OT: Nye minicruise m/ luksus hos DFDS & Color Line:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
CS_EXT010_CM_8.jpg



Tar sjansen på å poste en aldri så liten oppdatering fra bøljan blå, riktignok ingen
av disse tre "trip-reports" som inneholder noe fly - men håper at mange nok kan
finne noe interessant her allikevel...

De fleste har vel skjønt allerede at jeg fint kan snakke i det lange og brede, om luksusen ombord hos DFDS Seaways i den flotte lugarkategorien: Commodore Class (og spesiellt "Commodore: Balcony" og "Commodore: Suite" på det flotte skipet
"M/S Crown of Scandinavia" (som nok alltid vil være min personlige favoritt, blant
alle de flotte "DFDS-skibe") - men det skal sies at også "M/S Pearl of Scandinavia" er et meget flott skip hvor også "Commodore: De-luxe / Suite" holder en meget høy standard!

Nok snikk-snakk, over til turene:


Tur 1:

DFDS Seaways: m/ "M/S Crown of Scandinavia" på ruten Oslo-København
med Commodore: Suite forut på Dekk: 9 med utsikt forut:



cs_ext013_cm_2.jpg
cs_cabin002_o2_cm_2.jpg

(Begge bildene over, er Copyright (C) pressebilder fra DFDS Seaways)



Så var tiden kommet til igjen å gjeste en av de aller
største suitene ombord på det flotte fartøyet
"M/S Crown of Scandinavia", nemlig: "Commodore: Suite"
beliggende på Dekk:9; hvor de to største ligger i hver
sin ende. Det finnes også to til av disse lugarene på
Dekk: 7, men disse er noe mindre (har "kun" ett bad) og
noe mindre i størrelse - i tillegg til et panoramavindu
mindre i lugaren. De to store på Dekk: 9 er på hele 33,5kvm,
mens de to litt mindre på Dekk: 7 er på 28,5 kvm. Jeg har
til nå reist to ganger med de største, og en gang med den
minste typen - og foretrekker helt klart en av de på Dekk:9!


Denne største typen av beste Commodore-kategori (Suite)
er virkelig stor, og har ikke mindre enn to bad. Et lite
bad med toalett/vask (i gangen) - i tilknytning til
oppholdsrom. Det store badet; med dusj osv. er i tilknytning
til soverommet - på denne måten kan man ha sitt
"eget" bad i fred, så kan besøkende benytte
"gjestetoalettet" (i teorien i alle fall!). Oppholdsrommet
har store skrå-vinduer (panorama) ut mot baugen på skipet,
og det sier seg selv - at det er en nytelse å sitte med
denne utsikten ved utseiling fra Oslo og/eller København, mens man
evt. nipper til flasken med sekt/musserende vin (som også
er inkl. på alle Commodore-lugarer - som blir levert på lugaren
ved avgang).

Denne lugaren er selvsagt en fem-stjerners lugar, og frokost
er naturlig nok inkludert i alle "Commodore"-lugarene. Selv
velger jeg alltid å få frokosten levert på lugaren, men man kan
også spise denne i en spesifikk a-la-carte restaurant ombord.
Man har selvsagt også tilgang til den flotte Commodore-loungen på
Dekk: 11 (der neste beste lugartype-finnes, nemlig
"Commodore: Balcony" som jeg tidl. har postet flere bildeserier av).

Ellers inkluderer lugaren alt det som forventes av denne typen,
f.eks.: fri minibar, fruktfat, tv/radio, buksepresse, telefon,
mulighet for ekstra sengeplass i oppholdsrom, fri trådløs oppkopling osv.

Prisen for to personer på minicruise varierer ut fra
sesong/avreisedag osv. , fra ca. Kr: 3,500 og opp til
ca. Kr: 5,000.-. Men en gang i blant har DFDS noen ville
kampanjer, og da kan man få denne lugaren til under Kr: 3,000!
Men selv til en pris på Kr:3-4000.- er dette svært mye valuta
for pengene!

