OSL på bakkeplan.

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
OSL på bakkeplan.

Jeg har en Airnav radarbox stående hos en kompiss i Nannestad som mange av dere kjenner til og er å se på VNC viewer - serbver: 85.95.63.51 og passord: 123

Hvis noen kunne lage et script til Mikael for Airmav boksen( Flygradar.nu ) - så kunne vi ale fått OSL ned på rullebanenivå og alle bevegelser på apron.

Min ENGM er på den felles radaren ra før, men den detter ut ved 2000 fot høyde.

Jan

Re: OSL på bakkeplan.

Kontakt Micke - han sender deg et script. OSL helt ned hadde vært strålende!

Radar på bakkeplan er det mulig?

Hvis radarmottageren som tar inn signalene fra flyet når den er Runway eller til/fra Apron, så vil den vise flyene helt ned på bakkeniva når transpoderen er påsatt. Det samme gjelder vel avisingsbilene.

Jan

Jeg tror Flightradar 24 filtrerer bort fly på bakken. Så da får de som selv har radar med bakkedekning en bonus.

Jeg tror Flightradar 24 filtrerer bort fly på bakken. Så da får de som selv har radar med bakkedekning en bonus.

Du skriver TROR, greit å vite om de filtrerer vekk eller ei, vi som har slike radarbokser og prøver å gi mere dekning enn bare til 3.000 fot, men ned på runway ogå. Lennart skriver at han radar på flight24 dekker baskkenivå - så det hadde vært fint å få svar fra Mick om dette.

jan

Radaren som dekker Kanariøyene dekker helt ned på stripa har jeg sett....

Du skriver TROR, greit å vite om de filtrerer vekk eller ei, vi som har slike radarbokser og prøver å gi mere dekning enn bare til 3.000 fot, men ned på runway ogå. Lennart skriver at han radar på flight24 dekker baskkenivå - så det hadde vært fint å få svar fra Mick om dette.

Så vidt jeg har sett, så vises aldri taxiing på flightradar24. Det gjelder også flyplasser der det er dekning helt ned til rullebanen.

Bergensradaren hadde tidvis dekning ned på rullebanen. Disse flyene dukket ikke opp på FL24 før de var i lufta, eventuelt forsvant i det de rapporterte at de var på bakken. Om dette skyldes FL24 og Micke eller programvaren til boksen er i og for seg bare av akademisk interesse.

Jada. Transponder "slås på" så snart de får opplyst og setter inn sin transpoderkode. Det skjer normalt før taxing starter.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, (men det gjelder for ENGM som denne posten omhandler) :)

Generelt:
Transponderen slås på som regel ved lineup på RWY, men visse flyplasser kan kreve at transponderen skal brukes ved flyplassoperasjoner også. (AIP AD2 ENGM 1-15, punkt 7). Dette er ved flyplasser som brukes MLAT/SSR-radar til bakkeradar.

For eksempel har Sola har også bakkeradar, men den bruker ikke transponderinformasjon - derfor er det ingen hensikt med transponderen på før man tar av. Nå ryktes det riktignok at at Sola etterhvert skal få MLAT til bakkebruk, og da vil kravet om transponder på bakken også komme hit.

Ulike selskap har sikkert ulike prosedyrer på dette, og det er godt mulig at flere selskaper har innarbeidet en praksis som gjør at de "alltid" gjør dette ved pushback eller når transponderkoden mottas. Det er ikke direkte galt.. :)

Dy slår av sin transponder så fort de har landa,
og vanligvis setter de den ikke på før de er i farta på take off.
Er bare Dy som gjør dette
Enkelte spanjoler står med transponder på hele tiden

Om de er på bakkeplan eller ei, spiller ingen rolle. Transponderen er på til de har satt hjulene på Runway i alle tilfeller - og det er det som tanken gikk på - ikke om de taxer eller står ved gate. Jeg jobber videre med saken - så for vi se hva det kopmmer ut av det. Takk for all informasjon.

Transponderen er på til power off ved gate. Vedlagt følger et utsnitt fra i kveld på AMS som viser LN-NOH som ankom fra CPH rett før LN-KKH som landet fra OSL. Sistnevnte har akkurat takset av rullebanen og viser fremdeles flightnr, men NOH har som vanlig er slått av flightnr. når den starter taksingen inn til gate M06 via taxiway Bravo.

Attachments

• 2DY_at_AMS.jpg
    2DY_at_AMS.jpg
    81.7 KB · Views: 151

Sitter å ser på landinger på 01R nå klokken 23.05 og tranponderen på alle fly er på til de har landet på rullebanen, andre har transponderen på fra taxing fra gate osv. - så la oss jobbe videre med utvikling av flyradar for oss spottere. :)

Selvsagt er transponderen på til de har landet på rullebanen. Et er jo hevet over enhver tvil at transponderen er på når flyene er i lufta.

På ENGM SKAL transponderen stå på ved bakkeoperasjoner, så hvis noen ikke gjør det er vedkommende pilot som ikke følger AIP.

Quote my self;
"Transponderen slås på som regel ved lineup på RWY, men visse flyplasser kan kreve at transponderen skal brukes ved flyplassoperasjoner også. (AIP AD2 ENGM 1-15, punkt 7). Dette er ved flyplasser som brukes MLAT/SSR-radar til bakkeradar."

Selvsagt er transponderen på til de har landet på rullebanen. Et er jo hevet over enhver tvil at transponderen er på når flyene er i lufta.

På ENGM SKAL transponderen stå på ved bakkeoperasjoner, så hvis noen ikke gjør det er vedkommende pilot som ikke følger AIP.

Quote my self;
"Transponderen slås på som regel ved lineup på RWY, men visse flyplasser kan kreve at transponderen skal brukes ved flyplassoperasjoner også. (AIP AD2 ENGM 1-15, punkt 7). Dette er ved flyplasser som brukes MLAT/SSR-radar til bakkeradar."

Selv de-ice kjøretøy har jeg sett på bakkeradaren :fly

Du vil nok teoretisk se alle kjøretøy på bakken (ikke bare deice), siden det er lite vits med en bakkeradar som bare ser fly. Bilene er jo også i konflikter på manøvreringsområdet.

Hvis flyplassen (eks ENGM) bruker MLAT/SSR-radar til bakkekontroll vil alle biler som er ment å bevege seg på manøvreringsområdet ha transponder, slik at flygeleder kan observere alt som foregår.

Back