Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok– København–Oslo
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok–København–Oslo
Reiserute:
10. oktober 2010: Lufthansa LH3133 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Airbus A321-200
10. oktober 2010: SAS SK1636 Frankfurt (FRA)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
10. oktober 2010: SAS SK973 København (CPH)–Bangkok (BKK), Airbus A340-300
11. oktober 2010: Thai TG491 Bangkok (BKK)–Auckland (AKL), Boeing 777-200ER
(Auckland–Napier–Wellington–Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland – egen rapport kommer!)
24. oktober 2010: Thai TG492 Auckland (AKL)–Bangkok (BKK), Boeing 777-200ER
25. oktober 2010: SAS SK972 Bangkok (BKK)–København (CPH), Airbus A340-300
25. oktober 2010: SAS SK1462 København (CPH)–Oslo (OSL), Boeing 737-800
Velkommen til denne rapporten som dekker min hittil lengste reise – fra Oslo til Auckland. Rapporten omhandler den interkontinentale rundreisen med Lufthansa i Economy, SAS i Economy Extra og Business og Thai i Royal Silk Class. Det kommer en egen rapport fra innenriksreiser på New Zealand, reisen til Tonga Island i Stillehavet og innenriksreiser på Tonga.
Reisen ble bestilt på sas.no og kostet 15.000 kr. t/r i Economy Extra med fullt fleksible betingelser. SAS har inngått en gunstig avtale for passasjerer med Economy Extra-billetter (bookingklasse Y og S, og ikke B), som gir reisende med videreforbindelser fra Bangkok plassering i Royal Silk Class (business class) hos Thai.
Det var ca. 10.000 kr. dyrere å starte reisen i Skandinavia, og vi valgte derfor å starte reisen i Frankfurt. Det fungerer greit å fly Oslo–Frankfurt–København på utreise, men å avslutte på den måten blir litt for mye av det gode for meg. Jeg kjøpte derfor en rundtur med Lufthansa til 795 kr. til Frankfurt for utreisen (returreisen ble brukt i forbindelse med en annen reise), droppet København-Frankfurt-delen av billetten og kjøpte en separat enkeltbillett fra København til Oslo til 495 kr.
Oppholdet på New Zealand skulle gå over tre uker, men på grunn av ny jobb måtte jeg korte ned reisen til drøye to uker. SAS endret billetten min uten ekstra kostnader – og den i utgangspunktet gunstige billetten ble dermed enda mer gunstig. At den i tillegg ville gi nærmere 50.000 grunnpoeng – og nytt SAS EuroBonus Gold-kort – gjorde det hele enda mer hyggelig.
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok–København–Oslo
Reiserute:
10. oktober 2010: Lufthansa LH3133 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Airbus A321-200
10. oktober 2010: SAS SK1636 Frankfurt (FRA)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
10. oktober 2010: SAS SK973 København (CPH)–Bangkok (BKK), Airbus A340-300
11. oktober 2010: Thai TG491 Bangkok (BKK)–Auckland (AKL), Boeing 777-200ER
(Auckland–Napier–Wellington–Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland – egen rapport kommer!)
24. oktober 2010: Thai TG492 Auckland (AKL)–Bangkok (BKK), Boeing 777-200ER
25. oktober 2010: SAS SK972 Bangkok (BKK)–København (CPH), Airbus A340-300
25. oktober 2010: SAS SK1462 København (CPH)–Oslo (OSL), Boeing 737-800

Velkommen til denne rapporten som dekker min hittil lengste reise – fra Oslo til Auckland. Rapporten omhandler den interkontinentale rundreisen med Lufthansa i Economy, SAS i Economy Extra og Business og Thai i Royal Silk Class. Det kommer en egen rapport fra innenriksreiser på New Zealand, reisen til Tonga Island i Stillehavet og innenriksreiser på Tonga.
Reisen ble bestilt på sas.no og kostet 15.000 kr. t/r i Economy Extra med fullt fleksible betingelser. SAS har inngått en gunstig avtale for passasjerer med Economy Extra-billetter (bookingklasse Y og S, og ikke B), som gir reisende med videreforbindelser fra Bangkok plassering i Royal Silk Class (business class) hos Thai.
Det var ca. 10.000 kr. dyrere å starte reisen i Skandinavia, og vi valgte derfor å starte reisen i Frankfurt. Det fungerer greit å fly Oslo–Frankfurt–København på utreise, men å avslutte på den måten blir litt for mye av det gode for meg. Jeg kjøpte derfor en rundtur med Lufthansa til 795 kr. til Frankfurt for utreisen (returreisen ble brukt i forbindelse med en annen reise), droppet København-Frankfurt-delen av billetten og kjøpte en separat enkeltbillett fra København til Oslo til 495 kr.
Oppholdet på New Zealand skulle gå over tre uker, men på grunn av ny jobb måtte jeg korte ned reisen til drøye to uker. SAS endret billetten min uten ekstra kostnader – og den i utgangspunktet gunstige billetten ble dermed enda mer gunstig. At den i tillegg ville gi nærmere 50.000 grunnpoeng – og nytt SAS EuroBonus Gold-kort – gjorde det hele enda mer hyggelig.