Hei,
nettopp tilbake fra tilsvarende tur i C-klasse nå i helgen. Ingenting spesielt å tilføre om utreisen, måtte ev. være at jeg har opplevd OSL-loungen som veldig behagelig de 2 gangene jeg har vært der, synes det er et roligere og behageligere sted enn Sas-loungen, mindre folk og fin utsikt mot øst. Sjekka inn på nettet, alt i rute.
MD-11 er er i mine øyne et av de absolutt mest estetiske flyene som ennå er i drift, digg å komme til Helsinki og se 3 stykker av dem ved siden av hverandre, sjeldent syn, og den og Finnair´s andre flytyper ser strålende ut i de ´nye´fargene. Godt voksent og veldig trivelig kabin crew på både opp- og nedreise, tenkte tanken at det må være veldig mye hyggeligere å jobbe framme i flyet på en slik lang tur, der folk sitter, spiser og sover godt, kontra det å trenge seg fram mellom 250 stadig mer ´forvridde´/ utilpasse individer i bakre del. Blir lite søvn på meg når flighten går så tidlig; vi landa i Guangzhou ca. 01.30 norsk tid, skal prøve å droppe frokosten neste gang, bare tull, mister nesten 2 timers søvn.
Fløy rett videre til Sanya på den tropiske øya Hainan, helt grei drøy times tur med Hainan Airlines, 737-300, snacks og te/kaffe/ mineralvann. Tilbrakte et ekstremt behagelig drøyt døgn der, hotell på stranden, massasje, bading og god mat. Fløy opp igjen til CAN neste dag, behagelig tur på 1. rad i kabin nr. 2 i en 757-200 fra China Southeren, nydelig fly det også, en stund siden sist, må ha vært Bangkok-Chang Mai med One-two-go for noen år siden.
Overnatta på Novotel på CAN, 1.klasses på alle måter, kosta heller ikke mer enn ca. 480 nok.
MD-11´n i rute neste morgen, rakk en fantastisk mais/ kyllingsuppe i loungen før avgang, massasjestoler hadde de også.
Etter et mislykket forsøk på å tilføre kroppen champagne etter boarding ble det deilig mat og nærmere 2 timers søvn, fant etterhvert ut hvordan setene fungerte best, sitte/ ligge-politisk, slet med det på turen ned. Nøt hvert sekund av reisen deretter.Og den ble LANG;
Over Mongolia begynner vi å sirkle; Kapteinen forteller at Russisk luftrom er stengt, uvisst av hvilken grunn. Vi blir sirklende over fasinerende Mongolsk landskap et sted mellom 1,5 og 2 timer, viser seg at russerene skyter opp sin Illushin(?) romrakett og har stengt luftrommet i den forbindelse. Purseren ombord forteller meg at Finnair hadde fått info før avgang om mulig avstengning, men at dette skulle skje noe senere på dagen, og ikke få noen konsekvenser for fly som allerede var i deres luftrom. Vi får omsider tillatelse til å fortsette, har da brukt opp så pass mye fuel at HEL non-stop er umulig. Første beskjed er at vi lander for å tanke i Ekatarinaburg, dette blir snart korrigert til Novosibirski, rimelig spennende ! Lander i Novos. , foruten 7-8 stk. Il-86 parkert uten motorer, A-320 og TU-154 fra S7 m.m., får jeg også øye på en annen Finnair MD-11 som nettopp har landet i samme ærend som oss, og rett etterpå dukker det jammen en 340 opp også, stor Finsk dag i Novosibirsk

(Skulle da VELDIG gjerne hatt mitt kamera, men det ble jam´a i setet på turen ned, ipoden min forsvant i tillegg inn ! i stolen. En av cockpit crewet fikk den etter litt om og men ut etter landing, det var tydligvis ikke første gang, sa han gjerne skulle pratet 2 ord med designeren av disse setene)
Spennende time- og halvannen på bakken, 2 fra cockpit var med på fuelingen. Purseren forteller meg at Finnair har EN´pilot som snakker russisk, tilfeldigvis var han en av de 3 på jobb i dag, og at det forenklet kommunikasjonen betrakteligt, både i luften og på bakken i Novosibirsk. Hun forteller videre om det imponerende antall kredittkort hun hadde sett hos kapteinen beregnet på slike anledninger, vi fabulerer også om det finnes en koffert med cash ombord hvis ´selger´slår seg helt vrang. Anyway; det blir på krita, Finnair har tydligvis godt rykte, ikke et kort blir dratt. På spørsmål sier Purser at dette faktisk var hennes første diversion, og hun må ha flydd i alle fall 30 år.. !
Opp igjen, og denne gang smakte champis´en aldeles fortreffelig ! 4 timer og 15 til Helsinki, nesten så jeg skulle ønske det varte lengre, nydelig ettermiddag, servering, film og ´stressless´ og vissheten om at vi fløy en MD-11 gjorde ikke akkurat ting verre

Omsider framme i HEL, var ombooka til senere Oslo-fly, altså ikke A-319 med Embraer 190. Liker godt HEL, spesielt den terminalen som har parkett, tror faktisk ikke jeg har vært der siden ca. -93, to turer med Sas DC-9-21. Liker også at flyplassen ligger nært sjøen, det er det som er fantastisk m. Kastrup, det ikke minst Fornebu hadde, og det jeg savner mest med Gardermoen.
Trygg, fin tur hjem ombord i E-190´n, julemiddagen på forskudd; slags pinnekjøtt-gryte, usedvanlig mørt, smaksmessigt noe av det beste ! jeg har blitt servert ombord på et fly, selv om jeg egentlig var litt mett, matlei og det i utgangspunktet ikke så så veldig innbydende ut.
Alt i alt kjempe-valuta for de 7.890,- , Novosibirsk ´oppholdet´kommer jeg til å huske lenge, og stor takk til Purser ombord på MD-11´n denne dagen som virkelig bidro til en fantastisk tur med sin lune tilstedværelse.
Tenkte at dette nok var min siste tur med MD-11, kjenner nå at jeg har veldig lyst til å få med meg en til før de er ute av trafikk, helst med Finnair, sekundært m.KLM.