Re: Østersjøen Rundt 2007
OSL-RIX: BT152
Del 1 av årets sommertur skulle gå med AirBaltic fra Oslo til Riga. Ankom OSL litt over 1 time før avgang og det var ikke noe kø på Widerøes innsjekking som AirBaltic bruker. Fikk sete 9A som er nødutgang og kom rask gjennom security. Som vanlig var det masse folk på OSL og satt 30min på Schengen før jeg beveget meg inn på non-Schengen som var full av folk da det skulle gå 3 fly samtidig.
Kom inn og ifølge infoskjermene var flyet i rute, men når det 15 min før avgang fortsatt ikke hadde ankommet noen AirBalticmaskin kom det ikke som en overaskelse at det etter en stund ble annonsert en forsinkelse pga sent ankommet fly.....

Gate bytte ble det også tid til innen det ble boarding på tross av at det allerede hadde blitt gitt beskjed om go to gate på den opprinnlige gaten
Hadde lave forventinger til AirBaltic men ble egentlig ganske positive overasket. Relativt komfortable nye skinnseter med høy rygg og ellers var interiøret i godkjent. Nå prøvde jeg ikke riktignok standard benplassen siden jeg satt på nødutgang. 2 rader biz-class og resten eco og totaklt belegg ca 80% og inkludert 1 på opplæring var det 4 flyvertinner ombord, alle tilsynelatene i 20 årene. Halvsov mer eller mindre hele veien og deler av forsinkelsen ble fløyet inn og landet 30 min etter tiden. Skulle egentlig møte kameraten min som jeg reiste med som skulle ankomme fra CPG samtidig, men da han ringte meg mens jeg satt på OSL fikk jeg beskjed at han forsatt satt på Gullfaks C og ventet på 'kopteret til BGO og ville først ankomme Riga sent på kvelden.
Ellers var Riga en hyggelig og svært billig by og hadde nesten problemer med å få brukt opp pengene siden jeg droppet casino og strippere.
RIX-WAW: LO784
Del 2 av reisen skulle gå med LOT til Warsawa. Hadde egentlig tenkt å ta en tur innom fly samlingen på RIX så møtte opp i god tid, men den var stengt så ble sittene å vente i 45 min på at LOT skulle åpne innsjekkingen. RIX var en liten og helt grei flyplass bortsett fra uni-sex toalettene, og hoveddelen av den virker relativt ny.
Var en Embraer ERJ-145 som skulle ta oss til Warsawa. Når man først kommer seg inn i boksen er den ganske komfortabel men å stå i kø nedover midtgangen kjennes i nakke og rygg når man er 190. På tross av at jeg satt på bakerste rad rett ved motoren føltes støynivået lavere enn f.eks en 737 og itillegg var benplassen ombord OK. Ble bussing ut til flyet og belegget var ca 95% og push-back 5 minutter før tiden.
Var flere t-storms som passerte over og ved RIX og 1 fly avbrøt avgangen pga ett kraftig uvær som den ville ha fløyet rett inn i. Men istedet for å takse tilbake til start takset det til andre enden av rullebanen, ga gass, og tok av i motsatt reting.
Fra RIX
Måtte fly litt sikk-sakk ut fra RIX for å unngå disse
Servingen ombord minnet veldig om SAS sin flex-intrascand bortsett fra at man ikke kunne få Champagne
Finale WAW
Ble bussing inn til hovedterminalen på WAW hvor vi pga ombygging og utvidelse måtte gå ganske langt for å komme til bagasjebåndet, men bagasjen var på båndet i det vi ankom.
Center of Culture and Science...en "gave" fra Sovjetunionen
Siden vi måtte opp tidlig så ble det en rolig kveld, men måtte få brukt opp noen Zloty så ble en tur innon Panorama Bar i 40. etasje på Marriot for litt sprudlene
WAW-CPH: DY2064
Hadde bestilt taxi ut til flyplassen 5:30 så måtte opp tidlig. Trodde jeg hadde satt alarmen på 5:00, men det visste seg å være feil og 5:25 banket kameraten min på døren og lurte på om jeg var klar så da ble det tannpuss, basic hygiene, siste del av pakkingen og påkledning på 4 min.
