Blackhawk
ScanFlyer Gold

Tar sjansen på å poste en aldri så liten oppdatering fra bøljan blå, riktignok ingen
av disse tre "trip-reports" som inneholder noe fly - men håper at mange nok kan
finne noe interessant her allikevel...
De fleste har vel skjønt allerede at jeg fint kan snakke i det lange og brede, om luksusen ombord hos DFDS Seaways i den flotte lugarkategorien: Commodore Class (og spesiellt "Commodore: Balcony" og "Commodore: Suite" på det flotte skipet
"M/S Crown of Scandinavia" (som nok alltid vil være min personlige favoritt, blant
alle de flotte "DFDS-skibe") - men det skal sies at også "M/S Pearl of Scandinavia" er et meget flott skip hvor også "Commodore: De-luxe / Suite" holder en meget høy standard!
Nok snikk-snakk, over til turene:
Tur 1:
DFDS Seaways: m/ "M/S Crown of Scandinavia" på ruten Oslo-København
med Commodore: Suite forut på Dekk: 9 med utsikt forut:


(Begge bildene over, er Copyright (C) pressebilder fra DFDS Seaways)
Så var tiden kommet til igjen å gjeste en av de aller
største suitene ombord på det flotte fartøyet
"M/S Crown of Scandinavia", nemlig: "Commodore: Suite"
beliggende på Dekk:9; hvor de to største ligger i hver
sin ende. Det finnes også to til av disse lugarene på
Dekk: 7, men disse er noe mindre (har "kun" ett bad) og
noe mindre i størrelse - i tillegg til et panoramavindu
mindre i lugaren. De to store på Dekk: 9 er på hele 33,5kvm,
mens de to litt mindre på Dekk: 7 er på 28,5 kvm. Jeg har
til nå reist to ganger med de største, og en gang med den
minste typen - og foretrekker helt klart en av de på Dekk:9!
Denne største typen av beste Commodore-kategori (Suite)
er virkelig stor, og har ikke mindre enn to bad. Et lite
bad med toalett/vask (i gangen) - i tilknytning til
oppholdsrom. Det store badet; med dusj osv. er i tilknytning
til soverommet - på denne måten kan man ha sitt
"eget" bad i fred, så kan besøkende benytte
"gjestetoalettet" (i teorien i alle fall!). Oppholdsrommet
har store skrå-vinduer (panorama) ut mot baugen på skipet,
og det sier seg selv - at det er en nytelse å sitte med
denne utsikten ved utseiling fra Oslo og/eller København, mens man
evt. nipper til flasken med sekt/musserende vin (som også
er inkl. på alle Commodore-lugarer - som blir levert på lugaren
ved avgang).
Denne lugaren er selvsagt en fem-stjerners lugar, og frokost
er naturlig nok inkludert i alle "Commodore"-lugarene. Selv
velger jeg alltid å få frokosten levert på lugaren, men man kan
også spise denne i en spesifikk a-la-carte restaurant ombord.
Man har selvsagt også tilgang til den flotte Commodore-loungen på
Dekk: 11 (der neste beste lugartype-finnes, nemlig
"Commodore: Balcony" som jeg tidl. har postet flere bildeserier av).
Ellers inkluderer lugaren alt det som forventes av denne typen,
f.eks.: fri minibar, fruktfat, tv/radio, buksepresse, telefon,
mulighet for ekstra sengeplass i oppholdsrom, fri trådløs oppkopling osv.
Prisen for to personer på minicruise varierer ut fra
sesong/avreisedag osv. , fra ca. Kr: 3,500 og opp til
ca. Kr: 5,000.-. Men en gang i blant har DFDS noen ville
kampanjer, og da kan man få denne lugaren til under Kr: 3,000!
Men selv til en pris på Kr:3-4000.- er dette svært mye valuta
for pengene!
(Alle bilder presentert etter denne linje, er tatt av meg selv)
NB NB: bildetekst står OVER bildene:
Først noen bilder av selve skipet, DFDS Seaways flotte flaggskip: "M/S Crown of Scandinavia":




Her er en liten dekksoversikt, forut på Dekk: 9
(Commodore: Suiten vi bodde på var "9118", lugarene mellom de to
suitene er Commodore: De-luxe. De noe større lugarene på sidene, er ordinære Commodore. Lugarene midt på, er standard innvendig lugarer)

Velkommen inn, i Commodore: Suite (Lugar: 9118):

Oppholdsrommet rett fram, til høyre er soverommet - og til venstre er gjestetoalettet:

Soverommet:


Utsikten fra vinduet på soverommet:

Fortsatt inne på soverommet, her ser man hovedbadet til venstre (med stort dusjkabinett) - og rett fram ser man "gjestetoalettet" (som ligger i tilknytning til gangen inn til oppholdsrommet):

Gjestetoalettet er mindre, og har kun vask og toalett:

Så over til selve oppholdsrommet:





Utsikten ut fra en av de store panoramavinduene, ute på sjøen (inkl. litt bølger):

Jo da, ble da heldigvis litt sjø - opp mot 18 meter pr. sekund på det meste. Gynget akkurat passe da, er nesten kjedelig - hvis det blir mindre:

Ute på dekk:

Lugargangen på dekk:9 (suiten rett forut):

Her kommer noen "bonus-bilder" fra Commodore: De-luxe lugar-typen, det er altså denne det finnes totalt 8 stk av: fordelt på Dekk: 7 og 9 (ligger mellom de to suitene på begge dekkene) Denne lugarkategorien er 3.beste på skipet (etter Commodore: Suite og Commodore: Balcony er selvsagt bedre). Commodore: De-luxe er "ett hakk" bedre enn ordinær Commodore (i sistnevnte har du ikke tilgang til lounge):



Tur 2:
Color Line: m/ "M/S Color Festival" på ruten Oslo-Fredrikshavn
med Rederlugar/Owners Cabin (R2) forut på Dekk: 6 med utsikt forut:

(Pressebilde; Copyright (C) Color Line)
Lugartypen var altså R2-lugar (Rederlugar) som det kun finnes
to stk. av ombord, begge disse befinner seg helt forut i skipet
på Dekk:6 - og har flott utsikt ut over baugen både fra oppholdsrommet og det separate soverommet.
Lugaren er svært romslig med godt over 20 kvm. i størrelse, og
har store vinduer i begge rom. Salong m/ sittegruppe, samt fri
minibar, fruktkurv, i tillegg er frokost selvsagt inkludert -
som serveres i Buffet Veranda.
Så over til bildene;
(Alle bilder nedenfor er tatt av meg selv, bildetekst står under
bildene denne gangen..)




På bildet ovenfor kan man se R2-lugarene på Dekk:6, øverste vindusrekken forut. Hver R2-lugar har 2x doble-vinduer,
hvis du teller fra høyre på bildet - tilhører altså de fire første
vinduene hver av de to R2-lugarene. Det siste vinduet er
en normal N2 (4-stjerners) lugar som ligger ved siden
av den andre rederlugaren.
Så over til selve R2 (Rederlugaren/Owners Cabin) forut
på Dekk:6;

Lugarnr: 6222







Innholdet i minibaren var greit nok..

Detaljer fra interiøret i lugaren...

Utsikten forut fra R2-lugaren, legg merke til "M/S Kronprins Harald" som altså ligger fortøyd den søndagen - skulle ikke seile ut
for siste gang før dagen etter på mandag (uten pax selvsagt).
Både Harald og Festival hilste til hverandre, og det var både en rar og vedmodig opplevelse..

Nærbilde av KH i det vi passerer, og skipene hilser til
hverandre..

Dekksoversikt ombord...

Her er altså R2-lugaren vi hadde ombord, markert med rød prikk - legg merke til størrelsesforskjellen sammenlignet med ordinære lugarer..

Lugargang på Dekk:6

Resepsjonsområdet ombord...

