OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)

HS-TLD

ScanFlyer Silver
[SIZE=+2]
TIL BANGKOK VIA STOCKHOLM MED
[/SIZE]




[SIZE=+2]&[/SIZE]



[SIZE=+0]
(Innenriks: BKK-CNX-HKT-BKK med Thai i Biz)
[/SIZE]




Da var det på tur igjen, denne gangen også til Thailand. Jeg kom over fin pris med Thai Int`l Airways i Premium Eco på expedia.se. T/R ARN-BKK kom på ca. 8600,- NOK. Med slik fin pris, inviterte jeg med meg moderen på tur, noe jeg tror hun satt pris på. Hun har tidligere vært i Thailand, men ikke vært i «kåken» til junior i Hua Hin før. Vi satset derfor på en fin uke for henne der. Mutter`n skulle bare være med 1 uke, for så å dra hjem til Norge igjen. Undertegnede hadde fått innvilget 2 uker med ferie, og ønsket derfor denne gangen å ta med frøkna til Chiang Mai hvor hun opprinnelig er fra, for å møte datteren som går på skole der oppe. Noen år siden jeg var her sist, så gledet meg til å komme tilbake dit. Jeg har med litt både fra Hua Hin og Chiang Mai, selv om det allerede er flotte rapporter her inne fra disse stedene fra før. De 2 siste dagene skulle tilbringes i Phuket, har dog ingenting herfra i denne rapporten.

T/R Stockholm denne gangen falt på Norwegian, og denne billetten kom på 1100,- NOK. Totalt snakker vi altså om ca. 9700,- NOK T/R.
Ikke allt for mange TR`s fra denne klassen på Thai som jeg vet om, noen er det selvfølgelig, men ikke mange med bilder. Håper derfor denne kan falle i smak for noen og enhver....Alle logo`er er klikkbare, og er kreditert rettmessig eier med direkte link.



Slik ser da reisen ut på papir:




Itineray1.jpg



På kartet skulle routingen bli ca. slik:

routemap1.jpg


Domestic routemap:

domesticroutemap2.jpg



Turen startet tidlig lørdag`s morgen fra bopel i Røyken, og fatter`n fraktet oss nok en gang trygt hele veien opp til OSL. Relativt sett stille på Gardermoen denne morgenen, og sikkerhetskontrollen ble unnagjort i en fei etter innsjekk på automat og bagdrop.

P1010899-1.jpg


P1010900.jpg


En liten kikkerunde i Tax-Free (kun se, ikke røre...) ble det også tid til, uten at det ble handlet inn noe. Røyk og alkohyler ble hamstret på ARN.​

P1010904.jpg


P1010903.jpg


Relativt rolig på utenlandsterminalen denne lørdags morgen:

P1010901.jpg


Så var det ut å fly litt igjen....​


[size=+2]OSL -ARN
[/size]





Date: 11 Juni 2011 ETD: 0800
Flight: DY 806 OSL-ARN
Aircraft: B738W
Reg: LN-DYO
Seat: 15A + 15B Economy
Load: 95%
Push: 0800
Takeoff: 0810
Seatmap:
DY 738

Det var LN-DYO som skulle fly oss til ARN. Her sett @ gate:

P1010906.jpg


Boarding startet etter tid, og foregikk i rolige former.

P1010907.jpg



Fant frem til forhåndsbestillt sete 15A (nødutg.) for meg, samt 15B til mutter`n. Ingen var heldigvis seated på 15C, så morsan flyttet seg dit da boarding var «completed». Igjen, usedvanlig deilig med ledig midtsete...

P1010914.jpg


P1010910.jpg




Ingen klage på benplassen her nei...test var unødvendig....


P1010909.jpg


Dette var ca. utsikt fra setet, og viser 2 gode og fine selskap...

P1010912.jpg


Nødutgang B738:

P1010913.jpg



Vi «pushet» nøyaktig kl. 0800, og taxet mot Rwy 19L med et par griser foran oss for take off. Skikkelig drittvær som dere kan se...Dette endret seg, og ARN kunne by på skikkelig sommervær da vi ankom der.

P1010921.jpg
 
Last edited:
Sikkerhetsfilmen ble kjørt på skjerm under push og taxing mot rwy for take-off. Kul animering vil jeg nå påpeke...​
.

P1010920.jpg


P1010918.jpg


P1010919.jpg


Sikkerhetsbrosjyren ble også studert av undertegnede:

P1010915.jpg


P1010916.jpg



Graving på tarmac @ OSL, dog stille på denne lørdag`s morgen:

P1010922.jpg


SAS i front, vi skulle ta av etter denne:

P1010923.jpg



Nærmer oss 19L, og snart klar for take-off, og Kapteinen kom på radioen og varslet fint flyvær, og strålende sol på ARN. Han beregnet flytiden denne morgenen til 45 minutter:

P1010926.jpg



Så var det vår tur, og kraftig akselrasjon sørget for å få oss raskt airborne:


P1010927.jpg



Da var vi i lufta, og godt var det....