Ankom flyplassen og gikk inn i terminalen og begynte å lete etter innsjekkingskrankene til Norwegian og fikk mistanker da det stod en "E" der og ikke ett nummer som for de andre og riktig, Norwegian sine flygninger fra WAW går fra en terminal som heter Etiuda som ligger 300m fra hovedterminalen og gikk gjennom noe veiarbeid og grusstier for å komme oss dit. Nå er polsken min heller dårlig, men jeg tror Etiuda er polsk for blikkskur for det er noe som ligner ett slags lagerskur med blikktak. Det var 2 fly som skulle gå derfra den morgenen, begge fra Norwegian og det som måtte oss var en kø som strakk seg 50meter utenfor byggingen. Etter å ha stått en god stund i køen var det endelig vår tur til å sjekke inn, få boarding kort og bag tag, men man kan ikke levere fra seg bagsasjen for den skal leveres ett eget sted 10 meter ved siden av innsjekkingsskrankene. Terminal ellers består av endel stoler, 2 halvslitne kiosker og en cafe/kaffebar.
Boarding på tid og ble busset ut til LN-KKG som skulle ta oss til CPH. Belegget var 100% og bortsett fra 1 svensk flyvertinne var besetningen hel polsk. Høyttaller meldinger var enten på polsk og engelsk eller svensk og engelsk, avhengig av hvem som utførte den. Ellers var flygningen som hvilken som helt annen DY flight og sov stort sett hele veien. Parkerte på A-pien på CPH og der var det langt kø i passkontrollen da 2 luker skulle betjene 3 ankomne fly på en gang. Itillegg brukte bagasjen lang tid.
LOT dominerer på WAW
CPH-OSL: SK462
Etter en helg med festiviheter i København var det tid for å dra hjem til Oslo. Hadde forsøkt å sjekke inn ved bruk av mobiltelefon, men fikk kun feilmeldinger, noe som betydde at jeg ble offer for SASs idiotiske ide om blocked pre-seating 3 timer før avgang.
Masse reisende på CPH, men både innsjekk og security gikk greit. Den nye sikkerthets kontrollen virker å ha mer enn god nok kapasitet. Var en MD-87 som skulle da meg til OSL og hadde litt flaks i uflaks og selv om jeg fikk midtsete havnet jeg på rad 3 som betyr bedre benplass enn lenger bak, dessuten er Mad-dog'en en drøm å fly når man sitter helt der fremme og totalt overleget 737 og 320. Rad 3 var også først rad på economy noe som tyder på at det var få forretninsreisende for mine de siste gangene jeg har fløyet CPH-OSL har det vært 15-20 rader med flex. Helt fullt fly og en grei flytur og landet på OSL 10 minutter før rutetid så det ble 2 min venting på at en AY 319 skulle komme seg avgårde så vi fikk parkere. Stappfullt av folk i ankomsthallen, men denne gangen kom bagasjen veldig fort og selv om det hverken var hunder eller ivrige tollere var det kø for å komme seg gjennom tollen. Som vanlig når det er 20 min ruter på flytoget rakk jeg som vanlig akkurat ikke toget og som vanlig var det nesten helt fullt.
SAS 340 på CPH
SAS flyr fortsatt rundt i Snowflake bemaling. Denne tilhører SE og skulle til ARN
Konklusjon:
-AirBaltic er ett helt greit selskap, men mitt inntrykk er at de sliter litt med forsikelser
-LOT leverer ett veldig bra produkt
-Norwegian bør se å flytte fra blikkskuret og inn på hovedterminalen på WAW
-Eneste forskjellen på Norwegian og Polska Norwegian er nasjonaliteten på deler av besetningen
-SAS pre-seating er noe irriterende dritt
-MD-80 er overleget 737 og 32x på komfort så lenge man sitter i den forreste halvdelen
-Både Riga og Warsawa er svært billige byer og spesielt mat og drikke er billig....så nå venter noen hvite dager
