Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe og annet fra uværet Nina

Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Godt det gikk bra. I dag kan man vel kanskje regne med at en av passasjerene filmet landingforsøket.
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Herlig øyenvitne, en vinge rett opp og den andre ned. I have my doubts......
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Tenkte det samme, dette hørtes noe overdrevet ut. Nesten umulig å havne så på tverke i lav høyde uten det går galt vel? Kanskje våre pilotvenner har synspunkter på dette.
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Flyet var over alvøen og dermed på final. Skremmende episode
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Fort gjort at man kan få et optisk bedrag der, om flyet hopper og danser så kan det fort se ut som vingene har en annen vinkel enn det de faktisk har, eks. om flyet vrir seg om horisontalaksen samtidig. Hjernen er veldig flink til å tolke bilder feil innimellom
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Opp-ned i 737 i noen hundre meters høyde, da er man ferdig, rett og slett.

Mye bra språk her: "Flygerne fikk heldigvis rettet opp flykroppen." Hva med vingene da? ;)

Ellers: "Den ene vingen stakk rett opp og den andre ned. Det var virkelig på hengende håret. Det kunne ha mistet all oppdrift og gått rett i bakken, sier Reither."

Vingenes stilling har da vitterlig ikke noe med løft å gjøre. Selv en invertert vinge skaper løft.
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Husker jeg var på Haakonsvern. Der vi satt og hadde kurs så vi rett ut på flyene som kom innover. Ganske heftig iblant. Forøvrig godt vi har journalister med peiling på fly!
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe

Det så nok mer dramatisk ut enn det faktisk var. Synd og litt trist at pressen lar alt gå gjennom. Demper ikke akkurat folks flyskrekk..
 
Re: Orkan i Bergen - DY-fly holdt på å tippe og annet fra uværet Nina

Alle fly flyr med crab før landing i sidevind. Noen flytyper må også lande med en viss crab ettersom motorene henger lavt under vingen og dermed kan slå nedi hvis man "krysser rorene" i landingen.
På Dash-8 kan det gå riktig galt hvis man lander med crab. Langt understell og stor sideveis belastning ved touch down er en svært dårlig kombo. Ergo sparker man sideror "ut av vinden" og legger motsatt vinge ned "inn i vinden" med balanseror. Det første for å rette ut flyets lengdeakse med rullebaneretningen, og det andre for å stoppe den sideveis-driften man da får. Hvis riktig utført vil da hovedhjulet på den siden vinden blåser fra alltid treffe rullebanen først.

Her er et godt eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=810a0qiPa9U
 
Last edited:
Back
Top