P1010928.jpg


P1010932.jpg



Gjennom skylaget bar det...

P1010938.jpg



Cruise level, bestillte meg en kaffe og nøt utsikten:


P1010939.jpg


P1010944.jpg


P1010943.jpg


Fikk testet ut WIFI`en ombord, og sjekket selvfølgelig fr24.com. Sprøtt å «se seg selv» i lufta.

P1010940.jpg



Så var det tid for landing på ARN, og søppel samt annet ble samlet inn. Her left turn for aproach ARN:


P1010947.jpg


P1010950.jpg


P1010952.jpg
 
Last edited:
Touchdown...!

P1010954.jpg



ARN tarmac samt ATC-Tower (Thai-maskinen også i bakgrunnen @ gate):


P1010956.jpg


P1010957.jpg


Norwegian bruker tydeligvis ARN terminal 2, noe som betød en liten gåtur over til terminal 5. Vi hadde meget god tid, så dette gjorde ingenting.

P1010962.jpg



P1010963.jpg


@ gate ARN terminal 2:

P1010964.jpg


Ventet til de fleste hadde «stresset» seg av flyet....

P1010965.jpg



Flyvningen var knallbra, med et morgenfriskt crew med et smil på lur hele veien. Veldig bra DY!


Her er forøvrig et kart over terminalene og avstander i tid, for de som måtte være interessert:


ARN_skiss.gif


Fant en koselig restaurant etter bag pic up og en liten rusletur over på den andre terminalen, hvor vi spiste litt frokost. (Måtte vente en time før Thai åpnet for check-in) Fikk også tatt noen bilder fra tarmac herfra.



Ethiopian 757 taxi to gate:

P1010972.jpg


Air France på vei inn til gate @ ARN:

P1010976.jpg



LN-RRK blir pushet ut fra gate:

P1010977.jpg


Delta 757 lander på ARN, og senere taxer inn til gate:

P1010978.jpg


P1010979.jpg



Modell av SAS 747 i monter:

P1010981.jpg


Hmmm...ser jo her hvor enkelte kanskje har funnet seg «Nicket» til flyprat.no...:)

P1010983.jpg


P1010982.jpg



Etter innsjekk i dedikert Premium Economy counter hos Thai, valgte vi en liten tur i SAS Business Lounge for å slappe av litt. Koste oss med en øl, Champagne samt noe småsnacks fra utvalget av mat. Relativt stille og rolig i loungen denne dagen, men lørdag er nok ikke den store «Lounge-dagen» vil jeg tro.


P1010984.jpg


P1010990-1.jpg


P1010986.jpg
 
Last edited:
P1010989.jpg


P1010988.jpg


P1010987.jpg






Så var det tid for Thai 747, og Premium Economy.


[size=+2]ARN – BKK[/size]





Date: 11 Juni 2011 ETD: 1430
Flight: TG 961 ARN-BKK
Aircraft: B747 All Series (Old config)
Reg: HS-TGG - Delivered Thai 26.10.2003
Seat: 19A + 19B Premium Economy
Load: ca. 90%
Push: 1425
Takeoff: 1433
Seatmap:
TG 747 All Series




Thai 747 – HS-TGG @ Gate, i påvente av boarding:


P1010991.jpg



Etter dedikert ombordstigning, fant vi oss godt til rette i 2 etasjen og setene 19A/B. Jeg har fløyet denne ganske ofte, og storkoser meg her, selv om det er av gammel konfigurasjon. Her er noen bilder som viser det slik vi opplevde det. Ste 19A er min favoritt, for det første er man først ned og ut av maskinen etter ankomst, men også fordi at det bakerste setet er plassert litt lenger ut fra vindusrekken, noe som gir en utrolig plassfølelse. Godt med «stuerom» er det også i denne etasjen.

Meget god benplass kan man vel si:

P1010993.jpg


P1020018.jpg



Sete 19 J/K sett fra mitt sete:

P1010997.jpg



Ikke rare setekontroller`en dette, men det funker da.... :)

P1020001.jpg



Meny samt headset`s var allerede i setelommen da vi satte oss ned:

P1020008.jpg


Champagne (Piper-Heidsieck), og andre forfriskende leskedrikker samt varm klut ble tilbudt rett etter at man hadde satt seg. Mutter`n hadde ikke vært i 2 etasje på 747 før, så hun storkoste seg....:


P1020002.jpg


Premium Economy kabinen sett fra trappen bak:

P1020061.jpg



Tepper og puter lå også klart i setet ved ankomst:

P1020013.jpg



Her følger menyen for ARN-BKK i Premium Eco:



[size=+2]Stockholm – Bangkok[/size]


First Serving:



[size=+1]APPETIZER[/size]

Chicken Satay

Served with Peanut Sauce / Vinegar Relish Sauce


[size=+1]FIRST COURSE[/size]

Smoked Salmon, Smoked Reindeer, Horseradish Cream & Shrimp Cocktail Salad


[size=+1]SALAD[/size]

Mixed salad with Tiziano Dressing



[size=+1]MAIN COURSE[/size]