(Alle bilder presentert etter denne linje, er tatt av meg selv)


NB NB: bildetekst står OVER bildene:


Først noen bilder av selve skipet, DFDS Seaways flotte flaggskip: "M/S Crown of Scandinavia":
IMG_3609b.jpg

IMG_3605.jpg

IMG_3613.jpg

IMG_3674.jpg




Her er en liten dekksoversikt, forut på Dekk: 9

(Commodore: Suiten vi bodde på var "9118", lugarene mellom de to
suitene er Commodore: De-luxe. De noe større lugarene på sidene, er ordinære Commodore. Lugarene midt på, er standard innvendig lugarer)
IMG_3641.jpg




Velkommen inn, i Commodore: Suite (Lugar: 9118):
IMG_3642.jpg




Oppholdsrommet rett fram, til høyre er soverommet - og til venstre er gjestetoalettet:
IMG_3643.jpg



Soverommet:
IMG_3624.jpg

IMG_3625.jpg




Utsikten fra vinduet på soverommet:
IMG_3626.jpg




Fortsatt inne på soverommet, her ser man hovedbadet til venstre (med stort dusjkabinett) - og rett fram ser man "gjestetoalettet" (som ligger i tilknytning til gangen inn til oppholdsrommet):
IMG_3627.jpg




Gjestetoalettet er mindre, og har kun vask og toalett:
IMG_3629.jpg




Så over til selve oppholdsrommet:
IMG_3630.jpg

IMG_3631.jpg

IMG_3633.jpg

IMG_3635.jpg

IMG_3636.jpg




Utsikten ut fra en av de store panoramavinduene, ute på sjøen (inkl. litt bølger):
IMG_3692.jpg




Jo da, ble da heldigvis litt sjø - opp mot 18 meter pr. sekund på det meste. Gynget akkurat passe da, er nesten kjedelig - hvis det blir mindre:
IMG_3688.jpg



Ute på dekk:
IMG_3654.jpg




Lugargangen på dekk:9 (suiten rett forut):
IMG_3655.jpg




Her kommer noen "bonus-bilder" fra Commodore: De-luxe lugar-typen, det er altså denne det finnes totalt 8 stk av: fordelt på Dekk: 7 og 9 (ligger mellom de to suitene på begge dekkene) Denne lugarkategorien er 3.beste på skipet (etter Commodore: Suite og Commodore: Balcony er selvsagt bedre). Commodore: De-luxe er "ett hakk" bedre enn ordinær Commodore (i sistnevnte har du ikke tilgang til lounge):
IMG_3623.jpg

IMG_3639.jpg

IMG_3640.jpg




Tur 2:

Color Line: m/ "M/S Color Festival" på ruten Oslo-Fredrikshavn
med Rederlugar/Owners Cabin (R2) forut på Dekk: 6 med utsikt forut:



Color_Festival.jpg

(Pressebilde; Copyright (C) Color Line)



Lugartypen var altså R2-lugar (Rederlugar) som det kun finnes
to stk. av ombord, begge disse befinner seg helt forut i skipet
på Dekk:6 - og har flott utsikt ut over baugen både fra oppholdsrommet og det separate soverommet.

Lugaren er svært romslig med godt over 20 kvm. i størrelse, og
har store vinduer i begge rom. Salong m/ sittegruppe, samt fri
minibar, fruktkurv, i tillegg er frokost selvsagt inkludert -
som serveres i Buffet Veranda.



Så over til bildene;

(Alle bilder nedenfor er tatt av meg selv, bildetekst står under
bildene denne gangen..)


IMG_1612.jpg

IMG_4006.jpg

IMG_3996.jpg

IMG_3997.jpg


På bildet ovenfor kan man se R2-lugarene på Dekk:6, øverste vindusrekken forut. Hver R2-lugar har 2x doble-vinduer,
hvis du teller fra høyre på bildet - tilhører altså de fire første
vinduene hver av de to R2-lugarene. Det siste vinduet er
en normal N2 (4-stjerners) lugar som ligger ved siden
av den andre rederlugaren.


Så over til selve R2 (Rederlugaren/Owners Cabin) forut
på Dekk:6;


IMG_3903.jpg

Lugarnr: 6222

IMG_3905.jpg

IMG_3906.jpg

IMG_3907.jpg

IMG_3908.jpg

IMG_3909.jpg

IMG_3911.jpg

IMG_3913.jpg

Innholdet i minibaren var greit nok..

