde faktisk det var den vi møtte i luften over det Indiske hav for noen timer siden, lignet fælt med sin karakteristiske bemaling..

Tally-Ho
 
Sikker på det ikke er OY-VKH?

OY-VKG og VKI er begge i TC livery av de bildene jeg kan se.
 
Unnskyld, du har aldeles rett, det er VKH som er "bastarden"...;-)...og som står der nede hos Garuda på det bildet...
 
Og da er utleie perioden over for denne gang, alle de 3 stk A333 til Thomas Cook Scandinavia er på vei hjem.

Airbus A330 -343 349 OY-VKG Thomas Cook Scandinavia ferried 20-21dec10 SOC-BAH-MAN-OSL after Hajj-lease to Garuda

Airbus A330 -343 356 OY-VKH Thomas Cook Scandinavia ferried 20dec10 SOC-BAH-ARN after Hajj-lease to Garuda

Airbus A330 -343 357 OY-VKI Thomas Cook Scandinavia ferried 21-22dec10 SOC-BAH-MAN after Hajj-lease to Garuda

Etter det jeg har hørt, så blir ikke OY-VKH lakkert nå heller, men først i Mai mnd slik det ser ut nå.

Så da får vi "leve" med denne fargeklatten litt til :cool:
 
Back
Top