Stir-Fried Fillet of Pork with Chilie & Ginger
Fried Rice w/vegetables

or

Fillet of Plaice and Shrimp filled with Salmon Mousse, Lobster Sauce, Duchess Potatoes, Green Asparagus

or

Stir Fried Beef with Black Pepper, Steamed Rice and Green Beans

or

Chicken Breast, Potato Gratin & mixed Vegetables


Bread selection / Butter
Assorted Cheese, Fresh Fruits


[size=+1]DESSERTS[/size]


Cherry Almond Cake

Tea, Coffee, Espresso, Cappuchino



Second Serving:



Fruit Cocktail, Yoghurt



[size=+1]MAIN COURSE[/size]


Herb Omelet, Tomato, Smoked Ham, Roesti Potatoes

or

Scrambled Eggs, Tomato Concasse, Fried Bacon, Fried Potato Cubes


Assorted Bread/Butter, Marmelade.

Tea, Coffee, Hot Chocolate




[size=+2]Drink List[/size]

RED:

Borgougne Cuvèe St. Vincent 2008

Chateau Fourcas Hosten 2006


WHITE:

LaBourè-Roi Maximum 2009

Le G De Chateau Guiraud 2009



CHAMPAGNE:

Piper-Heidsieck


COGNAC:

Courvoisier VSOP Exclusif


WHISKEY:

Black Label


GIN:

Bombay


RUM

Bacardi


VODKA

Smirnoff


PORT:

?​






Etter «Boarding Completed» gikk ting i rask rekkefølge; Push, oppstart motorer, Safety Demo, og taxing til RWY for take-off.


P1020017.jpg



Sikkerhetsbrosjyre Thai 747:

P1020009.jpg


P1020011.jpg


P1020012.jpg



Push-back released, og vi ruller....:

P1020014.jpg



ARN tarmac:

P1020015.jpg
 
Last edited:
På god vei mot RWY:

P1020019.jpg



Rullebanen sett fra mitt sete:

P1020021.jpg



Vi løftet rett etter ATC-Tower, og hadde en fin stigning i flott flyvær:

P1020023.jpg



P1020025.jpg


Etter en «smooth» left-turn, og noe stigning, fikk jeg fin oversikt mot ARN, her sett fra mitt sete:

P1020027.jpg


«Seatbelt Sign Off» ca. kl. 1450, hvorpå også kapteinen kom på nett og fortalte om vær, føre og rutevalg østover. Servering/foredrink startet også ved dette tidspunkt:

P1020032.jpg


Bordet dekket på med duk av crew, og i påvente av en liten «dram» & Appertizer:

P1020029.jpg


Valgte litt Champagne til Appertizeren da vognen kom frem til vår rad:

P1020035.jpg


P1020036.jpg


P1020038.jpg



Så var det tid for forrett, denne så slik ut presentert på bordet: (Fortsatte like godt med Champagnen til forretten også)

P1020043.jpg


P1020040.jpg



Til hovedrett valgte jeg Stir-Fried Beef, og gikk for rødvin til denne. Slik så det ut:

P1020047.jpg


P1020048.jpg




Fortsatte med rødvin til osten...:

P1020050.jpg


P1020051.jpg



Rolig og fin stemning i kabinen når desserten var underveis:


P1020053.jpg



Så var det dessert tid, kaffe & Cognac hører selvfølgelig til. Dette så slik ut:

P1020055.jpg



P1020054.jpg
 
Last edited:
Tok meg et par runder til med Kaffe & Cognac, og skulle til å se litt på film. Det ble det dessverre ikke noe av, hele systemet var falt ut, og lot seg følgelig ikke resette. Musikk kanalene kunne dog høres på. Litt synd, men sånn går det jo noen ganger....

P1020058.jpg



Uuhhuu...funker ikke....:

P1020059.jpg



Mange la seg etterhvert ned, og slappet godt av:

P1020060.jpg


Men, blir jo ikke helt av å tørste i hjel, så her var det bare å plinge på, å få servert seg et par GT`er underveis:

P1020064.jpg


Kabinen ble etterhvert «dimmet» ned, og med unntak av noen, så det ut til at alle sov greit. Jeg og mutter`n derimot, pratet, drakk og koste oss.

P1020066.jpg


Litt fra «Aft Galley»:

P1020069.jpg

Self Serve bar bakerst i kabinen:

P1020068.jpg



Trappen ned til 1 etg:

P1020063.jpg



Fikk et par timer`s søvn, kabinen fikk lyset tent ca. 0410 lokal tid, og folk våknet etterhvert til liv og frokost:

P1020070.jpg


Det ble så servert kald og frisk juice eller vann før frokosten, samt kald klut:

P1020071.jpg



Så ble frokosten servert, den så slik ut på mitt bord:

P1020075.jpg


P1020076.jpg



Vi nærmet oss så BKK, og en flott flytur var snart over. Vanskelig lys å ta bilder i, så dessverre ingen bilder rundt dette. Thai levert varene til gangs, jeg stortrives i denne klassen, og tar gjerne turen igjen, spesielt til den prisen. Vi landet nøyaktig 0520 lokal tid, og kom oss kjapt ut av flyet. Priority på bagasjen fungerte utmerket, og koffertene våres var av de første som ankom på båndet. Vi var også før «morgenrushet» i Immigration, så dette gikk svært raskt. Vi satte så kursen mot Hua Hin med vår faste sjåfør Mr. Charin som trofast sto og ventet på utsiden.