IMG_3999.jpg

Detaljer fra interiøret i lugaren...

IMG_3910.jpg

Utsikten forut fra R2-lugaren, legg merke til "M/S Kronprins Harald" som altså ligger fortøyd den søndagen - skulle ikke seile ut
for siste gang før dagen etter på mandag (uten pax selvsagt).
Både Harald og Festival hilste til hverandre, og det var både en rar og vedmodig opplevelse..


IMG_3918.jpg

Nærbilde av KH i det vi passerer, og skipene hilser til
hverandre..

IMG_4002.jpg

Dekksoversikt ombord...

IMG_4000.jpg

Her er altså R2-lugaren vi hadde ombord, markert med rød prikk - legg merke til størrelsesforskjellen sammenlignet med ordinære lugarer..

IMG_3922.jpg

Lugargang på Dekk:6

IMG_4012.jpg

Resepsjonsområdet ombord...

IMG_3920.jpg

"M/S AIDAaura" klarte selvsagt å smette inn foran oss på utgående fra Oslo, dog ikke det verste "Aida-skipet" dette..

Vi tok denne turen på første mulige dato som er utenfor høysesong,
da kan man nemlig velge langcruise som tilbys på søndager
(dette finnes ikke i høysesong). Dermed blir turen betydelig lengre,
og med overnatting begge veier ombord - og dermed ikke så "stressende"
som et 23-timers minicruise fort kan bli. Dermed slipper man også å
måtte forlate lugaren noen timer før ankomst, siden man disponerer
denne så lenge man er ombord på langcruise.

I tillegg tar vi også med bilen, og kjører denne ombord på bildekk
for en svært gunstig pris - slik at man kan besøke attraksjoner
osv. i Jylland (tidl. har jeg hatt med bilen på langcruise på
Stena Saga, og da har vi hatt god tid til bl.a.: Fredrikshavn-
Skagen-Hirtshals-Ålborg-Fredrikshavn osv osv.)

På "vanlig" minicruise (23-timer) med kun én overnatting ombord,
koster denne R2-lugaren ca. Kr: 2,500.- Dog koster det noe mer
med denne lugaren på langcruise med utreise Søndager, da det
er overnatting ombord begge veier. Koster noen få hundrelapper
å ta med bil, men dette anbefales på det varmeste - da man kan
bruke sin egen bil i Jylland under landligge, og kjøre ombord igjen
ved retur senere på kvelden. På langcruise søndager, samt med bil
ombord - kommer turen på ca. Kr: 3,000.-

Dersom man ønsker å gjøre turen noe billigere, kan man fint
velge N2-lugartypen (4-stjerners) som også inkl. frokost -
da blir totalprisen nesten tusenlappen billigere.




Tur 3:

Color Line: m/ "M/S Prinsesse Ragnhild" på ruten: Bergen-Stavanger-Hirtshals
med 5-stjerners luksuslugar (L2) forut på Dekk: 6 (halvparten av den ene av totalt to
tidl. enorme Rederlugarer (R2) som lå der før - men som desverre ble omgjort
til to L2-lugarer i stedet (2 stk. R2 ble altså til 4 stk. L2) dette ble gjort for
mange år siden, når skipet gikk på Oslo-Kiel linjen:

Lugartypen var altså L2 (5-stjerners
luksuslugar innenfor "Color Class"- kategorien som
bl.a. inkl. romslig lugar (ca. 16kvm) med egen
sittegruppe, frokost serveres i Crystal Room - a-la-carte
restaurant (kun for Color Class-gjester), fri minibar samt
rødvin i lugar, fruktkurv osv osv.)

Man kan også finne denne L2-lugartypen på Dekk: 7 og 8 (i tillegg til de
to på Dekk:6). På Dekk:8 finnes det 8 stk. av L2-kategorien, og det er
den romløsningen som er den vanligste - klikk på linkene nedenfor;
for å se eksempler på den vanligste L2-lugaren ombord:

http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1400b.JPG
http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1402.JPG
http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1405.JPG

Bildene ovenfor er noen få smakebiter, fra forrige tur med Ragnhild -
(også på ruten: BGO-HHS) den bildeserien er tidl. postet. Ønsker
du å se denne, kan du finne den her:

http://www.stp-norway.com/Forum/viewtopic.php?t=7609



L2-lugartypen er beste "normale" luksus-lugartype ombord,
hvis man ser bort fra V2 (som er innglasset balkong)
som er såvidt dyrere. Men både L2 og V2 er 5-stjerners
og L2 vil nok bli oppfattet som mer "luksuriøs" enn V2.

Nok prat, over til bildene:

PR_Color.jpg

Color Line: "M/S Prinsesse Ragnhild" (Pressebilde: Copyright (C) Color Line)


IMG_3846.jpg

IMG_3849.jpg

IMG_3848.jpg

IMG_3853.jpg

IMG_3852.jpg

IMG_3867.jpg

Alltid herlig med utsikt over baugen, man fikk god oversikt - uten noen hindre
utenfor (lugaren ligger rett under broen).




Her er en annen variant, av samme lugarkategori (L2) denne er på siden - og har derfor noen små sidevinduer ekstra. Dog har den kun to vinduer forut, i motsetning til fire i den vi hadde i midten:

IMG_3882.jpg

IMG_3885.jpg

IMG_3886.jpg

IMG_3889.jpg




Så over til litt diverse bilder fra skipet, både fra fellesområder og
noe eksteriørt:


IMG_3858.jpg

IMG_3872.jpg

IMG_3859.jpg

IMG_3871.jpg

IMG_3898.jpg

IMG_3893.jpg



Turen: Bergen-Stavanger-Hirtshals er en lang tur
(lengre enn Oslo-Kiel), og man får god tid ombord. Dog
litt knapp tid i Danmark, siden landligge er kun tre timer.
Dette minicruiset var med avreise Bergen kl: 13:00 på en
Onsdag, (innom Stavanger i 20-tiden) med ankomst
Hirtshals Kl: 07:30 neste dag. Så avreise fra
Hirtshals kl: 10:30, innom Stavanger i 21-tiden og ikke
ankomst Bergen før kl: 08:00 neste dag.

L2-lugarene koster som regel Kr: 2,300.- for to personer, uansett
sesong (svært positivt!, er nok litt "subsidiering" fra Color sin side - for
å konkurrere mer aggressivt mot Fjord Line sin Danmarkslinje med
trauste "M/S Atlantic Traveller" - men her vinnet uansett Color Line på
walkover - så valget er uansett enkelt..) Så ombord på Ragnhild
får man svært mye lugar for pengene - uansett kategori!
Disse flotte L2-lugarene kostet som sagt det dobbelte, når skipet trafikkerte
ruten Oslo-Kiel..



Evt. kommentarer eller spørsmål till noen av "reisebrevene" er bare hyggelig!
 
Flott rapport!

Har selv en en tur med Festival i sommer, men da ble andre enden av skalaen prøvd....lugar på dekk 2 (under bildekk) og gutta på tur. Kun 50% av reisefølget så Danmark på den turen:cheers:
 
Virkelig flott rapport! Og flotte bilder. Utrolig bra at du hadde fått tatt de gode bildene akkurat den søndagskvelden Kronprins Harald lå til kai i Oslo før den skulle dra for siste gang dagen etter. Sikkert en spesiell opplevelse når de to båtene hilste på hverandre ja.

Kan forresten ikke skjønne at ikke Color Line prøvde å beholde KH og heller solgte PR, som nå går på Vestlandet. De må ha fått en god pris for den. Det må ha vært vesentlig mye mer problemer med PR enn KH? Husker dog at KH gikk på grunn i Oslofjorden i 1999, samtidig (!) som PR var ute pga den forferdelige brannen tidligere samme sommer. Og det midt i høysesongen...

KH var jo en veldig fin båt, vet ikke om de to nye blir helt det samme (CF og CM). Så også at kjøperen av KH var veldig fornøyd med båten de hadde kjøpt og at båten hadde tålt alderen (ca 20 år?) veldig bra.
 