"M/S AIDAaura" klarte selvsagt å smette inn foran oss på utgående fra Oslo, dog ikke det verste "Aida-skipet" dette..
Vi tok denne turen på første mulige dato som er utenfor høysesong,
da kan man nemlig velge langcruise som tilbys på søndager
(dette finnes ikke i høysesong). Dermed blir turen betydelig lengre,
og med overnatting begge veier ombord - og dermed ikke så "stressende"
som et 23-timers minicruise fort kan bli. Dermed slipper man også å
måtte forlate lugaren noen timer før ankomst, siden man disponerer
denne så lenge man er ombord på langcruise.
I tillegg tar vi også med bilen, og kjører denne ombord på bildekk
for en svært gunstig pris - slik at man kan besøke attraksjoner
osv. i Jylland (tidl. har jeg hatt med bilen på langcruise på
Stena Saga, og da har vi hatt god tid til bl.a.: Fredrikshavn-
Skagen-Hirtshals-Ålborg-Fredrikshavn osv osv.)
På "vanlig" minicruise (23-timer) med kun én overnatting ombord,
koster denne R2-lugaren ca. Kr: 2,500.- Dog koster det noe mer
med denne lugaren på langcruise med utreise Søndager, da det
er overnatting ombord begge veier. Koster noen få hundrelapper
å ta med bil, men dette anbefales på det varmeste - da man kan
bruke sin egen bil i Jylland under landligge, og kjøre ombord igjen
ved retur senere på kvelden. På langcruise søndager, samt med bil
ombord - kommer turen på ca. Kr: 3,000.-
Dersom man ønsker å gjøre turen noe billigere, kan man fint
velge N2-lugartypen (4-stjerners) som også inkl. frokost -
da blir totalprisen nesten tusenlappen billigere.
Tur 3:
Color Line: m/ "M/S Prinsesse Ragnhild" på ruten: Bergen-Stavanger-Hirtshals
med 5-stjerners luksuslugar (L2) forut på Dekk: 6 (halvparten av den ene av totalt to
tidl. enorme Rederlugarer (R2) som lå der før - men som desverre ble omgjort
til to L2-lugarer i stedet (2 stk. R2 ble altså til 4 stk. L2) dette ble gjort for
mange år siden, når skipet gikk på Oslo-Kiel linjen:
Lugartypen var altså L2 (5-stjerners
luksuslugar innenfor "Color Class"- kategorien som
bl.a. inkl. romslig lugar (ca. 16kvm) med egen
sittegruppe, frokost serveres i Crystal Room - a-la-carte
restaurant (kun for Color Class-gjester), fri minibar samt
rødvin i lugar, fruktkurv osv osv.)
Man kan også finne denne L2-lugartypen på Dekk: 7 og 8 (i tillegg til de
to på Dekk:6). På Dekk:8 finnes det 8 stk. av L2-kategorien, og det er
den romløsningen som er den vanligste - klikk på linkene nedenfor;
for å se eksempler på den vanligste L2-lugaren ombord:
http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1400b.JPG
http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1402.JPG
http://home.online.no/~l-bfrost/IMG_1405.JPG
Bildene ovenfor er noen få smakebiter, fra forrige tur med Ragnhild -
(også på ruten: BGO-HHS) den bildeserien er tidl. postet. Ønsker
du å se denne, kan du finne den her:
http://www.stp-norway.com/Forum/viewtopic.php?t=7609
L2-lugartypen er beste "normale" luksus-lugartype ombord,
hvis man ser bort fra V2 (som er innglasset balkong)
som er såvidt dyrere. Men både L2 og V2 er 5-stjerners
og L2 vil nok bli oppfattet som mer "luksuriøs" enn V2.
Nok prat, over til bildene:

Color Line: "M/S Prinsesse Ragnhild" (Pressebilde: Copyright (C) Color Line)






Alltid herlig med utsikt over baugen, man fikk god oversikt - uten noen hindre
utenfor (lugaren ligger rett under broen).
Her er en annen variant, av samme lugarkategori (L2) denne er på siden - og har derfor noen små sidevinduer ekstra. Dog har den kun to vinduer forut, i motsetning til fire i den vi hadde i midten:




Så over til litt diverse bilder fra skipet, både fra fellesområder og
noe eksteriørt:






Turen: Bergen-Stavanger-Hirtshals er en lang tur
(lengre enn Oslo-Kiel), og man får god tid ombord. Dog
litt knapp tid i Danmark, siden landligge er kun tre timer.
Dette minicruiset var med avreise Bergen kl: 13:00 på en
Onsdag, (innom Stavanger i 20-tiden) med ankomst
Hirtshals Kl: 07:30 neste dag. Så avreise fra
Hirtshals kl: 10:30, innom Stavanger i 21-tiden og ikke
ankomst Bergen før kl: 08:00 neste dag.
L2-lugarene koster som regel Kr: 2,300.- for to personer, uansett
sesong (svært positivt!, er nok litt "subsidiering" fra Color sin side - for
å konkurrere mer aggressivt mot Fjord Line sin Danmarkslinje med
trauste "M/S Atlantic Traveller" - men her vinnet uansett Color Line på
walkover - så valget er uansett enkelt..) Så ombord på Ragnhild
får man svært mye lugar for pengene - uansett kategori!
Disse flotte L2-lugarene kostet som sagt det dobbelte, når skipet trafikkerte
ruten Oslo-Kiel..
Evt. kommentarer eller spørsmål till noen av "reisebrevene" er bare hyggelig!