Kommer litt herfra også i neste avsnitt.


Takk for titten så langt!




Mvh

HS-TLD
 
Last edited:
[size=+2]Hua Hin
[/size]




Ble som nevnt hentet av vår faste taxi sjåfør, her på vei fra BKK tol Hua Hin:

P1020083.jpg



Stor og flott elefantskulptur langs veien fra BKK:

P1020085.jpg



Mutter`n i god form etter en lang reise:

P1020084.jpg



Ble en fin uke i Hua Hin med morsan og frøkna. Leier alltid bil her nede, så man kommer seg rundt relativt lett. Vi startet med Wat Huay Mongkhol, her er noen bilder derfra:



P1020096.jpg


Mutter`n & frøkna «gikk noen runder» med elefanten:

P1020108.jpg


For så å kaste mynt, og ønske seg/ønske andre gode ting:

P1020104.jpg



Et lite besøk hos munken måtte selvfølgelig til, dog var ikke mutter`n klar over at han under prosessen skulle «sprinkle» vann over dem. Dette medførte at mutter`kvakk noe forferdelig, som jeg fant såpass lattervekkende, at jeg måtte trekke meg litt tilbake:

P1020113.jpg


Frøkna & mutter`n:

P1020114.jpg


Wat Huay Mongkhol har også et lite «kvinnetempel» med tilhørende damebuddha. Her tas inntrykkene inn av morsan:

P1020118.jpg



P1020121.jpg


Etter en liten sightseeing, ble den en tur til Khao Takiab, som er en høy klippe i sørenden av Hua Hin. Klippen inneholder også et tempel, samt en haug med apekatter (ekte....) som lever fritt her oppe. Her er mutter`n med utsikt over Hua Hin Beach:

P1020132.jpg


Etter en tur på stranda, med tilhørende leskedrikker ble på ny favorittrestauranten besøkt. Morsan måtte innrømme at kylling av denne smaken og kvalitet, kunne man se langt etter i hjemlandet.

P1020136.jpg


P1020138.jpg


Mmmm...nydelig mat, her representert med Barbeque Chicken, Sticky Rice og «Som Tam», eller pappaya salad om du vil:

P1020128.jpg


Denne krabaten var også sulten, og bisto med inntak av maten:

P1020126.jpg



Etter fine dager med mye god mat & drikke, massasje hver eneste dag, ble det på ny en tur på stranden, her er vi rett nedenfor Hilton hotellet i Hua Hin:

P1020145.jpg


En Thai familie på ettermiddagstur, med tilhørende strandkos:

P1020146.jpg


Hilton hotellet sett fra «nedsiden»:


P1020149.jpg



Palmesus i Hua Hin:


P1020159.jpg
 
Last edited:
Et par turer på Papa John Steakhouse ble det også, her mutter`n & frøkna etter inntatt føde:

P1020165.jpg


Så var en fin uke i Hua Hin over, og turen var for mutter`s del over. Vi reiste sammen til Bangkok, hvor jeg hadde reservert rom på Novotel Airport Hotel. TG 960 til ARN går jo ikke før 0110 på natten, så rommet ble også en avslappningsbase for morsan frem til avgang. Vi skulle videre til Chiang Mai tidlig dagen etter.

Retur BKK fra Hua Hin med Mr. Charin:


P1020175.jpg


2 fornøyde damer i taxi`en:


P1020177.jpg


Noen inntrykk fra turen til BKK:

P1020189.jpg


P1020202.jpg


Fargerike busser her nede:

P1020190.jpg



Nyere Mercedes finnes også:

P1020200.jpg


Grisetransport på vei nordover:

P1020206.jpg



Bomveier finnes vel over allt i verden vil jeg tro:

P1020204.jpg


P1020205.jpg


Nærmer oss overgangen/bruen over Chao Praya elven. Virkelig flotte bruspenn, som ser fantastisk fine ut om natten med masse lys:

P1020207.jpg


P1020209.jpg


P1020211.jpg


P1020215.jpg



Kjørte en liten «bakvei» inn til flyplassen denne gangen. Her er noen bilder underveis mot hotellet, vi starter med Toyota`s egen Bangkok fabrikk:

P1020213.jpg


Bangkok Airways Headoffice?:

P1020221.jpg



Vi kom inn på en paralellvei til en av rullebanene, og observerte denne 747`en taxende:


P1020225.jpg


Thai hangar på BKK:

P1020229.jpg


Thai under «final Approach»:

P1020231.jpg
 
Last edited:
Thai Catering Building:

P1020233.jpg


Et av kontorbyggene til Thai Airways Int`l:

P1020234.jpg


Thai Technical:


P1020235.jpg



Bilde tarmac BKK:

P1020236.jpg



P1020237.jpg




Så var vi ved hotellet, følger litt herfra også:



[size=+2]Novotel Airport Hotel – Bangkok
[/size]








Ankomst hotell, her ved hovedinngangen:


P1020241.jpg


Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre så mye ut av hotell oppholdet her på BKK, men endte opp med en Junior Suite, da prisen ikke var så alvorlig mye høyere enn vanlig room rate. Betalte ca. 8000,- THB for 1 natt. Slik så hotellrommet ut:

P1020242.jpg


P1020243.jpg


P1020244.jpg


P1020246.jpg


P1020247.jpg


P1020248.jpg


P1020249.jpg


P1020252.jpg


P1020253.jpg
 
Last edited:
P1020254.jpg


P1020257.jpg


Utsikten mot svømmebassenget:


P1020255.jpg


P1020258.jpg


P1020262.jpg



Hotell foajèn sent på kvelden:


P1020267.jpg


P1020268.jpg


P1020265.jpg


Så var morgenen her, og frokost ble inntatt på en flott reaturant, «buffet-style». Her er litt av utvalget samt litt fra restauranten:

P1020269.jpg


P1020270.jpg


P1020271.jpg


P1020272.jpg


P1020273.jpg


P1020274.jpg


P1020275.jpg


P1020277.jpg


P1020278.jpg




Etter en kjapp utsjekk, bar det til terminalen for innsjekk til CNX med hotellets egen minivan:







BKKAirport_Map.gif


P1020281.jpg
 
Last edited:
[size=+2]BKK - CNX[/size]​





Date: 20 Juni 2011 ETD: 0745
Flight: TG BKK - CNX
Aircraft: B747
Reg: HS-TGX
Seat: 2A + 3A Royal Silk Class
Load: ca. 90%
Push: 0821
Takeoff: 0845
Landed: 0937
Seatmap:
Thai 744




Innsjekk foregikk uten kø og annen dramatikk, og vi ruslet ned en etasje for litt «spotting» og shopping:


P1020282.jpg


P1020283.jpg


P1020284.jpg


P1020285.jpg


P1020286.jpg


P1020288.jpg


Gate denne morgenen var A1D, som vil si fjerpark, og buss til flyet. Prioritert boarding, og etter en liten runde fant vi 747`en som skulle ta oss til Chiang Mai.

P1020290.jpg


HS-TGP parkert ved siden av oss, det var vel denne du hadde noen dager tidligere vel Bizflyer? :)

P1020292.jpg


P1020297.jpg


Vi skulle derimot ha HS-TGX denne morgenen, her sett ved gate:

P1020294.jpg


P1020296.jpg


Etter en klatretur i trappa, var det et hyggelig gjensyn med Thai`s 1.klasse kabin. Hadde på forhånd sjekket inn på nett, og sikret sete 2A samt 3A til med selv og frøkna:

P1020303.jpg


P1020299.jpg


Sete 2A:

P1020301.jpg


Sett høyre fra setet:

P1020307.jpg


P1020305.jpg


Leskedrikk & varm klut ble servert i det du hadde satt deg:

P1020306.jpg


Helt grei benplass må man vel kunne si....

P1020308.jpg
 
Last edited:
Frøkna godt plassert i 3A:

P1020312.jpg


Etter noen minutter kom flightdeck på lufta og varslet en liten delay grunnet problemer med radioen til bakkecrew. 36 minutter etter pushet vi ut, og satte kursen mot rullebanen for take-off.

Radiotrøbbel:

P1020315.jpg


P1020313.jpg


P1020322.jpg


Litt fra flyplassen under taxing:

P1020324.jpg


P1020326.jpg


P1020332.jpg


P1020336.jpg


HS-TGP under take-off:

P1020338.jpg


P1020339.jpg


P1020340.jpg


Cathay Pacific ready for take-off:

P1020343.jpg


P1020346.jpg



P1020347.jpg


Slik så køen ut bakover da vi nærmet oss vår tur for take-off:

P1020354.jpg


Så var det endelig vår tur. Vass akselrasjon, og kjapt i lufta denne tidlig mandag morgen:

P1020356.jpg


KingFisher observert under egen take-off:

P1020359.jpg


P1020361.jpg
 
Last edited:


Så var vi på ny i lufta:

P1020362.jpg


P1020363.jpg


Flott utsikt over Bangkok City etter 180 graders right turn:

P1020370.jpg


P1020368.jpg


Så kunne serveringen starte, her er bordet dekket med duk:

P1020371.jpg


Det ble servert varm frokost, noe som smakte ganske bra:

P1020378.jpg


Etter mat, var det tid for litt avslappning:

P1020379.jpg


HS-TLD nyter flyturen:

P1020391.jpg


Så nærmet vi oss CNX, og «nordlandsk» natur dukket opp:

P1020393.jpg


P1020394.jpg


Så var vi på final:

P1020397.jpg


Touchdown CNX:

P1020398.jpg


Denne krabaten sto og solte seg utenfor Luftforsvarets avdeling CNX:

P1020400.jpg


Litt fra taxing to gate CNX:

P1020401.jpg


P1020402.jpg


P1020407.jpg
 
Last edited:



Så, etter å ha kommet seg av, bar det til bagasjebåndet for henting av kofferter. Disse kom som nummer 1 & 2 da båndet startet, noe man vel kan si seg fornøyd med. En fin flytur med Thai`s 747 i Biz, seated in First. Bra crew, med god serviceinnstilling. Litt om oppholdet i Chiang Mai følger:



[size=+2]CHIANG MAI[/size]


chiangmaimap1.jpg



Da bærer det avgårde til hotellet, og vi ble hentet av egen sjåfør derfra.

P1020409.jpg



Vi bodde på....





P1020585.jpg


P1020584.jpg


P1020582.jpg



....som er et 5 stjerners Spa & Resort hotell. Hadde booket en «Grand De Luxe Suite» for disse 3 dagene her opp i nord, og så frem til noen fine dager. Betalte 8500,- THB døgnet for dette rommet, som var på totale 120 KVM inkl. Verandaen. Normalpris for dette rommet står at skal være 20000,- THB pr. Natt. Rommet var skikkelig fint, men om jeg hadde betalt full pris, vet jeg nå ikke. Rommet så slik ut på skisse:

cnxhotel_layoutroom.gif


Inngangsparti rom:

P1020637.jpg


P1020635.jpg



Inng.dør/spiseavd/minibar:

P1020414.jpg


P1020441.jpg


Stue:

P1020413.jpg


Soverom:

P1020412.jpg


Kontordel soverom:

P1020415.jpg


Hmmm....mistenkelig lik en hvis Fnate?

P1020416.jpg


P1020417.jpg


Badet m/egen jacuzzi, «waterfall» og tv:

P1020419.jpg


P1020424.jpg
 
Last edited:
P1020420.jpg


P1020423.jpg


P1020421.jpg


P1020422.jpg



Rommet`s veranda med pool/riverview:


P1020427.jpg


P1020425.jpg


P1020434.jpg


P1020430.jpg


P1020626.jpg



Kveld/natt på veranda:


P1020619.jpg


P1020616.jpg




Litt fra hotellets lobby, resepsjon & andre områder:

P1020605.jpg


P1020600.jpg


P1020599.jpg


P1020606.jpg


P1020607.jpg


P1020785.jpg



Spa avdelingen:

P1020595.jpg
 
Last edited:
P1020592.jpg


Hotellets bar område med flott utsikt over Mae Ping River:

P1020596.jpg


P1020597.jpg


P1020608.jpg


P1020611.jpg


Rommet sett fra poolen:

P1020614.jpg


Hotellets egen båt:

P1020613.jpg


Nedgangen til en av hotellets 3 restauranter:

P1020594.jpg


P1020593.jpg


Lobbyområdet:

P1020456.jpg


P1020457.jpg


P1020589.jpg


Hotellets egen bil samt tuk-tuk:

P1020587.jpg


P1020586.jpg


Hotellets frokost/sal:

P1020632.jpg


P1020631.jpg


P1020630.jpg


P1020629.jpg
 
Last edited:
P1020628.jpg



Vi skulle jo besøke datteren til frøkna mi på denne turen, og overraskelsen var stor da det viste seg at hun uten at jeg viste det, hadde fått en liten datter. Zeay, som nå er 23 år gammel, har jeg jo kjent fra hun var 9 år, så det var litt spesielt å se henne med eget barn. Hehe...sånn er nå livet, og jeg kunne «mobbe» frøkna for nå å være bestemor, noe jeg syntes var festlig. Dog gjorde jo dette meg til en slags «reservebestefar», så det var kanskje ikke så moro alikevel....:)

Uansett, jeg booket hotellbåten dag 2 for en liten sightseeing langs Mae Ping River, et såkalt After Noon Cruise, som kostet 700,- THB pr. Pers. Inkl Cocktail og lett servering. Turen tok oss noe lenger ned elven, og stoppet ved historiske Wiang Kum Kam, the Ancient City:



Wiang Kum Kam is an ancient fortified city that is older than Chiang Mai itself. Located to the south of Chiang Mai, it was the site where King Mangrai moved his capital after capturing Lamphun, then the capital of the Kingdom of Haripunchai, in 1281.

Wiang Kum Kam was founded in 1286. It is located some 15 km from Lamphun. King Mangrai fortified the settlement with a palisade and a moat, using water channeled from nearby Ping River for this purpose.

Wiang Kum Kam served as King Mangrai's capital for only ten years. In 1296 he founded Chiang Mai and relocated there. From then on, Wiang Kum Kam was an abandoned site. By the 16th century, the Ping River changed its course, causing the ancient city to be flooded.

Wiang Kum Kam remained a desolate, abandoned site until the 20th century, when it was rediscovered and marginally settled. Excavations were conducted in the 1980's revealing a dozen or so temple ruins. Many of these have been restored, although the majority has only their foundations intact. There is also an on-site museum showcasing the history and artifacts of Wiang Kum Kam.

On the western side of the ruins of Wiang Kum Kam stands Wat Chedi Liam, or Monastery of the Square Chedi. This temple dates back to 1288-9, and was originally built by King Mangrai. It includes a square chedi which is a replica of the square Mon-style chedi at Wat Chama Thewi (also known as Wat Kukut) at Lamphun.

The present Wat Chedi Liam in Wiang Kum Kam was restored in 1908 through funds provided by Luang Yonakanvijit, an ethnic Mon of Burmese nationality who brought Burmese artisans over to restore the chedi and to add stucco designs.

Her er noen bilder fra denne utflukten:

P1020639.jpg


Ferske blomster må til, for «Good Luck»:

P1020641.jpg


P1020640.jpg


P1020642.jpg


P1020648.jpg


P1020644.jpg


Captain "Kai" & crewmember på denne båten:

P1020649.jpg


Forlater hotellets brygge:

P1020650.jpg


P1020651.jpg


P1020656.jpg


P1020660.jpg


«Not only sunshine....»:

P1020662.jpg


P1020666.jpg


P1020668.jpg


P1020672.jpg



Så bar det i land, for en liten omvisning i «The Ancient City» med hest & kjerre:

P1020674.jpg


P1020675.jpg
 
Last edited:
P1020677.jpg


Hmmmm...kvinnefiendtlig?:

P1020678.jpg


P1020682.jpg


P1020683.jpg


P1020684.jpg


Jentene «mine» inne i et av templene:

P1020690.jpg


P1020699.jpg


P1020700.jpg


Sjefen sjøl, med hest & kjerre:

P1020702.jpg


Videre til neste ruin:

P1020738.jpg


P1020706.jpg


P1020709.jpg


P1020710.jpg


Noen av hestekreftene hadde «day off»:

P1020711.jpg


P1020720.jpg


P1020724.jpg


P1020729.jpg


P1020731.jpg
 
Last edited:
P1020739.jpg


Måtte egentlig skikkelig på ramma, og ble glad mann da jeg fikk henvist et toalett. Viste seg at jeg ikke måtte på do allikevel...:

P1020740.jpg



Så bar det tilbake til båten, og kursen ble satt mot hotellet igjen:

P1020742.jpg


P1020747.jpg


P1020751.jpg


Ved ankomst hotellet, sto denne karen å tok oss i mot:

P1020754.jpg



En kjempeflott og minneverdig tur med mange inntrykk, som var verdt alle baht`ene spør du meg...Takk til Kapteinen & Crew!



[size=+2]WAT DOI SUTHEP[/size]



En av dagene bar det av gårde til et av Thailands viktigste templer, WAT DOI SUTHEP. Dette er et "must" å besøke for alle spør du meg.


Wat Doi Suthep
Wat Doi Suthep, also called Wat Phra That Doi Suthep, or by its full name, Wat Phra Boromathat Doi Suthep, is one of the most important temples in Chiang Mai. It is located half-way up the 1601-meter Doi Suthep mountain, on a ridge overlooking Chiang Mai. The people of the area considers Doi Suthep and the adjacent 1685-meter peak, Doi Pui, as sacred, as they are the abodes of Pu Sae and Ya Sae, the guardian spirits of the city.

The decision to built Wat Doi Suthep came about out of an accident. In 1371, the monk Sumana was bringing a sacred relic from Sukhothai to be enshrined in*Wat Suan Dok. However, during the enshrining of the relic, an accident occured, causing the relic to split into two. According to superstition, it is inauspicious enshrined both pieces of relic at Wat Suan Dok.*

A new site was to be found to enshrine the second piece. To do this, the relic was placed in a reliquary on the back of a white elephant. The elephant was then set free to roam on its own. Off it went in the direction of the mountains. It stopped three times, the first at a lower hilltop now known as Doi Chang Non, meaning*Hill of the Sleeping Elephant. Eventually the elephant arrived at a spur on Doi Suthep, at a place where there lived a hermit by the name of Wasuthep. Here it trumpeted three times, went in circles for three times, then knelt to the ground and promptly died.

The believers, who have been following after the elephant, regarded this as an auspicious sign, and determined that the spot where the elephant died should be the site to build a temple to enshrine the relic.*

The original temple built in the 14th century comprises a 7-meter*chedi. At the end of the 15th century and the turn of the 16th century, the*chedi*was enlarged to its present form, standing 16 meters tall and has a base which is 12 meters in diameter.
Getting there
The easiest way to pay a visit to Wat Doi Suthep is to book a tour package in Chiang Mai. If you are an independent traveler, it is best that you drive there. Take Huai Kaeo Road which leads out of the northwest corner of Old Chiang Mai. This leads to the winding hill road built in 1935 by the followers of Kruba Srivichai, a revered monk of Lanna Thai. Wat Doi Suthep is at Km 14 marker. You won't fail to miss it. There are parking lots, food stalls and souvenir stalls.*

To take public transport, look for songtheaws (red-color pick-up trucks) going there. You can find them parked in front of Chiang Mai University and in front of Chiang Mai Zoo. Once they get 6 passengers, they are ready to go. The journey should cost about 30 baht one way. You can hire the songthaew for 150 baht one way. Tuk tuk are not allowed to go to Doi Suthep. The traditional way to reach the temple is by climbing the 200-step staircase, built in the 16th century by the ruler Phra Mekuti. It is flanked on either side by undulating naga-makara balustrades. This takes you right up to the main facade of the temple. Entrance fee is 30 baht.