Flott rapport. Fin utsikt fra lugarene, men fytti katta så stygg innredning! Konkurranse i dårlig smak...
 
Kjempebra rapport :) :up:

Var med Crown of Scandinavia i sommer. Kjempefin båt med råbra service og mye å gjøre på, Behagelig tur :) Så fint ut oppe på Commodore-dekket (hilsen en som tok til takke med lugar på dekk 2 (under bildekk)) :smile2
 
Takker så mye for alle kommentarer, svært hyggelig at såpass mange
fant bildene interessante!


"Someone": he he, kjenner til noen slike turer ja - er dem som ikke
vet om det er natt eller dag (og hvor i det hele tatt det meste ombord
befinner seg).. ^_^

"litt-amatør": ja jeg hadde virkelig flaks, med at Harald lå inne da -
mens vi sto med bilen og ventet for å kjøre ombord; var det mange
som la merke til Harald som lå fortøyd. Kommer helt klart til å savne
KH, den hadde flere ting som aldri Fantasy/Magic kan erstatte - men
sånn er det, verden går videre. :cry:

Harald var vel det skipet som var enklest å selge, derfor gikk nok
KH først - pga. alle nybyggene til Color
(Magic/Fantasy og SuperSpeed-fartøyene) var det også
nødvendig å få litt "pengeflyt" i kassa. Peter Wessel blir nok
vesentlig verre å få solgt vil jeg tro.. En av grunnene til at Ragnhild
(i hvertfall tidligere) ble beholdt, var at det ikke ville være lønsomt
å selge henne - pga. lån osv. som var knyttet opp mot skipet.


Takker igjen for alle hyggelige kommentarer!!



Dersom noen ikke skulle ha fått med seg, hvordan de flotte
"Commodore: Balcony" tar seg ut på flaggskipet til DFDS Seaways,
nemlig "M/S Crown of Scandinavia" - så anbefaler jeg på det varmeste
å klikke på linken nedenfor. Dette er en lugar-kategori utenom det
vanlige, spesiellt de største variantene av "Commodore: Balcony"
(er tre forskjellige størrelser) er som en liten "mini-suite" som fint
kunne vært to separate rom. I tillegg ligger alle Balcony-lugarene
i direkte tilknytning til separat og adskillt Commodore-lounge - så ingen
uvedkommende har mulighet til å "tasse" utenfor lugaren din her nei.
Skal du ta kun en DFDS-tur i livet ditt, bør du virkelig unne deg en tur
med Balcony-lugar på Dekk: 11:


http://ships.forumup.dk/viewtopic.php?t=514
Klikk på linken ovenfor, for å se på et tidligere reisebrev/rapport
fra livet på Dekk: 11 i "Commodore: Balcony"-lugar på flotte
"M/S Crown of Scandinavia"...


CS_EXT010_CM_2.jpg
CS_Cabin_P2_CM_6.jpg
 
Color Line selger Festival og flytter Ragnhild:

Hadde faktisk tenkt å legge inn, et lite innlegg ang. denne
nyheten tidligere i dag - men synes ikke jeg kunne lage
et nytt "OT"-innlegg pga. dette. Tenkte ikke på, at jeg selvsagt
kunne dra fram denne posten igjen: :D

Ja dette kom nok som en aldri så liten "bombe" på de
aller fleste, også de mest innbitte CL-fans og ikke minst
ansatte i CL.



p200711211050-57111.jpg


Ja som nevnt ovenfor, legger altså Color Line vestlandsruten -
selges "M/S Color Festival" og flytter "M/S Prinsesse Ragnhild"
tilbake igjen til Oslo. Dermed skal denne tidl. Kiel-båten nå
trafikkere Oslo-Hirtshals ruten (ikke Fr.havn!) og erstatter
altså "M/S Color Festival" som blir solgt!

Dermed forsvinner Festival helt ut fra CL-flåten for godt,
det blir en god del oppsigelser - siden et helt mannskap
(på to skift) nå blir til overs på Ragnhild.

Color Line trekker seg dermed fra Bergen, og FjordLine
samt DFDS vil ha den havnen for seg selv!

Dog er det svært morsomt å se at "M/S Prinsesse Ragnhild"
igjen kommer tilbake til Oslo, en stor og verdig dame -
som vil føre til økning i cargo/trailer-kapasiteten på
linjen sammenlignet med "M/S Color Festival". Dog vil
lugar og passasjer-kapasitet gå noe ned, i forhold til
dagens situasjon. Ingen tvil om at PR hadde svært
mange "fans" og stamgjester, når PR gikk på Oslo-Kiel
linjen.

Er også litt interessant i etterkant, og se at flere av oss
som har spekulert litt i - om det manglende vedlikeholdet
på bl.a. lugarer og andre områder ombord på Festival - kan
ha hatt en sammenheng med, at hun muligens skulle selges.

For oss lux-lugar fantaster, er jo dette bare herlige nyheter -
med alle de ulike L2 (5-stjerners) lugarvariantene på PR,
så blir jo dette bare "snacks" fra ende til annen. Bortsett fra R2-
lugarene på Festival, er jo lugarkvaliteten generellt høyere
på Ragnhild - så dette tar i hvertfall jeg i mot med åpne armer!

Dermed vil faktisk Color ha hele tre skip mindre i flåten
pr. 2008 (7stk.), enn hva de hadde på det meste - i
2004 (10 stk.).

p200711211039-33169.jpg

"M/S Color Festival" forsvinner ut av CL-flåten.



Les mer her:

http://www.colorline.no/pages/infoCenter/infoCenter.faces?contentId=1.342

http://www.boarding.no/art.asp?id=29198
 
Enig at dette var overraskende ja, men jeg mener jo da at CL aldri burde begynt å trafikkere Vestlandsruten. Skjønner jo at de ønsker å banke konkurrentene sine, men Fjordline er jo ødelagt av dette og CL har velogså tapt masse penger. På samme måte er jo tilbudet fra Oslo til Danmark blitt dårligere etter CL tydeligvis bestemte seg for å gå etter StenaLine gjennom å bytte destinasjon fra Hirtshals til Frhavn og de kopierte jo også rutetabellen til Stena. Nå har vi to båter som går til Frhavn, og CL har begynt å gjøre akkurat som Stena har gjort i mange år, nemlig ligge i DK hele mandag, komme inn til Oslo tirsdag morgen og dermed er det f eks ingen av båtene som har avgang fra Oslo på mandager og ingen forbindelse til noen by på vestkysten av Danmark. Tidligere var CL originale og hadde spesiell kjøreplan søndag som gjorde at de kom inn til Oslo søndag kveld og lå her natten til mandag og hele mandag frem til kvelden.

Jeg vet ikke hvem som vinner den krigen om passasjerene til Frhavn (ser Stena lokker med skøyteis på dekk nå) men tilbudet er jo egentlig blitt dårligere. Vi får se...

Mye flotte bilder i denne posten, Blackhawk, for oss som har litt sansen for slike båter. Vet du forresten hva som skjer med Peter Wessel og Christian IV nå? Er de solgt, går de fortsatt og når kommer disse nye hybridbåtene til CL?
 
Knallbra rapport!!! Enig at Crown er den beste båten og hyggelig at du har tatt bilder fra rommet "mitt" foran i skibet... Stemningen på Crown er hyggeligere enn på Pearl - selv om det også er et flott skib - egentlig flaggskibet. Vinbaren Red&White er også et must...

I dag ble en kollega og jeg faktisk enig om at neste nordiske møte skal skje på Color Magic - gleder meg til det også...
 
Re: Color Line selger Festival og flytter Ragnhild:

p200711211050-57111.jpg


Ja som nevnt ovenfor, legger altså Color Line vestlandsruten -
selges "M/S Color Festival" og flytter "M/S Prinsesse Ragnhild"
tilbake igjen til Oslo. Dermed skal denne tidl. Kiel-båten nå
trafikkere Oslo-Hirtshals ruten (ikke Fr.havn!) og erstatter
altså "M/S Color Festival" som blir solgt!


p200711211039-33169.jpg



Les mer her:

http://www.colorline.no/pages/infoCenter/infoCenter.faces?contentId=1.342

http://www.boarding.no/art.asp?id=29198



Hvor står det at prinsessen IKKE skal seile til fredrikshavn ??
De flyttet jo festival vekk fra Hirtshals fordi det ikke var marked for den ruta fra Oslo, de har jo fortsatt Larvik - Hirtshals gående.

