OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

BU662

critical mind
OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

OS har lagt frem en ny plan som skål lede selskapet tilbake til lønnsomhet.

Og siden vannet står bokstavelig opp til halsen, så lanserer man ganske drastiske tiltak:

* Alle 737NG skal vekk
* 3 A321 skal vekk

* 5-8 gamle A319/A320 skal leies fra "Mamma" LH som en delvis kapasitæts-erstattning.

Selvsagt vil dette kapasitæts-kutt også innebære en betydelig rute-kutt og en reduksjon av staben...
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Austrian har hatt en merkelig og variert flyflåte, så dette kommer ikke overraskende, men det blir jo ikke så mange fly igjen da: tre A321-200, 8-11 A319/320, samt 6 767 og 4 777-200. I tillegg har jo "datterselskapet" Austrian Arrows, som altså har flere fly, p.t. 24 Fokker 70/100 og 13 Dash 8-Q400. De satte for noen år tilbake alle CRJ-100/200 på bakken.

* Alle 737NG skal vekk

Dette innebærer at 2 Boeing 737-600, 2 Boeing 737-700 og 6 Boeing 737-800 skal vekk.

* 3 A321 skal vekk

Jeg regner med at det er de tre gamle A321-100 skal vekk, mens de beholder de tre A321-200 til bruk på bl.a. Midtøsten-rutene?
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Austrian har hatt en merkelig og variert flyflåte, så dette kommer ikke overraskende, men det blir jo ikke så mange fly igjen da: tre A321-200, 8-11 A319/320, samt 6 767 og 4 777-200. I tillegg har jo "datterselskapet" Austrian Arrows, som altså har flere fly, p.t. 24 Fokker 70/100 og 13 Dash 8-Q400. De satte for noen år tilbake alle CRJ-100/200 på bakken.

I tillegg til CRJ kvittet man seg med til sammen 10 Dash 8 300/Q300. Vi har foroevrig 14 Q400. En av de, LGC er det vel, flyr paa wetlease for Brussels med base i Hannover.

At B737 skal vekk var ikke noen stor overaskelse, en type maatte nesten vekk. Hvorvidt 3 A321 skal vekk er et rykte foreloepig. Samme som rykte om en ytterligere B777 og en B767.

Burde bli litt klokere paa tirsdag naar ledelsen skal rykke ut med noen av sine planer, om de har noen...
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Regner med at detaljene kommer på tirsdag - som CFM skriver over ....
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Det låter rimligt att göra sig av med 737NG & istället "låna" fler A32X från Lufthansa.
737NG är en oddball hos LH Group. Rena vansinnet att med en så liten flotta "Side by side" flyga 737-600/700/800 parallelt med A319/A320/A321.
 
Last edited:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Det låter rimligt att göra sig av med 737NG & istället "låna" fler A32X från Lufthansa.
737NG är en oddball hos LH Group. Rena vansinnet att med en så liten flotta "Side by side" flyga 737-600/700/800 parallelt med A319/A320/A321.

Bare til info. Man kan operer sma delflater av flytyper side ved side. Flere operatörer gjör dette. Og man kan faktisk tjene gode penger dersom man har rett fly for rett rute. Economies of Scale begynner a minske seg ut dersom man faktisk kan ikke flyr visse ruter direkte aret rundt.

OS fikk de 737NG som "spedbarn" da de kjöpte Lauda, men snart fant ut at 767/777 er langt mer ökonomisk som Combo enn A340/A330. Og dersom man ser pa hele flaten, sa finnes det seg visse synergier mellom 737NG, 767 og 777. Ikke uten grunn bruker LH 737 og 747 fra FRA, fordi man kan holde seperate pilot-pools.

Jeg er faktisk meget overrasked at OS gir bort sine -800er. De har bedre kostnader enn alle andre fly i flaten, de har best performance, man kan fly VIE-DXB direkte med disse uten payload restrictions. Noen vil har regned seg gjennom dette, og ikke utenkelig at OS fant det lettere a kvitte seg med sine 737NG fordi det kostet mindre penalties fra leie-selskapene. Men fra operativ side sa vil det koste OS en god stykke i fremtida a ikke ha de capabilities av sine -700 og -800.