An alternative is to use the funicular tram, a sort of box-like contraption that carries passengers up the hill to the temple. It travels at a speed of 60 meters per minute. Entrance fee including two-way tram ride is 50 baht.
When to visit
It is best to visit during weekdays, Mondays to Fridays, as it is less crowded. Many local worshippers visit it during weekends and public holidays. The temple is open from 6:00am to 8:00pm.
What to see
Let me show you around Wat Phra That Doi Suthep. Let's use the staircase. Yes, it is quite a tiring climb, but fun to see the temple coming nearer and nearer.*

At the top of the stairs, you see two*yak, green, fierce-looking guardians. They are housed in small chapels on either side of the staircase, and are installed there to offer "protection" to the terrace. In front of you is a walled enclosure.*

On the right of an old jackfruit (nangka) tree is a pavilion or shrine with the image of Wasuthep, the hermit who was staying at the spot when the white elephant arrived. You can identify him by the tiger-stripe robe that he dons. On the other side of the jackfruit tree is the statue of the white elephant along with the portable reliquary that carried the relic.

Nearby is an ubosot with the statue of Mae Thorani, the earth goddess, in her usual pose of wringing her hair to release water that will flood and drown the army of Mara which was attacking the Buddha. Along the side walls are rows of bells which are rung by devotees.*

The Cloister of Wat Doi Suthep*The chedi of Wat Doi Suthep is enclosed within a cloister, or*phra rabieng. It was last renovated by Chao Kawila at the beginning of the 19th century. The phra rabieng is lined with Buddha images.*

Sala Khru Ba Srivichai*All around the cloistered compound are additional buildings, or*viharns. The largest is on the side of the main entrance. This one is called Sala Khru Ba Srivichai, named after the monk who built the road up Doi Suthep in 1935. It was however much older than the monk himself, being built in 1806. On its walls are murals telling the story of how the wat was founded.The Chedi of Wat Doi Suthep
The chedi is a golden spire and look exquisite against the blue sky. It is sheathed completely with gilded copper plates. As this is a phra that, meaning a sacred relic is housed inside, the chedi is fenced by a railing that is painted red with gilded tips. On feast days, ,male devotees are allowed to circumnambulate clockwise around the chedi inside the fenced compound. At each corner of the railing is a towering golden umbrella. These are Burmese-style sacred parasols called*chat.*

The other Viharns of Wat Doi Suthep
Now let's walk around the compound in the clockwise direction. The viharn on the west side contains an image of the Buddha called Pho Luang Oon Muang. Devotees often stop here to offer prayers to the image as well as to the chedi. On the north side of the compound is another viharn, also built in 1806. Inside is the Buddha image known as Phra Purahatsabodhi Boromathat, also known as the Thursday Buddha. Devotees born of Thursdays pay homage to this Buddha image. Finally, on the east side is a small viharn with the Buddha image known as Pho Luang Than Chai


Her er litt bilder fra denne dagen, vi startet med å leie en taxi for dagen som kostet 700,- THB:

P1020487.jpg


P1020468.jpg


P1020464.jpg


P1020469.jpg


Chiang Mai er en ren og pen by i thaistandard spør du meg, noe denne karen kanskje har litt skyld i:

P1020475.jpg


P1020474.jpg


P1020479.jpg


P1020480.jpg


Før man reiser opp i fjellet til Doi Suthep, er skikken at man stopper hos denne karen først:

P1020482.jpg


P1020486.jpg
 
Last edited:


Så var vi ved tempelet, og billett til heisen opp ble kjøpt inn. Alle thai`er har gratis inngang, mens turistene må betale inngangsavgift. Man kan også gå den lange trappen opp til tempelet, men klok av skade ville jeg ikke det....Det er en skikkelig «syremaskin» spør du meg...

P1020491.jpg


P1020494.jpg


P1020495.jpg


P1020496.jpg


I heisen på vei opp til tempelet:

P1020498.jpg


P1020499.jpg


Tempelets hovedinngang:

P1020501.jpg


Trappen opp sett ovenfra og ned:

P1020555.jpg


Litt detaljer fra tempelet:

P1020505.jpg


P1020507.jpg


P1020510.jpg


P1020512.jpg


P1020516.jpg


P1020521.jpg


P1020523.jpg


P1020526.jpg


P1020528.jpg


P1020539.jpg


P1020542.jpg


CNX sett fra Wat Doi Suthep. Flott utsikt!

P1020545.jpg
 
Last edited:
Back
Top