Så jeg er ganske overbevist at "prinsessen" vil seile til fredrikshavn.
 
Ja det var interessant, jeg så ikke at Blackhawk skrev det. Er det snakk om å gjeninnføre Oslo-Hirtshals? Jeg trodde også at den skulle gå til Frhavn.
 
Ragnhild skal gå fast til Hirtshals inntil videre, til alle
byggearbeidene (forlengelsen osv.) er ferdig i
Fredrikshavn - men dette vil nok ta litt tid.

(Så vil Ragnhild trafikkere Fredrikshavn på fast basis,
selv om mange fortsatt hardnakket tror at skipet
kun skal trafikkere Hirtshals i fremtiden - dette tror
jeg neppe selv..)
 
Last edited:
Vet du forresten hva som skjer med Peter Wessel og Christian IV nå?
Er de solgt, går de fortsatt og når kommer disse nye hybridbåtene til CL?



"M/S Peter Wessel" er allerede solgt til et Italiensk rederi
(MSC, Mediterranean Shipping Company) - de fikk
ca. NOK: 200 mill. for skipet - godt over bokført verdi.
De nye eierene overtar skipet Våren 2008.

Den første hurtigbåten til Color Line, "M/S SuperSpeed 1" skal være
på plass rundt Januar 2008 - og skal da gå på ruten mellom
Kristiansand og Danmark (hvis det da ikke oppstår uventede
problemer/forsinkelser osv.)

Den andre hurtigbåten (og ja, du gjettet navnet!) "M/S SuperSpeed 2"
forventes å settes inn i trafikk mellom Larvik og Hirtshals medio
April 2008.

Christian IV er også til salgs, men er ikke solgt enda - denne blir
nok muligens ikke like lett å bli "kvitt" som de andre skipene.

Dermed er altså: M/S: Kronprins Harald, Peter Wessel, Silvia Ana, og
nå til sist Color Festival solgt - alle fire på relativt kort tid!
 
Knallbra rapport!!!...Enig at Crown er den beste båten...

Svært hyggelig at du like trip-report'en fra Crown, her kommer
en jeg også vil anbefale fra "M/S Crown of Scandinavia" -
nemlig Commodore: Balcony-lugarene på Dekk: 11 med direkte
tilgang til Commodore: Loungen:

http://ships.forumup.dk/viewtopic.php?t=514


Til evt. andre som skulle være interessert i flere trip-reports
fra minicruise med div. suiter og lux-lugarer - så har jeg
samlet nesten alle her:

http://www.stp-norway.com/Forum/viewforum.php?f=9
Alle som står med min signatur i "Author"-feltet, er altså fra
div. båtturer jeg har vært på. Her finnes både DFDS/Color/Stena osv.
 
Last edited:
Morsomt å lese såpass mye om båter... Produktet til DFDS med Commodore Balcony og Loungen utenfor lugarene er også veldig bra. Båtene (magic og Fantasy) til Color Line er generelt mye freshere og særlig badene er vanvittig flotte...
 
Hva, bilder av båter og prating om hvilke båter som går hvor og standarder på service? Rare, rare folk! ;)

Bra rapport, og bra bilder! :D

-A
 
He he, ja det er sant som det er sagt: "de gærne har det godt!".

Takker så mye for kommentarer, svært hyggelig
at også maritime "trip-reports" faller i smak!
 
Color Line kutter Fr.havn permanent!

Ja jeg var faktisk akkurat på gang, til å legge inn
en ny post nå.

Color Line skal faktisk kutte Fredrikshavn permanent, og kun
trafikkere Hirtshals. Bl.a. har Color Line sitt store lager
i Hirtshals, og der er det også en mer moderne terminal
enn i Fr.havn - så overraskende nok; blir det dermed kun
Hirtshals etterhvert med CL.


Mer også her:

http://www.tv2nord.dk/default.asp?PageID=5&NewsCategoryID=1&NewsID=164372
 
Back
Top