Men, jeg tror mine kolleger i AB som styrer og vare kolleger i Niki vil la Champagne-korkene ploppe i morgen. Det er ingen stor sak for oss a slinge en 73G eller 73H inn til VIE for lukrative charter-virksomhet... Den enes nöd er den andres bröd...
 
Last edited by a moderator:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

En av de, LGC er det vel, flyr paa wetlease for Brussels med base i Hannover.

Sist sett i Brussel etter tur fra Birmingham...

OE-LCG.jpg
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

BU662

Du behöver inte förklara för mig hur fantastisk Boeing 737-800 är. Eftersom du tycker det är helt vansinnigt att Austrian Airlines ersätter 737-600/700/800 med fler A32X bör du skriva ett brev till Lufthansas styrelse. Det är Lufthansa som fattar de strategiska besluten om vilka olika typer av flygplan dotterbolagen i LH Group ska operera.
 
Last edited:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Da er det bekreftet at alle 11 B737 skal vekk innen utgangen av året, mens evt. 6-7 A319/320 skal inn som erstatning utifra behov. Noen strekninger bort, men ikke bekreftet hvilke enda, samt økning av frekvens på andre.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

<mod>
Så går vi tilbake til saken og bort fra personlige ting!

Rydding blir foretatt uten ytterligere varsler.
</mod>
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Og siden det er inntil 7 A319/320 som skal komme som erstatning kan det teoretisk sett bli null i erstatning og. Skulle ting gaa som selskapet oensker er det ogsaa snakk om aa anskaffe ytterligere 2 B777 i 2013 og 2 B777 i 2014, men det tror jeg ikke foer jeg ser det :)
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Og siden det er inntil 7 A319/320 som skal komme som erstatning kan det teoretisk sett bli null i erstatning og. Skulle ting gaa som selskapet oensker er det ogsaa snakk om aa anskaffe ytterligere 2 B777 i 2013 og 2 B777 i 2014, men det tror jeg ikke foer jeg ser det :)

Slik ser jeg det ogsa.

LH har alrede tatt to av de tidligere LH Italia maskiner tilbake i bruk. Bare en tar seg en liten hvile ved SXF. Sa forblir det bare de 5 stykk steingamle A319 av Germanwings i LH Italia farger opp til grabs. Men etter det hva jeg har hört, sa trenger vel 4U disse fly selv for a kunne öke ved STR...

Det blir spennende a se om OS virkelig far flere 'buser for mellomdistanse over tid... 11 av 42 vekk er jo en ganske dramatisk nedsizing...
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

* Alle 737NG skal vekk

Hvordan er fordelingen mellom eide og leide fly her?

Ser forresten ut som en -600 forsvant i Påsken da Skyliner melder om at OE-LNM er sendt til DGX for skroting
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Hvordan er fordelingen mellom eide og leide fly her?

Ser forresten ut som en -600 forsvant i Påsken da Skyliner melder om at OE-LNM er sendt til DGX for skroting

Hmm, mye som tyder på at B736 er en utrydningstruet rase! Er vel snart bare SAS og Janet igjen.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Hmm, mye som tyder på at B736 er en utrydningstruet rase! Er vel snart bare SAS og Janet igjen.

Og Westjet, som er nest største operatør etter SAS, pluss noen individer hos Air Algerie og Tunisair.

Men inntrykket er at de skrotes når flyselskaper/leasing selskaper kvitter seg med dem
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Kan flesteparten av delene brukes i andre 737-varianter?

Hvorfor ble aldri -600 noen suksess? Er den dyr i drift?
 
Kan flesteparten av delene brukes i andre 737-varianter?

Hvorfor ble aldri -600 noen suksess? Er den dyr i drift?

Mye er likt og kan brukes på 700/800.

Koster vel nesten det samme å drifte som en 700/800. Men med mindre pax antall, så det sier seg vel nesten selv at de ikke er så veldig lønnsomme da...
 
Last edited:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

En 600 bruker fort 25% mere fuel per sete enn en 800, saa det er ikke saa overraskende at disse forsvinner foerst. Flyet har visst gaatt til eCube Solutions. Er nok endel aa hente ut fortsatt naar det gjelder deler.
 
Back
Top