Cockpitview
ScanFlyer Gold
OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat
Gardermoen Perishable Center (GPC) har åpnet ny terminal og fordobler dermed kapasiteten ut fra OSL. Det påpekes hvilken fordel dette er i arbeidet mot nye interkontinentale forbindelser.
Artikkelen peker også på utfordringen med retningsbalansen, noe som i høy grad favoriserer bukfrakt med interkontinentale pax maskiner ut av OSL fremfor flere rene frakt maskiner.
For å sette mengden i perspektiv så håndterer Gardermoen Perishable Center 219ton laks pr dag ut fra OSL! Da snakker vi bare laks. Skalldyr og annen fisk kommer i tillegg. Med farten norsk sjømat har inn i 2016, vil selv disse rekordtallene bli satt i skyggen når 2016 summeres neste år.
Gardermoen Perishable Center (GPC) har åpnet ny terminal og fordobler dermed kapasiteten ut fra OSL. Det påpekes hvilken fordel dette er i arbeidet mot nye interkontinentale forbindelser.
Artikkelen peker også på utfordringen med retningsbalansen, noe som i høy grad favoriserer bukfrakt med interkontinentale pax maskiner ut av OSL fremfor flere rene frakt maskiner.
For å sette mengden i perspektiv så håndterer Gardermoen Perishable Center 219ton laks pr dag ut fra OSL! Da snakker vi bare laks. Skalldyr og annen fisk kommer i tillegg. Med farten norsk sjømat har inn i 2016, vil selv disse rekordtallene bli satt i skyggen når 2016 summeres neste år.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Folk-i-Asia-kan-fa-ferskere-norsk-laks-enn-Oslo-folk-8334735.htmlI 2011 håndterte selskapet 28.000 tonn laks i året. I fjor stoppet vektene på 80.000 tonn. Sammen med et par mindre aktører gjør disse mengdene ved GPC Oslo Lufthavn til verdens i særklasse største flyplass for frakt av sjømat.
- Det er så mye laks som skal av gårde, at vi har flykapasitet til å sende bare rundt 70 prosent av fisken herfra. Resten må vi kjøre med lastebil til flyplassene i Amsterdam, Frankfurt, London, København og Stockholm for å få dem raskt nok frem til forbrukerne i Japan, Korea og USA.
Last edited: