Overraskingsturen for mormor gjekk i vasken

Randulfb

ScanFlyer Blue
Dette her er vel overbooking, og ikkje at dei var for sein. Dei hadde tydelegvis fått sjekka inn bagasjen, og så spørst det vel om boarding var avslutta? Er ikkje det den rette problemstillinga?

"Kommunikasjonsdirektør Janis Vanags i Air Baltic seier til NRK.no at det var 12 passasjerar som ikkje sjekka inn til rett tid til avgangen klokka 10.35 torsdag. Etter at alle dei andre passasjerane hadde teke plass i flyet, og storfamilien på 12 ikkje var på plass, vart ombordstiginga stengd og namna deira strokne frå passasjerlista."

http://www.nrk.no/norge/overraskingsturen-i-vasken-1.11813463

Etter alt oppstyret på flyplassen søkte Maren Elvsveen, mormora og dei ti andre familiemedlemmene frå Hedmark ly for natta på eit hotellrom i Oslo.

Håper det var et dobbeltrom i det minste ;)

Ja ja, med et lite forbehold at de faktisk kom forsent til boarding: Det og passe klokka er noe dritt, og alltid like festlig med folk som kommer "fashionable late" fordi man skulle ha seg en matbit først...også gå til avisen når flyet har gått.

Ser ut som heller ikke forbrukerområdet helt kjøper historien deres

Ja ja, med et lite forbehold at de faktisk kom forsent til boarding: Det og passe klokka er noe dritt, og alltid like festlig med folk som kommer "fashionable late" fordi man skulle ha seg en matbit først...også gå til avisen når flyet har gått.

Ser ut som heller ikke forbrukerområdet helt kjøper historien deres

Men er det da ikke rart de videreselger billettene 10 minutter etter at boarding har startet, da offloading av bagasje tross alt tar endel tid. (for ordens skyld så kjenner jeg denne familien).

Men er det da ikke rart de videreselger billettene 10 minutter etter at boarding har startet, da offloading av bagasje tross alt tar endel tid. (for ordens skyld så kjenner jeg denne familien).

Flyet var nok overbooket i utgangspunktet. Når alle de som står rundt gaten med plass har gått om bord, så er det helt vanlig å starte å akseptere folk på stand by. Synes du at det hadde vært riktig å "kaste av" passasjerer som akkurat har fått gå om bord pga noen som ikke klarer å følge klokka? Kommer du for sent, så kommer du for sent. Og har da ingen andre enn deg selv å skylde på. Å boarde et fly er ikke like enkelt som å boarde en buss, selv om det stadig vekk kommer folk som tydeligvis tror dette...........

Noen som ikke har brukt huet i gaten spør du meg...ser jo tydelig at hvertfall én i gruppen har fått boardingkort m/setenr. Mulig resten av familien havnet på SBY, mulig at det var booket med forskjellige PNR osv.
Men, hadde det vært meg - så hadde det sittet langt inne å dra fra en såpass stor gruppe. Da måtte det ha vært en helt ekstraordinær situasjon.
Men, de ankom gaten tålelig sent forsåvidt...moralen er å møte opp iht boardingtiden på boardingkortet.

Uten å kjenne situasjonen godt eller BTs regler så mener jeg at saken kunne vært løst annerledes.

Edit:
Jeg gir aldri plasser til pax på SBY før jeg er sikker på at de plassene jeg gir bort er no-show at gate. I dette tilfellet så vil nok hver eneste person i gruppen som er omtalt ha hver sin bagasje, da kunne det blitt gjort grep for å få tak i dem. Og spesielt når det skrives at én i gruppen var på gate før resten kom. Det er ikke bare å knipse med fingrene for å offloade 10 bags.

...om ikke de allerede var på SBY fra før av. Men, jeg tviler på at BT overbooker flightene sine med 10 seter. Da må det i såfall vært ID-pax på flighten.

Ser også forsåvidt på BP som er lagt ut i saken at de har SEQ.NO 111...dvs at den passasjeren har sjekket inn som nr 111 på flighten. Ganske sent ift resten.
Nå vet jeg ikke hvor mange plasser BT har i sine 733 (som jeg antar ble brukt på denne avgangen), men jeg vil tippe ca. 135?

Last edited:
Når vi hadde handling av BT så var de veldig opptatt av å stenge tidlig, siden de omtrent alltid var på fjernparkering og måtte busses. De overbooker omtrent aldri. Jeg føler historien har mangler som ikke kommer fram her.

Når du ser at det står lang kø i gaten, så står du da ikke ved gatens skranke på det klokkeslettet som boarding skal starte? Alle kan jo ikke boarde samtidig likevel?
Så lenge man har plassbillett, så venter man heller til køen roer seg litt, før man beveger seg mot selve skranken? Eller?

Noe skurrer ved artikkelen her. Avgang skulle vært 1035. Boarding skulle starte 1005. Og gruppen kom til gate 1015, mens boarding fremdeles pågikk. En gruppe som var ferdig innsjekket, og bare skulle finne sine plasser ombord!?

Hvordan kan gruppen ha sjekket inn forsent, når de faktisk har blitt sjekket inn? Da burde de vel vært avvist ved innsjekk, allerede?

Det er da vel vanlig å kaste av folk på standby, når de som skulle reise viser seg å være der likevel? Jeg har blitt kastet av fly som Standby, fordi èn med billett, dukket opp. Riktignok for ganske mange år siden, men.....

Kan man altså risikere å få billettene sine med Air Baltic kansellert, mens man står i kø for å gå ombord, dersom man ikke passerer boardingskranken, innen et gitt antall minutter etter at innsjekk starter? Hmmmmm..... Det lukter vel bedrageri og svindel av, dersom saken er fremstil rett?

Denne kommunikasjonsdirektørens uttalelser om at noen var for sene på innsjekk, faller vel på steingrunn, i og med at de faktisk BLE sjekket inn og fikk sjekket inn bagasjen sin.

Nå vet jeg ikke hvor mange plasser BT har i sine 733 (som jeg antar ble brukt på denne avgangen), men jeg vil tippe ca. 135?

De har hatt litt ulike konfigurasjoner, men de har alle vært over 140 seter, og tviler på at de har kuttet ut noen seter.

En gruppe som var ferdig innsjekket, og bare skulle finne sine plasser ombord!?

Denne kommunikasjonsdirektørens uttalelser om at noen var for sene på innsjekk, faller vel på steingrunn, i og med at de faktisk BLE sjekket inn og fikk sjekket inn bagasjen sin.

Eneste håndfaste beviset er ett boardingkort, alt annet er påstander. Jeg ville tro at man ville vist fram alle boardingkortene? I det minste presentert mormorens?

De har hatt litt ulike konfigurasjoner, men de har alle vært over 140 seter, og tviler på at de har kuttet ut noen seter.

Eneste håndfaste beviset er ett boardingkort, alt annet er påstander. Jeg ville tro at man ville vist fram alle boardingkortene? I det minste presentert mormorens?

Man kan vel trekke konklusjon at hele storyen gjerne ikke er kommet frem i Media?

Back